InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Planten groeien niet naast routers

Planten groeien niet naast routers

Zaden van planten kunnen slecht ontkiemen als ze in de buurt van een draadloze router staan. Vijf Deense studentes kwamen erachter dat onder verder gelijke omstandigheden tuinkerszaden slecht of niet ontkiemen als ze in de buurt van een router worden gezet. Draadloze apparaten veroorzaken veel straling. Je zou denken dat uitentreure is onderzocht of deze straling wel gezond is voor mens, dier en plant. Maar de gezondheidseffecten zijn nauwelijks onderzocht. De lange termijneffecten van wifi-straling of de vergelijkbare GSM-straling zijn helemaal niet onderzocht want de technologie is enkele jaren nadat het is uitgevonden op de markt gebracht.

Inhoud:

Wifi is ongezond

Er is een aantal onderzoeken gedaan dat uitwijst dat wifi helemaal niet zo gezond is. De draadloze internetverbinding mag een praktisch instrument zijn; er kleven een groot aantal gezondheidsnadelen aan. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat wifi onder andere slecht is voor de sperma aanmaak, de beweeglijkheid van de sperma en het centraal zenuwstelsel. Daarnaast werd aangetoond dat het DNA vaker fragmentaties vertoond na blootstelling aan wifi. Het lijkt erop dat de mensheid zijn gezondheid ten grabbel gooit, enkel om van het voordeel te genieten dat je draadloos kunt internetten en mobiel bellen. Op deze Engelstalige site heeft een wifi-activist 34 wetenschappelijke onderzoeken verzameld die aantonen dat wifi negatief werkt voor de gezondheid.

Experimenteer en ontdek zelf

Het tuinkersexperiment van vijf vrouwelijke studenten uit Denemarken is een simpele manier om aan te tonen dat wifi slechte invloed heeft op de ontwikkeling van het leven. Het experiment is in een simpele vorm gedaan en sommige wetenschappers denken erover na om hetzelfde experiment te herhalen in een wetenschappelijke setting. Iedereen kan thuis een experiment doen door bonen te laten ontkiemen. Als je iemand kent die geen wifi in huis heeft, kun je dat huis als controle beschouwen. In een ander huis probeer je bonen te ontkiemen en op te kweken terwijl de kweekbak naast een router staat. Het is noodzakelijk in beide gevallen de kweekbak in een vensterbank te zetten. Je kunt ook bonen of tuinkerszaden proberen te ontkiemen vlak naast een router en in een andere kamer, ver weg van een router.

Straling wifi en mobieltjes is hetzelfde

De achtergrond van het experiment is dat de studentes erachter kwamen dat als ze dichtbij hun mobiele telefoon hadden geslapen, deze lag bijvoorbeeld op het nachtkastje, dat men zich de dag erop slechter kan concentreren. Dit is een zelfinzicht dat volgens de studentes ruimte biedt om wetenschappelijk te onderzoeken. De straling van een router is ongeveer gelijk aan die van een telefoon. Het is moeilijk om iemands concentratievermogen te meten. Maar je kunt wel het groeivermogen van planten meten; dat is makkelijk om te zetten in een experiment dat door iedereen kan worden herhaald. mensen zijn geen planten maar er kan wel worden geconcludeerd dat de straling van wifi slecht is voor levensorganismen in het algemeen. Met dit onderzoek wonnen de studentes een prijs in een regionale wetenschappelijke competitie en één van hun leraressen, Kim Husvad, een professor in de neurowetenschappen, dacht eraan om het experiment op wetenschappelijke manier te herhalen.

