InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Apple Health versus Google Fit

Apple Health versus Google Fit

Apple Health versus Google Fit In 2014 ontstond een hevige concurrentiestrijd tussen Google en Apple door de gelijktijdige lancering van Apple Health en Google Fit. Beide bedrijven proberen sindsdien de leiding te nemen op het gebied van nieuwe ontwikkelingen in gezondheidsplatforms. Ondanks de overeenkomsten zijn er ook grote verschillen tussen beide platforms. De verschillende mogelijkheden en persoonlijke voorkeuren van de gebruikers zullen uiteindelijk bepalend zijn voor het marktaandeel van beide gezondheidsplatforms.
Bron: ErikaWittlieb, PixabayBron: ErikaWittlieb, Pixabay

Apple Health voor mobiel gebruik

In 2014 introduceerde Apple besturingssysteem iOS 8 voor iPhone, iPad en iPod Touch. Een belangrijk product in iOS 8 is het platform Health. Dit is één overzichtelijke platform dat alle fitness- en gezondheidsaccessoires en apps samenbrengt. Met Health is het daardoor mogelijk om allerlei metingen samen te brengen en te analyseren.

Apple Health is geen downloadbare app, maar is direct geïntegreerd in iOS 8 en iOs10 besuringssystemen. Uitschakelen van deze gezondheidsapp is niet mogelijk. De app kan wel naar een onopvallend plekje op het beeldscherm verplaatst worden, maar zal op de achtergrond ingeschakeld blijven. Apple Health bestaat uit een uitgebreid dashboard dat alle gegevens over je fysieke conditie verzamelt via de fitness-apps die je op je iPhone installeert of die je via Apple Watch verzamelt. iOS 8 synchroniseert deze gegevens met iCloud. Apple Health scoort zo goed dankzij de uitgebreide toepassingsmogelijkheden.

Medische gegevens

Het programma doet meer dan alleen registreren, het maakt ook een medisch ID aan dat bijvoorbeeld door je arts gebruikt kan worden. Apple Health speelt hiermee in op de actuele ontwikkelingen in de zorg. Er wordt binnen de zorg steeds meer uitgegaan van eigen regie, zelfredzaamheid en gezondheidsmanagement. De patiënt krijgt steeds meer informatie en neemt een actievere rol op zich. In geval van nood zijn alle belangrijke gegevens meteen toegankelijk voor de hulpverlener. In iOs 10 is een donorcodicil geïntegreerd in Apple Health.

Privacy

Ontwikkelaars van de apps kunnen de HealthKit gebruiken om hun apps toegang te laten verschaffen tot de gegevens in Apple Health. Welke gegevens je wilt delen bepaal je zelf, volgens Apple is de privacy gewaarborgd door versleuteling van gegevens. Apps die gebruik willen maken van gezondheidsgegevens moeten een privacybeleid voeren. Je kunt bijvoorbeeld toestemming geven om je voedingsapp gegevens te laten delen met je fitness app zodat je een beter zicht krijgt op je voedingsinname en calorieverbruik.

Bron: Unsplash, PixabayBron: Unsplash, Pixabay

Google Fit koppelt wearable toepassingen

In 2014 ontwikkelde Google een vergelijkbare dienst: Google Fit. Google Fit kan via de Play Store gedownload worden. Google Fit is een aanvulling op het al eerder ontwikkelde Android Wear: het mobiele besturingssysteem voor wearables.

Wearables zijn letterlijk draagbaren, niet in de zin van optillen en meenemen, maar letterlijk gedragen op het lichaam. Meestal zijn wearables smartwatches of armbanden. Ze verzamelen allerlei gegevens van de drager van het product. Vaak worden het aantal stappen, de hartslag en het slaappatroon geregistreerd. Met het registreren en combineren van deze gegevens krijgt de gebruiker van de wearable een grote hoeveelheid informatie. De informatie van Google Fit wordt gehaald uit de apps en apparaten waar je gebruik van maakt. Hiervoor werkt Google samen met grote producenten van apps en wearables.

Bij het platform van Google Fit staat fitness en sport op de voorgrond. Het registreert welke activiteiten je uitvoert en hoeveel calorieën je hiermee verbruikt. Je kunt je doelen instellen en Google Fit helpt je om die doelen te realiseren. Google Fit heeft zijn mogelijkheden flink uitgebreid ten opzichte van de mogelijkheden toen het platform net gelanceerd werd (in oktober 2014). Waar in het begin slechts 4 activiteiten geselecteerd konden worden, waren dat er in januari 2015 al meer dan 100. In mei 2015 kwam Google met een update, waardoor de calorieën die je dagelijks gebruikt gemeten en getoond worden. Daarnaast werd een widget toegevoegd, waarmee je in één oogopslag de verbruikte calorieën kunt zien. Met behulp van Google Fit API kunnen ontwikkelaars hun apps en producten toevoegen aan Google Fit zodat het aantal mogelijkheden verder zal toenemen. In november 2015 werd nogmaals een grote update uitgerold, gevolgd door regelmatige updates met een toenemend aantal mogelijkheden. De koppeling met apps die voeding en slaap registreren zijn verder verbeterd, zodat alle gegevens overzichtelijk op één scherm gepresenteerd worden.

