InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Drone: De mooiste foto’s en video’s maken? Tips en trucs

Drone: De mooiste foto’s en video’s maken? Tips en trucs

Eindelijk een drone met goede camera gekocht? In de meeste gevallen vallen de eerste foto’s en video’s die je maakt met de quadcopter erg tegen. Je zult veel moeten oefenen voordat je de gewenste kwaliteit films en andere media kan opnemen. Als beginnende dronepiloot of luchtfotograaf heb je veel aan tips en trucs om betere opnames vanuit de lucht te maken. Hoe maak je de beste foto’s en video’s met je drone? Welke drone met camera kun je het beste kopen in 2015?

Drones met camera

Een drone met camera kun je kopen in verschillende prijsklassen, soorten en maten. De goedkoopste drone met camera kun je al vinden voor rond de vijftig euro. Hier kun je echter niet foto’s en video’s van de hoogste kwaliteit van verwachten. Wil je een drone met een HD camera die ook nog eens op 720p kan filmen, dan moet je al denken aan een drone die meer dan 300 euro kost. Met deze onbemande voertuigen, vaak quadcopters, kun je de mooiste films en foto’s vanuit de lucht maken.

Filmen en fotograferen vanuit de lucht

Op internet kun je de mooiste video’s en foto’s vinden die gemaakt zijn met drones. Na het kijken van zulke filmpjes moet je niet vergeten dat deze, over het algemeen, gemaakt zijn door zeer professionele (en dure) vliegtuigjes en uiterst bedreven dronepiloten. Het is best lastig om zelf te vliegen met een drone. Je moet als beginner namelijk eerst de besturing zelf onder de knie krijgen voordat je de beste plaatjes kunt schieten van tientallen meters hoog. Ook moet je vooraf bepalen wat jouw doel is met de video’s. Als je een eigen bedrijf wilt beginnen met dronefotografie moet je dit doen met een duurdere drone dan mensen die voor het plezier foto’s van de omgeving willen maken.

Tips voor mooie luchtfoto’s en luchtvideo’s

Je eerste video’s en foto’s vanuit de lucht met een drone zullen vaak tegenvallen. Je krijgt niet direct het gewenste resultaat en je zult nog veel moeten oefenen met je quadcopter. Een aantal tips om zo snel mogelijk de beste luchtfoto’s en luchtvideo’s te maken:
  1. Ga hoger vliegen. Veel mensen maken de fout door zo dicht mogelijk bij een object te gaan vliegen en dan te starten met filmen of een foto te maken. Als je hoger vliegt met je drone zie je veel meer met de camera. Dit levert vaak een betere foto of video op.
  2. Gebruik de GPS functie van je quadcopter. Veel drones zijn uitgerust met een GPS mode. Je kunt via de controller, smartphone of tablet instellen waar je drone moet gaan vliegen en waar deze stabiel in de lucht moet blijven hangen. Je kunt dan de controle volledig loslaten over je voertuig en je volledig richten op het maken van media.
  3. Gebruik het FPV systeem. Met de First Person View kun je live op jouw scherm van de controller zien wat de camera ziet. Zo kan het resultaat nooit een grote verrassing zijn.
  4. Koop een Gimbal voor je drone. Sommige, vaak dure, drones en quadcopters zijn uitgerust met een Gimbal. Soms kun je een drone ook uitbreiden met dit systeem. Je kunt een camera in dit systeem monteren om ervoor te zorgen dat de camera stabiel in de lucht blijft, ook al beweeg je veel tijdens het vliegen.
  5. Kies de juiste locatie. Vliegen op een legale en juiste locatie met je drone is essentieel voor goede opnames vanuit de licht. Een goede locatie om foto’s en video’s te maken: is open, niet extreem bebost, heeft geen hoge gebouwen in de buurt en is vrij van vogels.
  6. Weersverwachting. Voordat je in een mooi gebied wilt gaan vliegen is het van groot belang om van te voren het weer te bekijken. Als je namelijk met teveel wind of regen gaat vliegen met de drone, maak je minder mooie films en andere media vanuit de lucht.
  7. Koop een andere camera. Er passen op vrijwel iedere drone meerdere soorten camera’s. Ben je niet tevreden over de kwaliteit van de opgenomen media? Schaf een betere camera aan die past op je drone of quadcopter.
  8. Zorg dat je drone de juiste balans heeft. Maak je drone regelmatig schoon en zorg dat de propellers juist gemonteerd zijn. Test ook de balans uit door er kort mee in huis mee te gaan vliegen.
  9. Neem een foto of video op verschillende manieren. Probeer eens een andere invalshoek of een andere manier van foto’s maken. Je kunt de drone laten ‘hoveren’ in de lucht of foto’s maken met de First Person View.
  10. Het landingsgestel van de drone kan in de weg zitten als je vanuit een bepaalde hoek media wilt opnemen. Je kunt nieuwe set aanschaffen, die misschien wel minder in de weg zit, waarop je drone kan gaan landen.

Voorbeelden van goede drones met camera in 2015

De volgende drones met camera in 2015 zijn geschikt om foto’s en video’s vanuit de lucht mee te maken:

Onder de 100 euro

De controller van de Bebop drone van ParrotDe controller van de Bebop drone van Parrot
Tussen de 100 en 500 euro

Professionele drones met kwaliteitscamera

  • DJI Inspire 1: adviesprijs 2900 euro, 12 megapixel camera, 4k filmen met 40fps
  • DJI Phantom Vision Plus: adviesprijs 1300 euro, 14 megapixel camera, Full HD.
  • Thunder Tiger Quadrocopter RTF: adviesprijs: 1200 euro,

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Imaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesImaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesDe drone van het merk Imaginarium is een goedkope (onder de honderd euro) drone waar een HD camera in verwerkt is. Met d…
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
Parrot AR 2.0 Power Edition, een drone met lange vliegtijdParrot AR 2.0 Power Edition, een drone met lange vliegtijdDe drone van de bekende dronemaker Parrot genaamd Parrot AR.Drone 2.0 Power Edition blinkt uit in zijn vliegtijd. Je kun…
UDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenUDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenDe quadcopter van met merk UDI met het typenummer U818A is uitgeroepen tot beste drone voor kinderen van 2014. Deze dron…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Gimbal
  • http://www.muvee.com/for/action-cams/4-easy-ways-to-stabilize-videos#.VKahziuG9ps

Reageer op het artikel "Drone: De mooiste foto’s en video’s maken? Tips en trucs"

Reactie

Koster, 12-04-2015 22:47 #1
Goede tips dat zeker.
Wat ik wel mis is de Yuneec Q500 in dit onderwerp want die bezit ik zelf.
De foto's en film's zijn haarscherp en prachtig en het vliegen is een ware belevenis.

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 02-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Reacties: 1
Schrijf mee!