Straling leidt tot kanker en hersenziekten

Uit allerlei onderzoeken blijken kwalijke gevolgen van wifi. Toch viert deze technologie hoogtij in het begin van het 21e millennium. het is mogelijk dat wifi een relatief kort leven beschoren is, omdat de risico´s op kanker en hersenziekten overduidelijk zijn. Wifi verandert het brein, zo blijkt uit een onderzoek. Bovendien kan het leiden tot leukemie, één van de ergste kankervormen. Het in de markt zetten van wifi toont haarfijn aan dat wetenschap niet alleen maar vooruitgang brengt. Vooruitgang gaat in dit geval gepaard met grote gezondheidsnadelen.

Bomen hebben last van straling

Bron: Ikiwaner (bewerkt), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Ikiwaner (bewerkt), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
In 2010 bracht de universiteit een onderzoek naar buiten dat bomen last hebben van straling. De bast en de bladeren vertoonden symptomen van stralingsziekten. He grote probleem hierbij is dat wetenschappers aannemen dat de zichtbare helft van de wereld de enige wereld is. Omdat we straling niet kunnen zien, zien we ook niet welke schade het toebrengt aan planten, dieren en mensen, totdat deze straling zichtbaar wordt in onze uiterlijke wereld. De kans is geweldig groot dat alle levende wezens deel hebben aan een wereld die voor de ogen van de meeste mensen onzichtbaar is. Welke schade in dat deel van de wereld wordt aangericht kan de wetenschap niet onderzoeken aangezien wetenschappers nog slechts zeer beperkt over instrumenten beschikken om dit deel van de wereld te onderzoeken.

Asbest en straling

Je kunt het gebruik van wifi en GSM´s vergelijken met asbest. Vroeger was asbest verplicht om in gebouwen te verwerken omdat het brandwerend werkt. Bovendien was het goedkoop bouwmateriaal waarvan onder andere daken en wanden werd gemaakt. Tegenwoordig heeft de overheid besloten dat asbest verboden moet worden. Uit gezondheidsoogpunt wordt veel geld gestoken in het opruimen van asbest. Ondertussen keurt de overheid andere kankerverwekkende systemen goed; in dit geval het draadloze internet en de GSM-technologie. Net als asbest wordt het eerst op grote schaal in de maatschappij gebracht zodat het net lijkt alsof het een onvermijdelijkheid is. Over een aantal decennia kan een overheid goede sier maken door wifi en GSM´s te verbieden en te vervangen door een nieuwe technologie die hopelijk geen bijwerkingen heeft.
Gerelateerde artikelen
Het aanschaffen van een routerEr bestaan veel verschillende routers, vele merken en vele types. Voor de meeste consumenten is het lastig om de juiste…
Gevaar van een onbeveiligd WiFi netwerkGevaar van een onbeveiligd WiFi netwerkDe opkomst van een draadloos netwerk of WiFi heeft het voor iedereen heel gemakkelijk gemaakt om gebruik te maken van he…
Popcorn Time en Wi-Fi routersPopcorn Time en Wi-Fi routersAls je zelf een Wi-Fi netwerk aanlegt dan zal je te maken krijgen met de keuze die je moet maken voor een geschikte Wi-F…
Geef je Wi-Fi signaal een boostGeef je Wi-Fi signaal een boostWi-Fi is een netwerk dat apparaten, zoals laptops en smartphones, met het internet kunnen verbinden. Klinkt eenvoudig, n…
Draadloos internet versterkenDraadloos internet versterkenDraadloos internet wordt steeds vaker toegepast in huizen. Het is ook logisch, want alle kabels maken het overzicht niet…
Bronnen en referenties
  • http://www.naturalnews.com/043238_Wi-Fi_routers_radiation_plant_growth.html
  • http://abcnews.go.com/blogs/technology/2013/05/can-wifi-signals-stunt-plant-growth/
  • http://stopsmartmeters.org.uk/papers-finding-adverse-biological-effects-damage-to-health-from-wi-fi/
  • http://www.popsci.com/technology/article/2010-11/wi-fi-radiation-killing-trees
  • Afbeelding bron 1: Ikiwaner (bewerkt), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Planten groeien niet naast routers"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!