InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Tips bij het kopen van een drone of quadcopter

Tips bij het kopen van een drone of quadcopter

Tips bij het kopen van een drone of quadcopter Er verschijnen iedere dag weer de meest prachtige video’s op websites zoals YouTube en Vimeo die gemaakt zijn met een drone. Geen wonder dat steeds meer mensen zelf een drone willen kopen in de winkel of online. Ook als cadeau voor kinderen is een quadcopter zeer populair. De verwachting is dat in 2015, 2016 en 2016 consumenten voor 13,6 miljard euro aan drones gaan kopen. De zoektocht naar een goede drone voor jouw doel kan frustrerend zijn. Hoe bepaal je eigenlijk wat de juiste drone is voor jou of als cadeau?

Bepaal je budget

Net zoals veel producten op de markt varieert de prijs van drones ook enorm. Er bestaan onbemande vliegtuigjes voor onder de honderd euro tot drones die duizenden euro’s kosten. Het is belangrijk om, voordat je een drone gaat kopen, een budget te bepalen en daar ook bij te blijven. Als je eenmaal begint met het zoeken naar drones, is het erg verleidelijk om het budget omhoog aan te passen.

Bepaal je doel

Wat wil je precies met de drone gaan doen? Wil je er enkel in huis mee vliegen en het gebruiken als speelgoed? Ga je filmpjes maken van de omgeving waar je leeft? Ben je een boer met een groot land en wil je alles makkelijk vanuit de luie stoel in de gaten houden of ga je een bedrijf starten waarbij je jouw diensten als dronepiloot of drone-operator gaat aanbieden? Zoals je kunt zien kun je met een drone of quadcopter veel doen. Voor ieder doel kun je de ideale drone vinden.

Besturing

Drones kunnen op meerdere manieren worden bestuurd. Zo worden vrijwel alle quadcopters, MiniDrones en micro drones van het merk Parrot bestuurd met een app voor op de tablet (iPad, Android) en wordt er geen controller bijgeleverd. Andere drones zoals de DJI Vision Plus en de Hubsan Micro X4 worden geleverd met een speciale controller. Het is op het begin lastig om de besturing onder de knie te krijgen. Naast het besturen moet je ook rekening houden dat je tegelijk foto’s wilt maken en het commando aan de drone tot het maken van een video wilt geven. Bepaal wat je zelf het prettigst vindt qua besturing van de drone.

Ken de wetgeving omtrent drones

Het zou vervelend zijn als je, nadat je een drone hebt gekocht, er niet mee mag vliegen in het gebied waar u woont. In Nederland zijn er regels omtrent het vliegen met een particuliere drone. Voor 2015 zijn de regels als volgt:
  • Je mag alleen vliegen als er daglicht is
  • Je moet minimaal 3 kilometer verwijdert zijn van civiele- en militaire luchthavens
  • Je moet de drone te allen tijden kunnen zien met het blote oog
  • Je mag niet hoger dan 300 meter vliegen
  • Je mag niet binnen de bebouwde kom of bij aaneengesloten bebouwing vliegen
  • Het is verboden om boven wegen (ook waterwegen) , havens of grote bouwwerken te vliegen.

Onderhoud

Je vliegt met een quadcopter of drone binnenshuis, buiten als regent of waait en in de buurt van grote objecten. De kans is dus groot dat je wel eens iets gaat raken of dat jouw drone beschadigd of kapot gaat dankzij een van de bovenstaande factoren. Sommige drones zijn zeer gevoelig en moeilijk te maken. Ben je zelf creatief en denk je een drone met gemak te kunnen maken of moet je hiervoor naar een speciaal persoon toe? Als je zelf niet zo handig bent met vliegen of je geeft de drone als cadeau aan een kind, dan is het handig om een robuuste drone uit te kiezen. Als je zelf wel handig bent, dan heb je meer keuze tussen de beschikbare onbemande vliegtuigjes.

Bereid je voor op irritaties

Drones zijn anno 2014 verre van perfect en de techniek die gebruikt wordt in drones zal de komende jaren nog enorm gaan verbeteren. Als je verwacht lang te gaan vliegen met je drone zonder zorgen, dan kun je bedrogen uitkomen. Drones kunnen namelijk de verbinding met de controller verliezen, niet de kwaliteit foto’s of video’s maken die je graag wilt hebben en kunnen vaak maar maximaal 20 minuten vliegen. Als je wel langer wilt vliegen kun je een extra accu bestellen bij de fabrikant of bij winkels als bol.com en wehkamp.nl.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Cheerson CX-10 Mini Quadcopter: kopen en specificatiesCheerson CX-10 Mini Quadcopter: kopen en specificatiesDe CX-10 Mini Quadcopter van het Chinese merk Cheerson is een van de kleinste drones op de markt. Hij past zelfs in de p…
Drone: Jamara Quadcopter invader, stunten zonder cameraDrone: Jamara Quadcopter invader, stunten zonder cameraDe invader van het merk Jamara kan met een simpele druk op de controller stunts uithalen. Zo is het mogelijk om 360 grad…
UDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenUDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenDe quadcopter van met merk UDI met het typenummer U818A is uitgeroepen tot beste drone voor kinderen van 2014. Deze dron…
De Parrot Bebop drone, de beste drone van 2014De Parrot Bebop drone, de beste drone van 2014De bebop drone van de Franse maker Parrot is uitgerust met een 14 megapixelcamera met een 180 graden lens. Hiermee kun j…
Bronnen en referenties
  • http://blog.newegg.com/gift-guide-how-to-buy-a-drone-for-any-skill-level/
  • http://hoogtezicht.nl/wet-en-regelgeving/hobby-drones-wat-mag-wel-en-wat-mag-niet
  • http://www.auvsi.org/econreport

Reageer op het artikel "Tips bij het kopen van een drone of quadcopter"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 23-12-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Schrijf mee!