InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Dromida Ominus Quadcopter, een zeer robuuste drone

Dromida Ominus Quadcopter, een zeer robuuste drone

De Ominus drone van het merk Dromida is bijna onverwoestbaar. De quadcopter is er namelijk voor gemaakt om mee te stunten en om tegen een stootje te kunnen. Kleine reparaties aan de compacte drone kunnen thuis gemakkelijk worden uitgevoerd. De Dromida Ominus quadcopter is te koop in Nederland en België in de kleuren rood, groen, geel en blauw en wordt aangeprezen als een goede drone voor kinderen. Wat zijn de specificaties van dit op afstand bestuurbare apparaat? Is de Ominus wel zo geschikt voor jongere kinderen?

Het bedrijf achter de Ominus quadrocopter

Veel fans van innovatief speelgoed hebben anno 2015 wel eens van de gigant Hobbico uit Amerika gehoord. Dit bedrijf heeft een hoofdkantoor in Champaign in de staat Illinois. Bij het bedrijf werken anno 2015 meer dan 600 medewerkers die zich richten op meer dan 30 merken. Belangrijke merken van Hobbico zijn onder andere Revell, Great lanes, RealFlight, MonoKote, Carl Goldberg Products, Electrifly en Estes Industries. De Amerikaanse speelgoedmaker is in 1971 opgericht door Bruce Holecek onder de naam Tower Hobbies. In 1985 fuseert dit bedrijf met Great Planes Model Distributors en Hobbico is geboren. Rond 2007 beginnen zij ook met het vervaardigen van RC drones en quadcopters. Deze worden onder andere uitgebracht onder de merknamen Revell en Dromida.

De Dromida Ominus Quadcopter

Een van de eerste drones van het bedrijf was de Dromida Ominus quadcopter. Het is ongekend in de dronewereld dat een eerste drone zoveel succes kende. Deze quadcopter zonder camera wordt geroemd om zijn robuuste karakter en het feit dat je hem makkelijk kunt repareren. De Ominus werd opgevolgd door de Dromida Kodo mini: een cameradrone. Via de meegeleverde zender kan de Ominus in vier standen worden gezet. Zo kan de gebruiker zelf bepalen hoeveel ‘hulp’ hij of zij tijdens het vliegen wilt. Het is anno 2015 tevens een van de meest stevige drones op de markt en kan zeker tegen eens tootje. In totaal kun je na het opladen via de meegeleverde USB kabel tot 15 minuten vliegen en stunten in de lucht.

Te koop in verschillende kleuren

De drone is in Nederland en België te koop bij diverse aanbieders zoals Bol.com, Toemen.nl, The Border Online RC en Verspaget.nl. Omdat de drone wegens het makkelijke repareren en robuust karakter zo geschikt is voor kinderen vanaf 14 jaar, is de drone te koop in meerdere vrolijke kleuren. Je kunt de drone kopen in:
  • Blauw
  • Geel
  • Groen
  • Rood

RTF of RTG

Bij diverse aanbieder, zowel online als offline, zien we de afkortingen RTF of RTG aan de productnaam van de Ominus toegevoegd. RTF betekent Ready To Fly en RTG betekent Ready to Go. In beide gevallen hoef je zelf niets meer te monteren voordat je een eerste vlucht gaat maken met de drone. Als je RTB achter de naam ziet staan, moet je wel zelf creatief doen voordat de drone in de lucht vliegt.

Tegen objecten vliegen

Fun to fly. Easy to fly. Nearly impossible to break.
Het bedrijf achter de drone adverteert met de bovenstaande tekst. Je kan de drone gemakkelijk tegen de muur aan vliegen of tegen andere objecten. Het is bijna onmogelijk om de Dromida Ominus quadcopter te breken. Mocht er toch iets kleins afbreken kan de drone gemakkelijk gerepareerd worden. Je krijgt bij de meeste Nederlandse en Belgische aanbieders er zelfs een groot aantal reserveonderdelen bij als je de Dromida Ominus koopt.

Wat krijg je?

De complete doos met daarin de Dromida Ominus quadcopter zou minimaal de volgende onderdelen moeten bevatten:
  • de Ominus quadcopter
  • 2.4GHz zender
  • Oplaadbare LiPo accu met USB charger
  • AAA batterijen
  • Extra set propellers

Specificaties van de Dromida Ominus quadcopter

Volgens de officiële website van het merk Ominus en het bedrijf Hobbico zijn de specificaties en kenmerken van Ominus als volgt:
  • Naam: Dromida Ominus
  • Type: Quadcopter of quadrocopter
  • Geschikt: beginners en gevorderden.
  • Gewicht: 101 gram
  • Kleuren: Geel, groen, blauw en rood
  • Vliegtijd: tot 15 minuten
  • Oplaadtijd: gemiddeld 30 minuten bij een nieuwe accu
  • Gebruikte materialen: Metaal en kunststof
  • Afstandsbediening: 4 kanaals - 2.4 GHz met hulpfuncties

Adviesleeftijd

De Ominus drone staat anno 2015 ook bekend als een zeer geschikte drone voor kinderen. Je kan hem immers moeilijk breken en kleine reparaties kunnen zelf gemakkelijk worden gedaan. De adviesleeftijd bij sommige adverteerders staat op 3 of 6 jaar. In de officiële handleiding van de Ominus quadcopter staat de adviesleeftijd vanaf 14 jaar vermeld. De drone kan namelijk verwondingen aanrichten als deze tegen mensen of dieren vliegt. Ook is het vliegen met een drone niet gemakkelijk. Kinderen, maar ook volwassenen, zullen tientallen vluchten nodig hebben eerdat zij de besturing onder de knie zullen hebben. Ook bij de Ominus drone.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dromida Kodo Mini Quadcopter, voordelige drone met cameraDromida Kodo Mini Quadcopter, voordelige drone met cameraDe Dromida drone is uitgerust met een camera om luchtfoto’s en luchtvideo’s mee te maken vanuit de lucht. Je kunt de qua…
Drone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDrone: LRP H4 Gravit 2.0 quadcopter met cameraDe LRP H4 Gravit 2.0 drone valt onder de categorie quadcopters. Dit kleine, op afstand bestuurbare, voertuig wordt aange…
UDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenUDI U818A met camera, de beste drone voor kinderenDe quadcopter van met merk UDI met het typenummer U818A is uitgeroepen tot beste drone voor kinderen van 2014. Deze dron…
Cheerson CX-10 Mini Quadcopter: kopen en specificatiesCheerson CX-10 Mini Quadcopter: kopen en specificatiesDe CX-10 Mini Quadcopter van het Chinese merk Cheerson is een van de kleinste drones op de markt. Hij past zelfs in de p…
Bronnen en referenties
  • http://www.robotmarketplace.com/products/images/0-DIDE01_manual.pdf
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Hobbico
  • http://www.dromida.com/air/dide01xx-ominus/index.html
  • http://www.toemen.nl/dromida-ominus-quadcopter-rtf-p-19591.html
  • http://verspaget.nl/dromida-ominus-quadcopter
  • http://www.bol.com/nl/p/dromida-ominus-quadcopter-drone-geel/9200000035765335/#product_title
  • http://www.internetslang.com/RTG-meaning-definition.asp

Reageer op het artikel "Dromida Ominus Quadcopter, een zeer robuuste drone"

Infoteur: Eddwin
Gepubliceerd: 02-02-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Schrijf mee!