InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Drone: Hoe vlieg je met een quadcopter? Tips en trucs!

Drone: Hoe vlieg je met een quadcopter? Tips en trucs!

Drone: Hoe vlieg je met een quadcopter? Tips en trucs! Het stabiliseren van een drone en termen als roll, pitch, yaw en throttle. Voor een beginner kan het vliegen met een op afstand bestuurbaar onbemand voertuig lastig zijn. Het duurt vaak ook tientallen vluchten voordat je het een beetje onder de knie krijgt. Het valt daarom aan te raden om niet direct met de duurste drone te gaan vliegen. Koop eerder een goedkope drone zonder camera voor maximaal dertig euro en leer eerst vliegen. Hoe vlieg je met een drone? Wat is het stabiliseren en wat betekenen al die termen op de controller eigenlijk? Tips, trucs en meer!

Voordat je gaat vliegen

Wanneer je leert vliegen met een quadcopter of ander soort drone, aangedreven door meerdere propellers, moet je ervoor zorgen dat je de volgende tips in acht neemt:
  • Vlieg in een rustig gebied, zoals een groot park of uitgestrekt grasveld
  • Leer het vliegen in de ochtend. Op deze manier heb je (vaak) minder last van wind
  • Bekijk voordat je buiten gaat vliegen de weersvoorspelling. Vlieg niet met slecht weer, zo leer je op het begin niet veel en ben je meer bezig met het bijsturen van de drone dan het werkelijke sturen zelf
  • Blijf uit de buurt van mensen en dieren
  • Sloof jezelf niet uit en zoek op het begin de grenzen niet op. Drones kunnen potentieel zeer gevaarlijk zijn. Ze halen hoge snelheden en je kunt op het begin zeer makkelijk de controle verliezen over de quadcopter of drone

De besturing

Hieronder worden de basisbegrippen van de besturing van de drone uitgelegd. Omdat de termen in de gebruiksaanwijzingen doorgaans in het Engels zijn, is er voor gekozen om de begrippen in deze taal te houden. In de voorbeelden is rekening gehouden met de meest populaire drone, de quadcopter. De besturing van andere soorten drones is nagenoeg hetzelfde.

Roll
Stuurt de quadcopter naar links en rechts doordat het de rotoren aan de ene kant sneller laat gaan en aan de andere kant langzamer. Deze term wordt in handleidingen ook wel aileron genoemd.

Pitch

Stuurt de quadcopter voor- en achterwaarts met dezelfde techniek als de bovenstaande roll. Pitch staat ook bekend als elevator.

Yaw

Zorgt dat de quadcopter een draai kan maken. De rotoren aan de ene kant worden versneld, de andere kant worden vertraagd. In sommige handleidingen wordt yaw ook wel rudder genoemd.

Throttle

De controle over de bewegingen ‘op’ en ‘neer’. De snelheid van de rotoren varieert.

Stabiliseren

Je kunt een drone op drie manieren stabiliseren. Dit proces staat in iedere handleiding uitgelegd en is nodig om goede foto’s en video’s in de lucht te kunnen nemen en voor een prettige stabiele vlucht. De drie manieren zijn:
  1. Rate, manual, hard of acro: het handmatig stabiliseren van de drone. Dit is de moeilijkste, maar vaak wel de leukste, manier.
  2. Attitude (niet te verwarren met altitude): het automatisch instellen van de drone met hulp van een app of de bijgeleverde controller.
  3. GPS-Hold, ook wel loiter genoemd. Met hulp van een GPS-module de drone stabiliseren

Tips en trucs voor beginners

De volgende tips zijn handig voor beginnende bestuurders van drones.

  1. Zet de controller niet te snel op ‘manual’. De meeste drones hebben een optie (of mode) voor beginners. In deze mode vlieg je stabieler en hoef je zelf zo min mogelijk aan de besturing te doen. Pas als je klaar denkt te zijn voor de volgende stap kun je op gevorderd of expert overgaan.
  2. Vlieg niet met teveel wind. Je raakt de drone snel kwijt en verliest de controle met eventuele rampzalige gevolgen.
  3. Als je een drone hebt met een GPS mode, gebruik deze dan! Je weet dan de exacte positie van je voertuig en kunt makkelijker inspelen op situaties die je vlucht kunnen verpesten.
  4. Begin niet op dag 1 met stunts uithalen. Focus eerst op de basistechnieken als stijgen/landen, voorwaarts/achterwaarts, op/neer en links/rechts.
  5. Bekijk filmpjes op YouTube over jouw type drone. Zo zie je ervaren dronevliegers aan het werk.
  6. Lees de handleiding goed door. Zit er geen goede handleiding bij? Download deze op de website van de fabrikant.
  7. Leer je drone in de lucht te ‘hangen’ of te ‘hoveren’. Als je deze techniek onder de knie hebt kun je makkelijker ingrijpen in situaties waar het fout kan gaan en zal je in de toekomst betere luchtfoto’s en video’s kunnen maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Revell Control XS Nano Quad, een budget drone zonder cameraRevell Control XS Nano Quad, een budget drone zonder cameraDe Revell Control XS Nano Quad is een drone die wordt aangedreven door vier propellers. Het opladen van de onbemande, op…
Dromida Kodo Mini Quadcopter, voordelige drone met cameraDromida Kodo Mini Quadcopter, voordelige drone met cameraDe Dromida drone is uitgerust met een camera om luchtfoto’s en luchtvideo’s mee te maken vanuit de lucht. Je kunt de qua…
Yellow-RC Quadcopter V2, een budget droneDe Yellow-RC-Quadcopter V2 is een zeer betaalbare drone en anno 2015 een van de bestverkochte drones in Nederland en Bel…
UDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenUDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenDe quadcopter van met merk UDI met het typenummer U818A is uitgeroepen tot beste drone voor kinderen van 2014. Deze dron…
Bronnen en referenties
  • http://www.muvee.com/for/action-cams/4-easy-ways-to-stabilize-videos#.VJ3sVV4DWA
  • http://dronebly.com/how-to-fly-your-quadcopter-like-a-pro-7-important-tips
  • http://www.digitalartsonline.co.uk/news/video-post-production/phantom-flying-drone-captures-stunning-stable-video/
  • http://diydrones.com/profiles/blog/list?tag=stabilization

Reageer op het artikel "Drone: Hoe vlieg je met een quadcopter? Tips en trucs!"

Reactie

Cyril Pinas, 18-08-2017 15:39 #1
De uitleg is-/was glashelder.
Het lijkt mij van belang om eerst de 4 fasen onder de knie te krijgen alvorens verder te (kunnen) gaan.

Infoteur: Eddwin
Laatste update: 13-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Reacties: 1
Schrijf mee!