InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Wat is de Apple Watch?

Wat is de Apple Watch?

De Apple Watch is de smartwatch van de hand van design-tank Apple. Het sluit naadloos aan op al je andere Appleproducten en maakt het gebruik van al je apparaten nog makkelijker.
Apple boort weer een nieuwe markt aan: de smartwatch-markt. Met bravoure presenteerde het bedrijf in september 2014 hun speeltje. Maar wat doet een smartwatch eigenlijk? En waarom wil ik een dure Apple Watch hebben? Apple heeft daar ook over nagedacht en heeft de antwoorden.

Wat is de Apple Watch?

De Apple Watch is het eerste draagbare apparaat van het bedrijf en is ontworpen om samen te werken met je iPhone. Hij is vierkant en heeft een kristalsaffier coating om hem te beschermen tegen krassen en barsten. De achterkant is uitgerust met vier sensoren om data, zoals hartritme, bij te houden en je kunt hem besturen door middel van het touchscreen. Juist, een horloge met touchscreen. Aan de zijkant zit een ‘digital crown’ die je kan gebruiken om onder andere in en uit te zoomen en hij integreert met iOS 8.

Wat kan de Apple Watch?

Door de ‘taptic engine’ trilt het horloge om je feedback te geven op wat je ingeeft via het touchscreen. Deze voelt trouwens het verschil tussen tikken en indrukken. Krijg je een notificatie? Daar is de taptic engine weer om je op de hoogte te stellen.

Apple Watch kan je berichten, Facebook updates en zelfs apps weergeven op het scherm. Je hoeft hiervoor dus niet meer je telefoon erbij te pakken, maar je hebt nu letterlijk en figuurlijk alles bij de hand. Om het nog makkelijker te maken hebben ze Siri ook nog in het digitale uurwerk gepropt. Een kleine greep uit de overige apps die werken op de Apple Watch: iMessage, Calendar, Mail, Weather en Photos.

Gericht op gezondheid

Apple is een weg ingeslagen waar steeds meer aandacht wordt geschonken aan gezondheid. De Apple Watch is daarom meer dan een horloge, want door de toevoeging van een accelerometer en GPS houdt hij bij hoeveel je beweegt op een dag. Je kunt ook instellen om bepaalde bewegingsdoelen te behalen. Zo heb je een personal trainer als rechterhand.

De HealthKit van Apple is een centrum voor gezondheid waar al je gegevens (uiteraard met toestemming) worden opgeslagen in iOS 8. Met de Apple Watch heb je zo je medische gegevens in een handomdraai op een rij. Hij kan ook overweg met de Nike FuelBand SE en andere fitness trackers en apps.

Vrienden vinden

Onder de digital crown zit een knop. Met een druk op die knop breng je je contactenlijst naar voren en kun je je contacten bellen en berichten sturen. Hebben ze ook een Apple Watch? Dan kun je ze aantikken en gaat hun smartwatch trillen. Vervolgens kun je een lichttekening maken en versturen. Je kunt zelfs zogenaamde emoji’s versturen. Dit zijn de bekende emoticons, maar die kun je aanpassen via je touchscreen. Zo kun je bijvoorbeeld de mond verder open maken of de wenkbrauwen optrekken. Ben je meer een romanticus? Dan kun je je hart geven door letterlijk je heartbeat door te sturen of je kunt een voice-bericht opnemen.

Versies en personalisatie

De Apple Watch komt in drie verschillende uitvoeringen en twee groottes: 38 en 44mm voor het horlogeoppervlak. De drie uitvoeringen zijn de standaard Apple Watch, de Apple Watch Sport met een zweetafstotende band en de Apple Watch Edition waarbij de horlogekast van 18-karaat goud is.

Stuk voor stuk kun je ze verder personaliseren. Apple noemt de Apple Watch “het meest persoonlijke product tot nu toe” waar het niet blijft bij een breed assortiment aan verwisselbare horlogebanden. Het uurwerk wordt geleverd met een galerij van elf achtergronden, waaronder een real-time 3D model van de aarde, de maan en de planeten. Maar je kunt hem geheel personaliseren. Zo kun je een timelapse video gebruiken als achtergrond en kun je alle kleuren en design elementen veranderen en nieuwe functies toevoegen. Wil je een dinosaurus-staart als secondewijzer? Het is allemaal aan jou.

Prijs en verkrijgbaarheid

Apple heeft groots uitgepakt met de functionaliteit, opties en uiteraard het design van de Apple Watch. Het is niet zomaar een smartwatch, maar meer een stap in de richting van een gestroomlijnde, futuristische wereld. De Apple Watch wordt begin 2015 uitgebracht en kost 349 dollar.
© 2014 - 2017 Cesar33, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De iWatch van Apple komt eraan!De iWatch van Apple komt eraan!Ben jij ook zo verslaafd aan je iPhone, iPad, iPod en allerlei andere technische snufjes? Bereid je dan goed voor, want…
De Apple Watch, de smartwatch van Apple!Telefoonfabrikanten hebben zich vanaf eind 2013 meer toegelegd op het ontwikkelen een smartwatch. Dit is terug te zien i…
SmartWatch de volgende grote rageSmartWatch de volgende grote rageNa de iPhone en de iPad lijkt de SmartWatch de volgende technologische revolutie te worden. Maar deze keer is Apple niet…
Apple Watch iets voor jou? Over prijzen, modellen en bandjesApple Watch iets voor jou? Over prijzen, modellen en bandjesMet de Apple Watch probeert Apple nu ook de markt van slimme horloges te betreden. En daar zetten ze zwaar op in, met ee…
Apple Pay – betalen zonder portemonneeApple Pay – betalen zonder portemonneeApple Pay is contactloos betalen via je iPhone. Spulletjes afrekenen en in een restaurant de rekening voldoen kan zonder…
Bronnen en referenties
  • http://www.techradar.com/news/portable-devices/apple-iwatch-release-date-news-and-rumours-1131043

Reageer op het artikel "Wat is de Apple Watch?"

Infoteur: Cesar33
Gepubliceerd: 11-09-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!