InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Drone kopen: soorten drones, besturing en materiaal

Drone kopen: soorten drones, besturing en materiaal

Drone kopen: soorten drones, besturing en materiaal Een goede drone voor jezelf of voor een ander kopen is een lastig en vaak een zeer tijdrovend proces. Er zijn namelijk honderden soorten drones te vinden in de (online) winkel. Voordat je de drone gaat kopen is het raadzaam om jezelf te verdiepen in de beschikbare soorten, de manier van besturen en van welk materiaal een drone wordt gemaakt. Alle soorten en materialen hebben natuurlijk hun eigen voor- en nadelen. Wat voor drone is geschikt voor jouw doel?

Soorten drones

Een drone, droon of UAV (Unmanned Aerial Vehicle) is een luchtvaartuig waar geen piloot in aanwezig is. Ze worden aangedreven door twee of meerdere propellers en motoren. Het woord drone stamt van het Engelse woord dat in het Nederlands ‘dar’ betekent. Een onbemand voertuig dat wordt aangedreven door twee propellers heeft een andere naam dan een drone met vier propellers. De verschillende soorten voertuigen gesorteerd op aandrijving zijn:

Helicopter

Voordat er drones voor consumenten op de markt waren werd er voornamelijk gevlogen met RC (Radio-Controlled) helicopters. Dit zijn op afstand bestuurbare helicopters. Deze kun je in winkels kopen, maar worden ook veelvuldig door hobbyisten zelf gemaakt. Een helicopter wordt aangedreven door één of twee grote rotoren met verticale as. Bijzonder van deze voertuigen is dat ze verticaal kunnen opstijgen en niet zoals normale vliegtuigen een start- en landingsbaan nodig hebben. Vliegen met een op afstand bestuurbare helicopter is voor de beginner erg lastiger, omdat het geheel minder stabiel in de lucht hangt vergeleken met bijvoorbeeld een quadcopter.

Een quadcopterEen quadcopter
Quadcopter of quadrocopter
Een quadcopter (ook wel quadrocopter genoemd) wordt aangedreven door vier propellers. Deze drones maken gebruik van hellende bladen (van de propellers) die symmetrisch hellen. Twee propellers draaien tijdens het vliegen linksom, de andere twee rechtsom. Het voertuig is hierdoor zeer wendbaar en stabiel in de lucht. Een quadcopter wordt daarom vaak aangeraden om te kopen als type drone.

Hexacopter

Een hexacopter wordt aangedreven door 6 propellers en is hierdoor zeer stabiel in de lucht. Drone-experts beweren ook dat de bediening van een hexacopter makkelijk is dan de bediening van een helicopter of quadcopter. Er verschijnen minder drones op de markt met 6 propellers als je dit vergelijkt met quadcopters.

Octocopter

Een octocopter wordt aangedreven door in totaal 8 propellers. Veel van deze drones hebben de optie via de meegeleverde controller (of applicatie voor de smartphone en tablet) om de drone stabiel in de lucht te laten hangen zonder dat de dronepiloot er ook maar iets voor hoeft te doen. De octocopter is zou zeer geschikt zijn voor beginners, maar omdat ze negen van de tien keer in een hoge prijscategorie vallen, maakt ze direct minder geschikt.

Besturen met een applicatie die je gratis kunt downloaden

Sommige drones (goedkoop en duur) worden niet geleverd met een controller. Je moet het geheel besturen met een gratis applicaties die je kunt downloaden. Deze applicaties zijn, vaak, alleen beschikbaar voor smartphones en tablets met besturingssystemen iOS, Android en Windows. Let dus goed op dat je een drone koopt die geschikt is voor jouw telefoon. Het zou immers zonde zijn als je een geheel nieuwe telefoon of tablet moet aanschaffen voor de besturing. Drones van het merk Parrot zoals de MiniDrones, de Bebop drone en de AR Elite 2.0 kunnen enkel met de app FreeFlight worden bestuurd.

Voordelen

  • Een controller kan stuk gaan, telefoons en tablets zijn robuuster en kunnen gemakkelijker gerepareerd worden.
  • Applicaties krijgen zeer regelmatig een update
  • Je hoeft geen dure controller aan te schaffen
  • Media kan direct worden opgeslagen op de tablet of mobiele telefoon

Nadelen

  • Het scherm van je telefoon of tablet kan te klein zijn om de vlucht te volgen
  • Besturing is minder nauwkeurig (volgens drone-operators) dan met een controller
  • De verbinding met de drone valt vaker weg (volgens drone-operators)
  • Je hebt een smartphone of tablet met het juiste besturingssysteem nodig
  • De ‘knuppels’ waarmee je stuurt schieten gemakkelijk terug naar de neutrale positie

Een duurdere controller voor een droneEen duurdere controller voor een drone

Besturen met een meegeleverde controller

De grote meerderheid van de beschikbare drones worden geleverd met een speciale controller. Je hebt extreem luxe controllers zoals bij de DJI Inspire 1 en ook basic controllers bij drones onder de honderd euro. De fans van het eerste uur geven de voorkeur aan de nauwkeurige besturing met zo’n controller.

Materiaal

Drones kunnen van verschillende soorten materialen gemaakt worden. Goedkopere drones zijn vaak voor het grote deel gemaakt van plastic. Duurdere drones worden doorgaans voor een deel gemaakt van koolstofvezel. Bedenk dus goed, voordat je een drone gaat kopen, dat sommige soorten drones sneller kapot gaan. Je zult hier vaker onderdelen voor moeten bestellen om je drone weer te kunnen maken. Koolstofvezel is een stuk robuuster als materiaal bij drones.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Revell Control XS Nano Quad, een budget drone zonder cameraRevell Control XS Nano Quad, een budget drone zonder cameraDe Revell Control XS Nano Quad is een drone die wordt aangedreven door vier propellers. Het opladen van de onbemande, op…
Cheerson CX-10 Mini Quadcopter: kopen en specificatiesCheerson CX-10 Mini Quadcopter: kopen en specificatiesDe CX-10 Mini Quadcopter van het Chinese merk Cheerson is een van de kleinste drones op de markt. Hij past zelfs in de p…
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
UDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenUDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenDe quadcopter van met merk UDI met het typenummer U818A is uitgeroepen tot beste drone voor kinderen van 2014. Deze dron…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Helikopter
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Quadcopter
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=meavydev.ARDrone
  • https://play.google.com/store/apps/details?id=meavydev.ARDronePro
  • http://www.meavydev.co.uk/ARDrone.html
  • http://www.hobbydronesreviewed.com/parrot-ar-drone-2-0-review/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Onbemand_luchtvaartuig

Reageer op het artikel "Drone kopen: soorten drones, besturing en materiaal"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 26-12-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Schrijf mee!