InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Afvallen met behulp van de HAPIfork

Afvallen met behulp van de HAPIfork

Afvallen met de hulp van een vork? Te snel eten is ongezond en kan een oorzaak zijn voor gezondheidsklachten. Gelukkig is er een slimme vork op de markt die je kan helpen om van deze ongezonde gewoonte af te komen. De HAPIfork zorgt er voor dat je op een goed tempo eet, de juiste hoeveelheid binnenkrijgt en registreert de duur van een maaltijd. Deze slimme vork is te bestellen via internet. Wat zijn de voordelen van digitale vorken en waarom is het van groot belang om niet te snel te eten?

Snel eten

Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken, uitgevoerd vanaf 2002, is gebleken dat te snel eten en eten totdat je een vol gevoel hebt ongezond is. Het is tevens een oorzaak van maagklachten en overgewicht. Tijdens het eten van een maaltijd voel je pas na ongeveer twintig minuten dat je vol zit. Als je binnen deze tijd sneller eet zal je in verhouding meer eten dan als je op een juist tempo eet. Als je te snel eet, kauw je ook minder goed op je voedsel. Hierdoor heeft het lichaam meer moeite om dit te verwerken en dit kan maag- en darmklachten tot gevolg hebben. Door langzamer te eten verbrand je ook meer calorieën, omdat je langer kauwt en langzamer je maag vult.

Digitale vork

Het klinkt misschien vreemd dat een vork je kan helpen met afvallen maar het is zeker een mogelijkheid. Digitale vorken registeren eetgewoonten en laten merken wanneer je afwijkt van de gezonde eetsnelheid. Deze gadgets worden gebruikt in combinatie met software of applicaties. In deze software kun je alle statistieken bekijken en jezelf doelen stellen. Als je met behulp van een slimme digitale vork op je eten gaan letten dan krijg je minder calorieën binnen per maaltijd. Goede, gezonde en gebalanceerde voeding is daarbij natuurlijk nog steeds van groot belang.

Afvallen met behulp van een vork

De HAPIfork ziet er uit als een normale vork. Het verschil is dat deze vork meerdere zaken tijdens het eten registreert en door kan geven aan je laptop, pc of smartphone. De afvalvork registreert:
  • De duur van een maaltijd
  • Aantal happen per minuut
  • Tijd tussen het aantal happen
Als één van deze waarden afwijkt van de norm zal de vork een trilsignaal geven en een geluid afspelen. Deze normen zijn uit wetenschappelijke onderzoeken, die in de bron staan vermeldt, gehaald. Naast deze HAPI vork zijn er meerdere digitale vorken in omloop.

App

Alles wat deze vork registreert kan via Bluetooth of USB doorgegeven worden aan een pc, laptop of smartphone. Voor ieder besturingssysteem is er gratis software beschikbaar. Als je via Bluetooth werkt kun je realtime je eetpatroon volgen en tijdens de maaltijd je grafieken inzien. In de software kun je ook doelen aangeven voor gewicht en eetpatroon. Je data staat online en kun je op ieder apparaat met internet verbinding bekijken. Ook kun je de recepten delen met anderen en het voedsel wat je met de vork hebt gegeten aan de maaltijd toevoegen.

Toegevoegde waarde

Een digitale vork is naast een leuke gadget ook een manier om je bewust te maken van je eigen eettempo. Deze vork is ook geschikt voor kinderen. Op deze manier zien ze op jonge leeftijd het belang van rustig eten in op een interactieve manier. Voor mensen die willen afvallen is het een manier om minder calorieën binnen te krijgen. Het soort voedsel dat geconsumeerd wordt is nog wel van groot belang. Deze gadget is op het internet te bestellen via meerdere webwinkels en levering in Nederland is mogelijk. De adviesprijs van de HAPIfork is 89 Amerikaanse dollar.

Specificaties HAPIfork

  • Lengte: 200 mm
  • Breedte: 24,5 mm
  • Hoogte: 15,7 mm
  • Gewicht: 65 gram
  • Micro USB connector
  • Lithium Polymer Batterij van 3,7 V
  • Processor: ARM Cortex-M0Processor
  • Feedback: Trilsignaal en twee LED lampjes
  • Bluetooth: Ja
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hapi.com/products-hapifork.asp
  • http://www.slowcontrol.com/index.php/research-on-eating-slowly

Reageer op het artikel "Afvallen met behulp van de HAPIfork"

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!