InfoNu.nl > Electronica > Diversen > De verschillende DJI Phantom drones

De verschillende DJI Phantom drones

Anno 2015 zijn de drones uit de Phantom serie van het Chinese bedrijf DJI de bestverkochte drones, in de prijsklasse hoger dan 300 euro, voor bedrijven en particulieren wereldwijd. Van sommige exemplaren zijn er al meer dan honderdduizenden van verkocht. De serie bestaat uit de vijf drones Phantom 1, Phantom 2, Phantom 2 Vision, Phantom 2 Vision Plus en FC40. Wat zijn de verschillen tussen al deze quadcopters van DJI? Wat zijn in 2015 de adviesprijzen en welke DJI drone is geschikt voor jou om te kopen?

DJI uit China

The future of possible
DJI is een Chinees bedrijf dat actief is in de technologiesector. Het hoofdkantoor van het bedrijf staat in Shenzhen, China. DJI produceert commerciële en recreatieve UAV (onbemande voertuigen). De populaire Phantom quadcopters vallen hier ook onder. Daarnaast richt DJI zich op luchtfotografie en luchtvideo’s en de techniek die hier achter zit. Het bedrijf heeft meerdere kantoren en fabrieken in China, Noord-Amerika, Europa en Japan. Anno 2015 is DJI de populairste en grootste dronebouwer ter wereld, zowel voor de particuliere als zakelijke markt. Van de Phantom serie drones en quadcopters zijn er honderdduizenden exemplaren verkocht.

Vier Phantoms naast elkaarVier Phantoms naast elkaar

De DJI Phantom serie

De vijf quadcopters of quadrocopters die in deze serie zijn uitgekomen worden gekenmerkt door het unieke landingsgestel. Deze drones zijn voornamelijk bedoeld om op zeer hoge kwaliteit te filmen en foto’s te maken vanuit de lucht. Zo maakt de Vision + beelden van 14 megapixel en filmt op 1080p. Adviesprijzen van deze drones liggen tussen de €470 voor de goedkoopste en €1200 voor de duurste versie. Uniek aan de Phantom drones is de mogelijkheid om zelf een aantal onderdelen te vervangen zoals de camera. Een aantal specificaties van de vijf DJI Phantoms met elkaar vergeleken:
ModelPhantom 1Phantom 2Phantom 2 VisionPhantom 2 Vision Phantom FC40
Hoogte (m)0.190.190.190.190.19
Energieverbruik (W)3.123.123.123.123.12
Gewicht (volledig gemonteerd) (kg)minder dan 11.31.181.2841.2
Maximale snelheid(m/s)1015151510
Vliegduur (min)1020-2525-3025-308-10

DJI Phantom 1

De simpelste versie uit deze serie wordt ook verkocht onder de naam Phantom (zonder de 1). De basisversie van de Phantom drone wordt vaak zonder camera verkocht. De quadcopter wordt RTF geleverd en is dus direct klaar om te vliegen. In de fabriek van DJI wordt het apparaat namelijk van tevoren ingesteld, getest en gecontroleerd, voordat deze naar de consument toegaat. Aan de drone zit een frame waarin je een GoPro, of andere type camera die in dit frame past, kunt monteren. Ook is de drone uitgerust met GPS, waardoor het onder andere automatisch een veilige plek zoekt om te landen als hij buiten het bereik van de zender is of terug zal keren naar een vooraf ingestelde plek. Ook kan de vlucht van te voren via een kaart worden ingesteld. Adviesprijs van de drone (zonder GoPro) in 2015 in Nederland en België is €420. Je bent daarnaast gemiddeld €120 kwijt voor een goede camera dat in het frame past.

