InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Cadeautip: drones voor kinderen

Cadeautip: drones voor kinderen

Cadeautip: drones voor kinderen Anno 2015 vragen steeds meer kinderen een drone als cadeau voor kerst of hun verjaardag of na het behalen van een goede score op een belangrijke toets. Kleine onbemande vliegtuigjes die je op afstand kunt besturen zijn dagelijks in het nieuws en in 2014 is de omzet van verkoop van drones zelfs verdrievoudigd. Zowel jongens als meisjes willen blijkbaar erg graag leren vliegen met drones of quadcopters. Waar moet je op letten als je een drone voor kinderen koopt? Welke drones zijn geschikt voor de jongeren onder ons? Is ouderlijk toezicht gewenst en welke drones kun je voor minder dan 200 euro kopen? Welke apparaten hebben een goede camera en zijn toch geschikt voor kids?

Kinderen en drones

Sommige drones met camera kunnen snelheden halen van meer dan 30 kilometer per uur en bevatten ook nog eens een groot aantal kleine onderdelen. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Veel ouders zien drones of quadcopters als leuk speelgoed voor kinderen, maar vergeten dat het bijvoorbeeld erg gevaarlijk kan zijn als een kind op volle snelheid tegen een object, mens of dier aanvliegt. Voordat je zoon of dochter een ervaren dronepiloot is gaan er uren van training aan vooraf. Als de drone ook een camera heeft, kan het kind (onbewust) bij de buren in de tuin gaan kijken. Dit wil ook nog wel eens de nodige discussie opleveren.

Ouderlijk toezicht

Omdat drones gevaarlijk kunnen zijn als er onvoorzichtig mee om wordt gegaan, is ouderlijk toezicht bij alle niet-volwassenen zeer wenselijk. Via sommige webwinkels in Nederland en België staan er bij enkele drones een adviesleeftijd vanaf 6 jaar, en bij sommigen zelfs vanaf 1 jaar vermeld. Lees voor de aankoop eerst de gebruiksaanwijzing van de fabrikant door. In deze officiële handleiding staat vaak een veel hogere adviesleeftijd vermeld. De goedkoopste drones met camera zijn qua prijs vaak erg voordelig, maar schieten in kwaliteit soms tekort. Deze zijn dus minder geschikt voor kinderen wegens het losschieten van onderdelen en het feit dat ze moeilijker te repareren zijn. De onderstaande drones zijn meer geschikt voor kinderen.

Parrot Rolling Spider met camera

Aanbevolen leeftijd: 14 jaar en ouder. Adviesprijs in 2015: €99
De Franse fabrikant Parrot heeft in 2014 de Rolling Spider uitgebracht. Deze drone is van het type quadcopter en valt in de productlijn MiniDrone. Het geheel weegt slechts 0,55 kg. Uniek is dat je met deze drone kunt vliegen, foto’s maken en met hulp van de meegeleverde wielen ook nog eens over de grond kunt rijden. Er zijn zelfs filmpjes te vinden waarop te zien valt dat de Rolling Spider over het plafond van een huis loopt. De MiniDrone wordt bestuurt met hulp van een applicatie die gedownload kan worden voor op de tablet of smartphone. Voordat je dit cadeau geeft aan je kleinzoon, kleindochter of kind, moet je dus goed opletten of hij/zij ook in bezit is van een juiste tablet of smartphone.

Air Hogs Vectron wave

Aanbevolen leeftijd: 12 jaar en ouder. Adviesprijs in 2015: €29,99
De Vectron Wave versie 2 van het merk Air Hogs valt eerder onder de noemer UFO dan drones, maar is toch het vermelden waard. De UFO is van het merk Spin Master die de unieke drone gemaakt heeft samen met Air Hogs. Dit vliegende voorwerp wordt aangedreven door één propeller en mag daarom geen quadcopter worden genoemd. Deze worden namelijk met vier propellers aangedreven. Je kunt het apparaat besturen met een controller waar je met je hand in moet knijpen voor de commando’s hoger en lager. Voor het vijftienjarig bestaan van het bedrijf hebben ze de Vectron zelfs de ruimte ingestuurd. Dit is leuk om te laten zien aan kinderen, als ze de Wave 2 als cadeau hebben gehad.

QR W100S met camera

Adviesleeftijd: 14 jaar en ouder. Adviesprijs in 2015: €150
Deze drone wordt gemaakt door het bedrijf Walkera dat is gevestigd in China. Uniek voor deze quadcopter is de besturing via smartphone of tablet en de manier van vliegen. Kinderen kunnen namelijk live de vlucht meemaken op hun telefoon- of tabletscherm. Dit heet FPV (First-Person-View) vliegen. Zo zie je precies wat jouw drone ook ziet. Voordat je de QR W100S van het merk Walkera cadeau geeft aan kinderen, is het handig om van tevoren even te vragen of het bewuste huishouden in bezit is van het juiste type smartphone of tablet.

Hubsan Micro X4 H107D

Misschien wat aan de dure kant als cadeautje voor een kind. Echter is de drone wel erg robuust en van hoge kwaliteit. De Chinese maker Hubsan heeft meerdere drones uitgebracht in de X4 serie. De Micro X4 H107D en de H107L zijn anno 2015 het meest populair in Nederland en België. De H107D is voorzien van een camera die opnames vanuit de lucht maakt van 0.3 megapixel op een resolutie van 640x480. Je krijgt bij aankoop een controller erbij om de drone te besturen. De drone moet 30 minuten opladen, waarna je er gemiddeld 8 minuten mee kunt vliegen. Voor ongeveer €10 krijg je er een extra accu bij, om zo de vliegduur te verhogen naar 16 minuten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://dronelife.com/2014/10/18/5-things-parents-know-buying-drones-kids/
  • http://dronelife.com/2014/10/07/drone-buying-guide-best-drone-under-200/
  • http://electronica.infonu.nl/diversen/148878-drone-walkera-qr-w100s-goedkoop-kennismaken-met-fpv.html
  • Bestverkochte drones op Conrad.nl
  • Bestverkochte drones op Bol.com
  • Bestverkochte drones op Wehkamp.nl

Reageer op het artikel "Cadeautip: drones voor kinderen"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 29-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Schrijf mee!