InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Applicaties buiten de Play Store om installeren

Applicaties buiten de Play Store om installeren

Naast het downloaden van applicaties uit de Play Store kunnen Android-gebruikers ook buiten de Play Store om app´s installeren. Zo zijn er verschillende applicaties die niet in de Appstore van Google verschijnen en wel de moeite waard zijn. Soms gaat het om applicaties die simpelweg anders zijn verkregen dan via de Play Store en die men toch graag wil installeren. Lees hieronder hoe dat kan en vergroot het genot van je Samsung Galaxy SII, Galaxy SIII, Galaxy Note, Galaxy Note II Galaxy Tab 2, Google Nexus, HTC One X, One X+, Sony Xperia, LG Nexus, of andere Android-toestel of tablet.

Play Store

De Play Store is de naam van de Appstore van Google. Het is de Android-variant van Apple´s Appstore. Via de Play Store kan men zowel gratis als betaalde applicaties en spellen downloaden. Ook kan men via de Play Store de gedownloade bestanden direct op het toestel installeren. Om applicaties en spellen te kunnen downloaden is een Google-account - wat in feite een Gmailaccount is - vereist. Lees hier meer over de Google Play Store.

Applicaties buiten de Play Store

Er is een groep mensen die applicaties het liefste via de computer download en vervolgens dus niet via de Play Store wilt installeren. Dit kan uiteenlopende redenen hebben. Sommige mensen kunnen goedkoper aan applicaties komen dan waarvoor de applicaties in de Play Store worden verkocht, maar er zijn ook bepaalde app´s niet in de Play Store te verkrijgen. Men dient echter wel op te passen met dergelijke bestanden. Het kunnen namelijk bestanden zijn die virussen of grote hoeveelheden malware bevatten.

Applicaties die men buiten de Play Store om kan installeren hebben een apk-extensie. Deze apk-bestanden zijn voor een Android-toestel als wat exe-bestanden voor een computer zijn. Het zijn bestanden die de smartphone of tablet kan uitvoeren. Echter smartphones en tablets willen niet zomaar deze bestanden openen. Dit is om de veiligheid van de gebruiker te waarborgen, want zoals eerder gezegd kunnen deze apk-bestanden virussen of malware bevatten. Volg daarom onderstaand stappenplan om apk-bestanden op je telefoon te installeren:
  • Scan het apk-bestand op virussen. Dit kan met de conventionele virusscanners, al zullen zij veelal een eventueel virus missen.
  • Zet het door jouw verkregen apk-bestand op telefoon of smartphone. Dit kan via bluetooth of - als het bestand te groot is - door middel van USB-bestandsoverdracht via de computer.
  • Scan nu met een mobiele virusscanner op virussen. Dit kan bijvoorbeeld met de mobiele versie van AVG. Er zijn echter meer virusscanners die dit werk ook prima kunnen doen.
  • Ga naar de instellingen van je telefoon. Ga vervolgens naar beveiliging. Hier vind je - bijvoorbeeld onder apparaatbeheer - de optie Onbekende bronnen. Hierbij staat: Installatie van niet-Marketapps toegestaan. Dit staat standaard niet aangevinkt, maar moet je wel aanvinken om je apk-bestand te kunnen installeren.
  • Ga vervolgens naar de opslaglocatie van het apk-bestand op je telefoon en open het bestand. Het zal nu worden geïnstalleerd.
  • Na de installatie is de applicatie op je telefoon of tablet geïnstalleerd en heeft het dezelfde werking als de vergelijkbare applicatie in de Play Store. Echter omdat je de applicatie niet via de Play Store hebt geïnstalleerd, worden mogelijke updates je onthouden.
© 2013 - 2017 B-bbergkamp, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play, voorheen de Android Market, is de tegenhanger van de App Store. Het gebeurt helaas met enige regelmaat dat…
Play Store, de App-store voor AndroidPlay Store is de naam van de applicatiewinkel voor Android-toestellen. Via de Play Store kan men verschillende applicati…
Hoe installeer je Androids Apps?Hoe installeer je Androids Apps?Er zijn meerdere manieren om Android apps te installeren op een telefoon of tablet. Je kunt via de Androids ontzettend v…
Apps kopen zonder creditcardJe wilt een bepaalde app kopen in de Google Play store op je Android telefoon. Maar helaas heb je niet de beschikking ov…
Gratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenGratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenHier kun je de beste Adroid apps van 2012 vinden. Zowel gratis Android apps als betaalde apps voor de tablet en de smart…

Reageer op het artikel "Applicaties buiten de Play Store om installeren"

Reactie

Bianca, 05-08-2016 22:46 #1
Hoe kan ik mijn google play store weer gaan gebruiken zonder dat het dan zomaar stopt?

Infoteur: B-bbergkamp
Gepubliceerd: 11-02-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!