Bron: G. Vondewall, Flickr (CC BY-2.0)Bron: G. Vondewall, Flickr (CC BY-2.0)

Overeenkomsten en verschillen Apple Health en Google Fit

Overeenkomsten

De overeenkomst tussen beide platforms is dat ze bedoeld zijn om data op te slaan die betrekking hebben op gezondheid en fitness. Beide platforms lezen data van meerdere apps accessoires in, bundelen ze en stellen ze beschikbaar aan partners en de gebruiker. Delen van gegevens gebeurt alleen als je hier toestemming voor geeft, want beide bedrijven benadrukken dat ze privacy belangrijk vinden.

Google Agenda voor beide platforms

Google Agenda (Calendar) biedt vanaf 2017 de mogelijkheid om doelen in te stellen in de agenda, waarna deze toepassing helpt om de doelen te behalen. De app registreert of de work-out inderdaad wordt uitgevoerd en vinkt deze automatisch af. Mocht het niet lukken om op de ingeplande tijd te bewegen, dan kijkt Google Agenda zelf of er nog ergens een gaatje vrij is om de gemiste work-out alsnog uit te voeren.

Verschillen

  • Het grootste verschil is dat bij Apple alles draait om gezondheid (Health), terwijl bij Google alles om fitness draait (Fit).
  • De partners waar ze mee (gaan) samenwerken zijn bij Apple vooral partners op het gebied van gezondheid, zoals de Mayo-kliniek en het Radboud-ziekenhuis. Google richt zich vooral op sportmerken en producenten van wearables, zoals Nike, Adidas en Polar.
  • Voor het gebruik van Apple Health is het een nadeel dat je over een Apple apparaat moet beschikken om gebruik te kunnen maken van Apple Health. Het marktaandeel van Apple was in 2014 ongeveer 44% in Nederland, terwijl Android (waarop Google Fit functioneert) circa 54% in handen heeft.
  • Nadeel van Google Fit is dat er weinig verschil is met de uitgebreide activity trackers die op de markt zijn. Deze trackers en de bijgeleverde apps zijn ook goed in staat om gegevens te verzamelen, te bundelen en te analyseren.

Toekomst van gezondheidsplatforms

Gebruikers van Apple Health en Google Fit zijn vooral mensen die bewust met hun gezondheid bezig zijn en er een actieve levensstijl op na houden. Beide diensten zullen flink moeten uitbreiden om de strijd te kunnen winnen. Ontwikkelaars proberen om het aantal gebruikers uit te breiden naar de gemiddelde volwassene die interesse heeft in zijn gezondheid. Deze groep is immers veel groter dan de huidige groep gebruikers waardoor een grote markt te veroveren is. Als de trend aanslaat, dan zullen waarschijnlijk steeds meer mensen een wearable of smartphone hebben die in verbinding staat met Apple Health of Google Fit.
© 2015 - 2017 Bethink, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Apple meest waardevolle merknieuws uitgelichtApple meest waardevolle merkApple is bekend van onder andere de IPhone, de IPad en de IPod. Het merk Apple is wereldwijd bekend en Apple heeft een r…
De iWatch van Apple komt eraan!De iWatch van Apple komt eraan!Ben jij ook zo verslaafd aan je iPhone, iPad, iPod en allerlei andere technische snufjes? Bereid je dan goed voor, want…
SmartWatch de volgende grote rageSmartWatch de volgende grote rageNa de iPhone en de iPad lijkt de SmartWatch de volgende technologische revolutie te worden. Maar deze keer is Apple niet…
Samsung Gear 2 - SmartWatchSamsung Gear 2 - SmartWatchHet jaar 2014 zal in teken staan van de SmartWatch. Experts verwachten zelfs dat de SmartWatch een concurrent gaat worde…
Beste Smartphones in 2016 - Nieuwe mobiele telefoonsEen overzicht met een lijst van de nieuwe beste smartphones in 2016. Het overzicht is gebaseerd op de meningen van exper…
Bronnen en referenties
  • http://www.medicalfacts.nl/2014/12/24/apple-health-als-leider-in-de-digitale-zorgrevolutie/
  • http://www.iculture.nl/gids/vergelijking-google-fit-apple-healthkit/
  • http://www.telecompaper.com/nieuws/gartner-trends-impact-online-en-mobiel-steeds-groter--1041903
  • http://editorial.nl.softonic.com/de-beste-apps-van-2014-gezondheid-fitness
  • http://www.adformatie.nl/artikel/ios-en-samsung-hebben-84-marktaandeel-nederland
  • http://www.androidplanet.nl/nieuws/google-fit-update-android/
  • https://www.flickr.com/photos/vondewall/4436177314/
  • Afbeelding bron 1: ErikaWittlieb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Unsplash, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: G. Vondewall, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Apple Health versus Google Fit"

Infoteur: Bethink
Laatste update: 05-01-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!