InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Nixie: een drone die selfies van je maakt
nieuws uitgelicht

Nixie: een drone die selfies van je maakt

Vergeet smartwatches of fitnessbandjes die met je smartphone communiceren. Vergeet de populaire GoPro actiecamera's of onderwatercamera's. De nieuwe hype van de nabije toekomst zou wel eens de Nixie kunnen worden. De Nixie is een 'wearable' drone die automatisch selfies van je maakt, terwijl jij gewoon lekker je eigen ding kan doen zonder je bezig te moeten houden met het maken van foto's.

Hoe werkt het

De Nixie is een prototype van een wel heel vernieuwend product. Het is een drone zoals je die tegenwoordig overal redelijk goedkoop kan kopen: een quadcopter. Dit wil zeggen een drone met vier 'armen', waarbij op elke arm een propellertje zit.

De 'armen' van de Nixie drone zijn plooibaar. Het midden van de drone ligt tijdens het dragen ervan op je pols, net zoals een polshorloge of smartwatch. De armen van de drone plooien rond de pols en klikken zo aan elkaar. De Nixie drone is ontwikkeld om volledig automatisch foto's en filmpjes van je te maken, zonder dat je daar zelf mee bezig hoeft te zijn. Wanneer je een bepaalde beweging maakt met je pols, interpreteert de Nixie dit als haar startschot om de drager ervan in beeld te brengen. De 'armen' klikken los en plooien open. Vervolgens stijgt de drone op vanop je pols. Daarna probeert de Nixie met de kleine ingebouwde camera de eigenaar te vinden. Die wordt zo goed mogelijk in beeld gebracht, en neemt dan een aantal foto's van de eigenaar of maakt een filmpje. Wanneer de foto's of filmpjes gemaakt zijn, keert de Nixie drone als een boemerang terug naar de eigenaar. De Nixie synchroniseert dan met je smartphone, zodat je de beelden meteen kan bekijken en delen.

Voordelen

  • Foto's van je leukste momenten zonder dat je die momenten hoeft te onderbreken om beelden te schieten
  • Een actiecamera die jou volledig in beeld kan brengen
  • Je houdt je handen vrij
  • Vanuit verschillende perspectieven
  • Selfies maken zonder vreemde composities door een uitgestrekte arm om je selfie te maken
  • Nooit meer vragen aan anderen om foto's van je te nemen
  • Draagbaar

Nadelen

  • Er is enkel nog maar een prototype
  • En het is dus nog niet te koop
  • Bevestigt de selfiecultuur en dus ook een beetje de ijdelheid van de mensen
  • Is het werkelijk nodig om elk moment van een mensenleven te kunnen vastleggen
  • Onduidelijk of de Nixie op een drukke plek de eigenaar kan onderscheiden (terugvinden) van andere mensen

Intel Make It Wearable wedstrijd

De Intel Make It Wearable wedstrijd is een competitie voor mensen die goede ideeën hebben om 'wearable' (draagbare) gadgets te bouwen. Iedereen kon ontwerpen en prototypes laten beoordelen door Intel. De Amerikaanse chipproducent koos vervolgens de beste tien ideeën uit. Die tien ideeën kunnen rekenen op extra ondersteuning van Intel: ze krijgen een financiële steun van $ 50.000, en kunnen samenwerken met de vele specialisten die bij Intel werken. Eind september 2014 werden de tien beste ideeën uit alle inzendingen gekozen en bekend gemaakt. Het meest belovende concept dat bij die tien finalisten zat, was de Nixie drone, uitgevonden door Christoph Kohstall (Stanford University).

De tien concepten, waaronder dus de Nixie drone, worden nu verder ontwikkeld met de steun van Intel. In november 2014 wordt de grote winnaar van de wedstrijd gekozen. Volgens kenners maakt de Nixie drone een grote kans om te winnen. De winnaar krijgt nog eens een financiële ondersteuning van $ 500.000, en een langere toegang tot de steun en expertise van (IT-) specialisten die bij Intel werken. Het is de bedoeling dat de eindwinnaar, en zoveel mogelijk finalisten, kunnen uitgroeien tot commerciële producten.
© 2014 - 2017 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vergeet selfies, dronies maken is de toekomst!Vergeet selfies, dronies maken is de toekomst!In 2015 maken steeds meer mensen een dronie in plaats van een selfie. Dit zijn foto’s of video’s van jezelf gemaakt door…
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
Dromida Kodo Mini Quadcopter, voordelige drone met cameraDromida Kodo Mini Quadcopter, voordelige drone met cameraDe Dromida drone is uitgerust met een camera om luchtfoto’s en luchtvideo’s mee te maken vanuit de lucht. Je kunt de qua…
UDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenUDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenDe quadcopter van met merk UDI met het typenummer U818A is uitgeroepen tot beste drone voor kinderen van 2014. Deze dron…
Bronnen en referenties
  • http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2773409/Take-selfie-Wearable-DRONE-films-flying-sit-wrist.html
  • http://flynixie.com/
  • http://www.forbes.com/sites/paulmonckton/2014/09/29/nixie-the-wearable-selfie-drone/
  • http://www.businessinsider.com/nixie-wearable-drone-selfie-photography-2014-9

Reageer op het artikel "Nixie: een drone die selfies van je maakt"

Infoteur: Swah
Gepubliceerd: 01-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!