InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Vijf drones met (HD) camera onder de 100 euro (2015)

Vijf drones met (HD) camera onder de 100 euro (2015)

Vijf drones met (HD) camera onder de 100 euro (2015) Drones die uitgerust zijn met een camera zijn het meest populair onder de Nederlandse consument in 2015. Dit soort quadcopters staan vrijwel altijd bovenaan de lijsten van bestverkochte drones bij aanbieders zoals Bol.com, Conrad.nl en Wehkamp.nl. Je kunt met deze op afstand bestuurbare apparaten, naast vliegen en stunten, ook foto’s en video’s vanuit de lucht maken. Een drone met camera kopen hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Je moet je van tevoren wel goed inlezen om geen miskoop te doen. Er zijn, anno 2015, tientallen drones met een goede camera te vinden op de Nederlandse en Belgische markt voor onder de 100 euro. Waar let je op als je een quadcopter koopt waarmee je gaat filmen en fotograferen? Welke vijf drones zijn uitgerust met een redelijk tot goede camera en kosten niet meer dan 100 euro?

Een camera drone kopen, waar let je op?

Drones en quadcopters zijn anno 2015 mateloos populair. Het jaar 2015 wordt door sommige mensen ook wel het jaar van de drones genoemd. Het populairste type drone is de quadcopter uitgerust met een camera. Hiermee kun je dronies, luchtfoto’s en luchtvideo’s maken. Goedkope drones hebben, over het algemeen gesteld, een vrij beperkte camera. Toch kun je in winkels zoals Bol.com, Conrad.nl en Wehkamp.nl een aantal drones voor onder 100 euro vinden met een redelijke camera. Deze zijn vooral leuk voor de beginners en mensen die niet teveel geld uit willen geven aan een op afstand bestuurbaar voertuig. Als je hebt besloten om een quadcopter met camera te kopen moet je goed op de volgende zaken letten:

Inclusief of exclusief

Sommige merken bieden een drone aan waarbij je zelf een camera in kunt klikken. Niet alle soorten en maten camera’s zijn echter geschikt. Sommige quadcopters kunnen bijvoorbeeld alleen maar worden uitgerust met een vrij prijzige GoPro camera. Kijk dus goed naar de beschrijving die bij de aanbieder staat. Staan de specificaties van de onboard camera genoemd? Dan kun je er vanuit gaan dat de camera inclusief is.

Kwaliteit van de camera

De ene aanbieder vermeldt bij de specificaties een hoeveelheid aan pixels waarmee je foto’s kunt maken, de andere geeft het weer aan in megapixel. In sommige gevallen staat er alleen: “met HD camera!”. Het beste kun je een aantal filmpjes op bijvoorbeeld YouTube of Vimeo bekijken die met de bewuste drone zijn gemaakt.

Besturing
Drones van het merk Parrot worden bestuurd met een app voor de tablet of smartphone. De meeste RC (Radio-Controlled) voertuigen worden echter bestuurd met een controller. Het besturen van een drone is in alle gevallen erg lastig en het duurt even voordat je dit goed kunt. Besturing met een smartphone werkt, volgens de fans van quadcopters, minder nauwkeurig en het is dan ook lastiger om het apparaat stabiel in de lucht te houden om een foto of video te maken.

Vijf goedkope drones met camera die je in 2015 kunt kopen

De volgende quadcopters kun je in Nederland en/of België kopen voor onder de 100 euro. De adviesprijzen die staan genoemd zijn opgezocht in het jaar 2015.

Hubsan X4 – 59 euro

Begin 2015 is de Hubsan X4 de goedkoopste drone met camera die je in Nederland en België kunt krijgen. Met de onboard camera maak je opnames van 0.3 megapixel. Dit lijkt erg weinig, maar voor een adviesprijs van 59 euro is deze drone ideaal om te oefenen met luchtfotografie. Het opladen van de drone duurt ongeveer 40 minuten via de USB kabel. Daarna kun je er rond de 8 minuten mee vliegen.

