Zelf programmeren voor een Android tablet of telefoon

Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone of tablet op zak. Veel van deze apparaten werken op Android. Er zijn tal van programma’s, of apps beschikbaar voor mobiele apparaten, maar met oefening en doorzettingsvermogen en een beetje handigheid met de computer kun je ook zelf programma’s maken. Uiteindelijk moet je hiervoor programmeren, maar met de juiste software, goede lessen (de gratis tutorials op youtube zijn doorgaans zeer geschikt) en hulp via fora op het internet kun je alles zelf maken. En uiteindelijk komt er dat mooie moment dat je je eigen app start, en hij werkt!

Waarom Android?

Android is een snel groeiend platform. Veel telefoons en tablets werken op dit besturingssysteem. Het grote voordeel van Android is dat je er relatief makkelijk zelf programma’s voor kunt schrijven, en dat het zoveel gebruikt wordt. Hierdoor is er veel informatie beschikbaar, en zijn er al veel werkende apps.

Java en Eclipse

De basis van Adroid draait op Java. Dit is een programmeertaal die veel wordt gebruikt, niet alleen voor mobiele apparaten, maar ook voor desktops. In principe kun je direct Java code schrijven, maar het makkelijkst werkt toch te beginnen in een programmeeromgeving. Eclipse is zo’n omgeving. Het is onder andere gratis te downloaden op softonic. Als je wilt programmeren, let dan wel op dat je Android Eclipse for Developers download.

Android/Java?

Wanneer je voor Android programmeert zijn er een aantal kleine dingen net even anders dan wanneer je voor bijvoorbeeld Windows programmeert. Het is dus verstandig om meteen met de goede commando’s te beginnen. Een programma dat niet voor Android is gemaakt kun je nog wel omschrijven, maar dit kan best veel werk zijn.

Een virtuele telefoon/tablet of je eigen apparaat?

Tijdens het programmeren zul je regelmatig willen testen. Natuurlijk om te kijken hoe het eruit ziet, maar vooral om te zien of het werkt (of, doorgaans: waar de fouten zitten). Hoewel direct op een tablet programmaren in theorie kan, is het een stuk makkelijker op een groter scherm en met toetsenbord. Om te testen kun je je tablet of telefoon in de computer inpluggen, of je kunt een virtueel apparaat (je computer simuleert een telefoon) maken. Doorgaans gaat het eerste sneller, en het heeft als voordeel dat je alle functies kunt testen (ook bijvoorbeeld foto’s maken, GPS sensor, of draaiing van de tablet, functies die op een desktop of laptop niet aanwezig zijn). Het nadeel is dat je je apparaat altijd bij de hand moet hebben, en dat je maar voor één type apparaat kunt testen. Een nieuwe versie bijvoorbeeld, hoeft niet altijd te werken. Schrijf je een programma voor jezelf, dan kun je je eigen tablet/telefoon gebruiken, schrijf je het voor een grote groep gebruikers, dan is het verstandig ook op virtuele machines te testen.

Nu kun je beginnen

Goed. Dus je hebt Eclipse geïnstalleerd en gekozen voor een virtuele of echte telefoon. Je app zal helaas niet vanzelf naar buiten rollen. Je werkt in een programmeertaal, en net als elke andere taal kost het tijd om te leren. Een goede plek om te beginnen is bij tutorials op Youtube. Er zijn een aantal standaard oefeningen om te doorlopen. Het eerste programma voor veel mensen is ‘Hello World’, een programma wat eenvoudigweg een zin toont, of waar je je naam kun invoegen en het programma geeft je naam weer in een zin. Daarna kun je overschakelen naar bijvoorbeeld een eenvoudige rekenmachine. Met een beetje oefening kun je al snel een spelletje maken.
Als je tutorials volgt, kun je dit het beste niet te nauw doen. Voor elk probleem zijn meerdere oplossingen, probeer eens iets anders te bedenken. Of schrijf je programma na afloop om. Op deze manier weet je zeker dat je snapt wat er gebeurt. Snap je het niet helemaal? Dan kun je de tutorial nog een keer bekijken.

Het werkt niet

Hier komt iedereen die programmeert regelmatig op uit. Het zou moeten werken, maar dat doet het niet. De code in de youtube tutorial werkt wel, maar die van mij niet. Is dit het geval, dan is de kans groot dat je een spelfout hebt gemaakt of een hoofdletter bent vergeten. Is dit het niet, kijk dan rustig naar de foutmeldingen die het programma geeft. Meestal geeft Eclipse aan waar de fout zit. Werkt dit ook niet, dan moet je de hele code doorlopen, lees het na en kijk precies wat je het programma zegt te doen. Klopt het wel?

Na een aantal tutorials begin je door te krijgen wat er gebeurt. De basis van de taal wordt duidelijk en je kunt zelf beginnen te spelen. Heb je een goed idee voor een App? Ga er niet vanuit dat je snel goed programmeert, dit kost tijd. Maar als je er plezier in hebt, dan is oefenen helemaal niet vervelend. Verder zijn er altijd genoeg plaatsen op internet waar mensen je kunnen helpen als je vast zit. Er zijn tal van websites te vinden, waarop andere programmeurs (gratis) hulp aanbieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zelf programmeren voor een Android tablet of telefoon"

Infoteur: Info_lisa
Gepubliceerd: 29-04-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Programmeren voor Android
Schrijf mee!