De DJI Phantom 2 met H3-2D Gimbal en GoPro 4 cameraDe DJI Phantom 2 met H3-2D Gimbal en GoPro 4 camera

DJI Phantom 2

Ook de Phantom 2 wordt volledig RTF (Ready-To-Fly) aan de consument geleverd. De basisversie van de tweede drone uit deze serie wordt in de meeste gevallen kaal opgeleverd. Je kunt zelf nog een gimbal (systeem waarin de camera stabiel blijft tijdens het vliegen) en een camera kopen. Soms zijn er ook pakketten als aanbieding te koop waar een camera er al bij zit. Let hier bij aanschaf van de drone goed op. Totale vliegtijd, na het opladen via een USB kabel, bedraagt tussen de 25 en 30 minuten. Dankzij de Intellgent Orientation Control (IOC) houdt de Phantom 2 rekening met de positie van de piloot tijdens het vliegen. Je hoeft zelf geen rekening meer te houden met waar precies de voorkant van de drone zit. Adviesprijs voor het basismodel zonder camera en gimbal in Nederland en België in 2015 is €600.

DJI Phantom 2 Vision en de Vision Plus

De Vision-serie is in 2015 de topklasse binnen de Phantom drones van DJI. Deze twee modellen zijn weliswaar een stuk duurder vergeleken met de andere drones, maar hebben wel een geïntegreerde camera. De Vision modellen zijn tevens de eerste professionele drones met hoge kwaliteit camera die voor de consument te koop is. Een zeer populaire drone voor zowel film- en videomakers en hobbyisten. De duurdere Vision wordt vaak uitgerust met een H3-3D gimbal, speciaal voor GoPro camera’s. In deze nieuwste vorm van gimbal blijft de camera stabiel onder de drone hangen, ook als je bochten in de lucht maakt of met flinke tegenwind aan het vliegen bent. Adviesprijs voor de normale Vision in 2015 is €799. De Plus versie kost €1200.

FC40FC40

DJI Phantom FC40

Voor dit model heeft DJI speciaal een camera ontwikkelt; de FC40 camera. Deze is onder de drone gemonteerd en maakt video’s van 720p. Als je de FC40 hebt opgeladen kan je er tot 15 minuten mee vliegen. Dit is echter sterk afhankelijk van de weersomstandigheden. Via de meegeleverde controller/zender is het mogelijk om de vlucht in First-Person-View mee te maken. Je ziet dus op jouw scherm precies wat de drone op dat moment aan het filmen is. De drone wordt RTF (Ready-To-Fly) geleverd en heeft is in 2015 in de Benelux te koop voor de adviesprijs van €499.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Professionele drone kopen als klein bedrijf of ZZP’erKleine bedrijven met maximaal tien werknemers en zelfstandigen zonder personeel (ZZP) die zich richten op het maken van…
Een drone met een groot bereik kopenVeel mensen zoeken een goedkope drone met daarbij de beste camera, anderen zoeken juist een drone waar zij beelden van e…
Drone: De mooiste foto’s en video’s maken? Tips en trucsEindelijk een drone met goede camera gekocht? In de meeste gevallen vallen de eerste foto’s en video’s die je maakt met…
Kopen van een drone: de verschillende prijsklassenKopen van een drone: de verschillende prijsklassenVeel mensen zijn anno 2014 helemaal enthousiast geworden over drones en quadcopters. Deze op afstand bestuurbare vliegtu…
De Parrot Bebop drone, de beste drone van 2014De Parrot Bebop drone, de beste drone van 2014De bebop drone van de Franse maker Parrot is uitgerust met een 14 megapixelcamera met een 180 graden lens. Hiermee kun j…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/DJI_%28company%29
  • http://www.dji.com/company
  • http://www.dji.com/products
  • http://www.minicopters.nl/product/1144868/DJI_Phantom_quadcopter.aspx
  • http://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/dji%2Bphantom/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/suggestedFor/dji+ph/originalSearchContext/media_all/originalSection/main/sc/media_all/index.html?_requestid=153341
  • http://www.toemen.nl/dji-phantom-quadcopter-rtf-v2-p-17144.html
  • http://www.droneflyers.com/2014/09/dji-phantom-models-differences-hobbyists-guide/

Reageer op het artikel "De verschillende DJI Phantom drones"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 29-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Schrijf mee!