InfoNu.nl > Electronica > Diversen > AndroidWear: Android voor op je smartwatch

AndroidWear: Android voor op je smartwatch

Nu de smartphone zijn volledige inburgering in het Westen gehad heeft, wordt het tijd voor een stap vooruit in de technologie. Techbedrijven zijn ermee aan de slag gegaan en op 18 maart 2014 heeft Google Android Wear gelanceerd: een besturingssysteem gebaseerd op Android, speciaal gemaakt voor smartwatches. Het belangrijkste element van dit speciale besturingssysteem is Google's persoonlijke assistent Google Now. Deze vertelt je het weer, herinnert je aan een afspraak of geeft je interessante locaties is de buurt. Ook krijg je meldingen door via je telefoon, kan je je aandelen bekijken of zien of er files staan naar je werk. Door je smartwatch aan te spreken met 'OK Google', kan je het apparaat dingen vragen als: 'Welke winkels zijn er in de buurt?', 'Noteer: Ik wil een koekje.' en 'Wanneer gaat mijn vliegtuig?'.

Motorola Moto 360

De smartwatch van Motorola heeft een verbluffend design. Het apparaat was de eerste ronde smartwatch op de markt en heeft daarmee direct al hoge ogen gegooid. Daarnaast heeft het leren bandjes, wat er ook erg goed uit ziet. De Moto 360 is in september 2014 voor ongeveer 250 op de markt gekomen. De smartwatch 1,56 inch scherm van Corning® Gorilla Glass 3. De batterij van 320 mAh gaat een dag mee en er zitten verschillende sensoren in de Moto 360, onder meer om je voetstappen en hartslag te meten. De Moto 360 is bij verschillende webshops te koop en daarnaast ook in de Google Store.

LG G Watch

De LG G Watch is in tegenstelling tot de Moto 360 vierkant. Dit horloge heeft een always-on scherm, dat dus altijd aan staat. Toch houdt de 400 mAh batterij het 36 uur uit op stand-by. Het scherm heeft een grootte van 1,65 inch en is van het type IPS. Het horloge is stof- en waterbestendig. Aan dit horloge hangt een prijskaartje van 99 en is bij verschillende webshops te koop.

Andere smartwatches

Bovenstaande smartwatches waren de eerste twee met Android Wear die aangekondigd werden, samen met de aankondiging van het besturingssysteem. Zoals dat ook met smartphones gaat, komen er telkens nieuwe smartwatches uit en worden ze in verhouding tot de kwaliteit telkens goedkoper, maar ook beter.

Daarnaast ontwikkelt ook Android Wear. Google zorgt ervoor dat er regelmatig updates worden gepubliceerd die moeten zorgen voor een beter gebruik van de hardware, betere prestaties en nieuwe functies. Ook reeds uitgebrachte Android Wear-smartwatches profiteren daarvan als ze de update krijgen.

AndroidWear

Voor de productie van de smartwatches wordt er samengewerkt met chipfabrikanten Broadcom, Imagination, Intel, Mediatek en Qualcomm en met horlogemerk Fossil. AndroidWear is voornamelijk bedoeld om notificaties en contextuele informatie (informatie op het moment dat je het nodig hebt) weer te geven. Het draaien van volwaardige Android-apps is niet optimaal en wordt ook niet aangeraden door Google, maar het kan wel. Voor de smartwatches zijn speciaal ontwikkelde apps te downloaden in de Play Store. Daarnaast zijn ook watchfaces (uiterlijk van de 'homescreen') daar te downloaden.

Sinds 20 april 2015 zijn de smartwatches ook zonder aan de smartphone gekoppeld te zijn te gebruiken, want in een update die toen uitgebracht werd, is de mogelijkheid toegevoegd om je smartwatch aan Wi-Fi te verbinden. Ook kwam kon er efficiënter gebruik gemaakt worden van het scherm, dat nu 'always-on' kan zijn. Het scherm wordt dan volledig zwart, waardoor het geen batterij verspilt, maar alleen de contouren van de klok zijn in het wit zichtbaar. In de update naar 5.1 werd nog meer toegevoegd, zoals het scrollen met polsbewegingen en het gebruiken van emoji door ze op het scherm te tekenen.

Lees verder

© 2014 - 2017 Damundin, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia, https://en.wikipedia.org/wiki/Android_Wear, bezocht op 07-07-2015 (ENG)
  • Motorola, https://moto360.motorola.com/, bezocht op 07-07-2015 (ENG)
  • Androidworld, Ruud Caris, http://androidworld.nl/apps/android-wear-wifi-always-on/, bezocht op 07-07-2015

Reageer op het artikel "AndroidWear: Android voor op je smartwatch"

Infoteur: Damundin
Laatste update: 07-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!