InfoNu.nl > Electronica > Telecom > Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?

Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?

Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon? Is mobiel bellen schadelijk of gevaarlijk? Dat is de vraag waar al jaren discussie rond bestaat. Een mobiele telefoon zendt immers radiogolven uit die zorgen voor een thermisch effect. Wanneer er warmte gecreëerd wordt dichtbij je hoofd, zou dit schadelijke gevolgen kunnen hebben op lange termijn. Toch is de wetenschap nog verdeeld in deze discussie. Mobiel bellen wordt door sommige specialisten als volkomen ongevaarlijk beschouwd, terwijl andere wetenschappers aanraden om zo weinig mogelijk mobiel te bellen, of althans enkele tips in acht te nemen. Welke zijn die tips?

Mobiele telefoon: straling

Als je een mobiele telefoon gebruikt, is er sprake van straling. Je telefoon ontvangt en verzendt radiogolven van het basisstation. Die radiogolven worden geabsorbeerd door het lichaam, wat neerkomt op het omzetten van elektromagnetische energie in warmte. Dit is het thermisch effect dat de straling van je telefoon heeft op je lichaam. Alleen bij een hoge intensiteit leidt dit thermisch effect echt tot schade.

Mobiele telefoons: Europese normen

Om de omzetting van energie in warmte weer te geven, gebruikt men het absorptietempo of "Specific Absorption Rate" (SAR). Dit wordt uitgedrukt in watt per kilogram. De Europese richtlijn voor elektronische communicatieapparatuur heeft strenge eisen gesteld om storingen te voorkomen en de veiligheid van het gebruik van mobiele telefoons te verzekeren. Het gaat om de R&TTE-richtlijn (Radio and Telecommunications Terminal Equipment). Producenten van mobiele telefoons moeten aantonen dat hun producten geen hogere stralingswaarde (SAR) hebben dan 2 Watt per kg.

Mobiel bellen schadelijk?

Veel mensen vragen zich af of het gebruik van een mobiele telefoon schadelijk is voor de gezondheid. Het probleem is dat de mobiele telefoon nog een vrij recent verschijnsel is waardoor studies nog geen effecten op heel lange termijn kunnen aantonen. Studies hebben al behoorlijk wat tegengestelde resultaten opgeleverd waardoor de wetenschappelijke wereld relatief verdeeld is over de mogelijk schadelijke gevolgen van het gsm-gebruik. Toch zijn er een aantal tips die de eventuele gevaren kunnen beperken.

Gezond mobiel bellen: tips

Bel niet te lang

Het is aangeraden om niet teveel te bellen en je oor en je hersenen niet te lang bloot te stellen aan de straling. Bel alleen als het nodig is en beperk je beltijd. Indien mogelijk kan je de loudspeaker aanzetten zodat je je mobiele telefoon niet te dicht bij je oor hoeft te houden. Let wel dat je op die manier andere mensen in je omgeving niet stoort.

Contact maken

Interessant om te weten is dat de blootstelling aan straling het hoogst is wanneer je toestel verbinding maakt met het toestel van je gesprekspartner. Wacht daarom even om de telefoon aan je oor te houden totdat de verbinding gemaakt is. Op het scherm van je mobieltje kan je makkelijk zien wanneer er verbinding gemaakt is; wacht tot je de bevestiging hiervan ziet alvorens het gesprek aan te vatten.

Goede ontvangst

Bij een beperkt netwerk en een zwakke ontvangst zal een gsm automatisch meer vermogen gaan gebruiken om de verbinding te kunnen maken. Daarbij wordt meer warmte geproduceerd en dus meer straling. Kijk dus eerst naar de streepjes op je telefoon die de sterkte van het netwerk aangeven voordat je begint met bellen.

Voorkeur sms

Bij het zenden van sms'jes hou je je telefoon in je hand en dus verder van je hoofd dan wanneer je belt. Dit is dus een minder gevaarlijke houding die aan te raden is. Wat je kan zeggen in een sms, is dus beter om ook op die manier te verzenden. Zo beperk je de blootstelling van je oor aan mogelijke schadelijke warmte van je mobieltje zo veel mogelijk.

Oortjes of een headset

Ook wanneer je oortjes gebruikt is de afstand tot je lichaam groter en de blootstelling aan straling dus kleiner. Zowel draadloos als met draad zijn er mogelijkheden op dit vlak, denk onder meer aan de bluetoothheadset.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Simlock op mobiele telefoonsOp veel combinaties van mobiele telefoons en abonnementen of prepaid zit een simlock. Dit zorgt ervoor dat de klant ook…
GSM en straling; gevaarlijk of maken we ons zorgen om niets?Er wordt onderzoek gedaan naar de gevaren van mobiel bellen, het uberhaupt in contact komen met de mobiele telefoon. Men…
Pas op voor hoge telefoonkosten in het buitenlandPas op voor hoge telefoonkosten in het buitenlandBijna iedereen is er wel mee bekend dat in het buitenland je telefoonkosten veel hoger zijn. Toch stappen veel mensen no…
Mobiele telefoons met groot en duidelijk toetsenbordMobiele telefoons met groot en duidelijk toetsenbordBijna iedereen heeft tegenwoordig een handige mobiele telefoon. Maar voor sommige mensen is het toetsenbord van een mobi…
Tringg, onbeperkt bellen en sms'en voor een vast bedragVeel mensen hebben een mobiele telefoon waarbij zij een abonnement met een belbundel hebben afgesloten. De belbundel is…
Bronnen en referenties
  • http://www.zorg-en-gezondheid.be/gsm_en_kinderen.aspx, bezocht op 29/12/2015.

Reageer op het artikel "Mobiel bellen: hoe schadelijk is een mobiele telefoon?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-12-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Telecom
Special: Moderne media
Schrijf mee!