  • Waar te koop? Toemen.nl, Banggood.com, Toprc.nl, Hubsan.com
  • Vliegtijd: maximaal 7 minuten
  • Camera: 0.3 megapixel
  • Bijzonderheden: RTF (Ready-To-Fly)

Udi 818A – 89 euro

In 2014 is de UDI 818 quadcopter uitgeroepen tot beste drone voor kinderen. De drone kan tegen een stootje en valt zeer makkelijk te repareren met goedkope reserveonderdelen. De camera maakt foto’s en video’s van 640x480 pixels. De Chinese maker UDI zit met zijn fabriek en hoofdkantoor in hetzelfde gebied als de populaire dronebouwers DJI en Hubsan.

  • Waar te koop? Starbazaar.nl, RChelicoptershop.nl, Conrad.nl
  • Vliegtijd: maximaal 9 minuten
  • Camera: 640x480 pixels
  • Bijzonderheden: 100 meter bereik tussen zender en drone

Syma X5C – 90 euro

De quadcopter van het merk Syma is uitgerust met een 2 megapixel camera. Je kunt de drone via USB en netstroom binnen 100 minuten volledig opladen. Daarna kun je er ongeveer 7 minuten mee vliegen. Afhankelijk van de windkracht kun je er ook buiten goed mee vliegen. De bediening met de controller is erg eenvoudig en met een bereik van 30 meter tussen de zender en drone zal je niet snel het contact verliezen.

  • Waar te koop? RChelicoptershop.nl, Toemen.nl, Sarbazaar.nl
  • Vliegtijd: maximaal 7 minuten
  • Camera: 2 megapixel met een resolutie van 1600 x 1200
  • Bijzonderheden: met één druk op de controller een looping maken

WL V262 quadcopter – 99 euro

De grote en zeer stabiele drone zelf heeft in 2015 een adviesprijs van 99 euro meegekregen. Je moet er dan echter zelf nog een camera bij kopen of toevallig in bezit zijn van een camera die compatibel is met de WL V262. Een groot voordeel is dat je zelf de kwaliteit van de camera kunt bepalen. De originele camera die bij de drone hoort is de WLtoys camera met een resolutie van 720p HD (1280x720px).

  • Waar te koop? Minicopters.nl, Amazon.com, Banggood.com
  • Vliegtijd: maximaal 8 minuten
  • Camera: exclusief
  • Bijzonderheden: RTF (Ready-To-Fly)

Parrot MiniDrone Rolling Spider – 99 euro

Deze MiniDrone van de Franse maker Parrot wordt bestuurt met een applicatie, die je gratis kunt downloaden, op de smartphone en tablet. Het geheel weegt 55 gram en kan zowel vliegen in de lucht als rijden over de vloer. De Rolling Spider is uitgerust met een camera die opnames maakt van 300.000 pixels. Deze drone is uitgeroepen tot een van de beste drones van 2014.

  • Waar te koop? Wehkamp.nl, Bol.com, Conrad.nl, Parrot.com/nl
  • Vliegtijd: maximaal 8 minuten
  • Camera: 300.00 px
  • Bijzonderheden: Vliegen en rijden over de grond

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
Imaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesImaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesDe drone van het merk Imaginarium is een goedkope (onder de honderd euro) drone waar een HD camera in verwerkt is. Met d…
Drone: Jamara Quadrocopter Q-Drohne, met of zonder cameraDrone: Jamara Quadrocopter Q-Drohne, met of zonder cameraJamara staat al sinds 1973 bekend om de hoge kwaliteit speelgoed die ze zelf ontwerpen en produceren. De Q-Drohne Quadco…
UDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenUDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenDe quadcopter van met merk UDI met het typenummer U818A is uitgeroepen tot beste drone voor kinderen van 2014. Deze dron…
Bronnen en referenties
  • http://www.rchelicoptershop.nl/rc-helicopters/syma-x5c
  • http://www.minicopters.nl/product/1424543/V262_quadcopter_camera_model_.aspx
  • http://www.banggood.com/V262-Upgraded-WLtoys-V333-Headless-Mode-2_4G-6-Axis-RC-Quadcopter-RTF-p-929889.html
  • http://www.bestquadcoptersreviews.com/hubsan-x4-h107c-review/
  • http://starbazaar.nl/UDI-U818A-2.4GHz-4CH-6-Axis-RC-Quadcopter-met-Camera

Reageer op het artikel "Vijf drones met (HD) camera onder de 100 euro (2015)"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 20-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Schrijf mee!