InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Apple Watch iets voor jou? Over prijzen, modellen en bandjes

Apple Watch iets voor jou? Over prijzen, modellen en bandjes

Apple Watch iets voor jou? Over prijzen, modellen en bandjes Met de Apple Watch probeert Apple nu ook de markt van slimme horloges te betreden. En daar zetten ze zwaar op in, met een hele reeks aan verschillende modellen en kleuren waar je uit kunt kiezen. De gedachte is dat een horloge ook vooral een persoonlijk modeaccessoire is. Vanaf april 2015 is dit nieuwe Apple product te verkrijgbaar. Maar wat krijg je eigenlijk voor je geld, wat valt er te kiezen en om hoeveel geld gaat het eigenlijk? Apple heeft al verscheidene malen laten zien in staat te zijn, vernieuwende producten te kunnen verzinnen. En daarmee zijn er soms nieuwe markten gecreëerd of bestaande markten gerevolutioneerd. Op 9 september 2014 onthulde Apple de plannen om ook met een smartwatch op de markt te komen. Zoals ondertussen gebruikelijk haalde deze onthulling overal de pers en werd er sindsdien halsreikend naar het kleine apparaatje uitgekeken.

Wat is een smartwatch?

Het lijkt erop dat al onze apparaten steeds slimmer worden. Na de smartphone en smarttv krijgen we nu dus ook slimme horloges. Naast de functie om de tijd en datum weer te geven, kan een smartwatch dus nog meer. Net als bij een smartphone en vele andere moderne apparaten zit er in feite een volwaardige computer in. Daarmee worden allerlei verschillende functies en applicaties mogelijk gemaakt.

Een klein computertje

Een smartphone is eigenlijk een computer met als belangrijkste functie het bellen en communiceren. Deze functie bepaalt dan ook gelijk het het formaat en ontwerp in grote mate. Hetzelfde geldt voor een smarttv: In technisch opzicht is zo'n tv op veel vlakken vergelijkbaar met een smartphone, maar is primair bedoeld om televisie, films en games op te bekijken. Dus met een groot scherm en natuurlijk met afstandsbediening. En zo kun je ook zeggen dat een smartwatch een computer is, die eruit ziet als horloge. Automatisch gevolg is een klein scherm en de mogelijkheid het apparaatje om je pols te dragen. En uiteraard wordt standaard de tijd weergegeven.

Extra hardware

Net als bij die andere apparatuur, kan er in een smartwatch ook allerlei extra hardware toegevoegd worden. Denk daarbij aan een touchscreen, een GPS-systeem, camera, luidspreker, geheugenkaartlezer en allerlei sensoren (bijvoorbeeld een hoogtemeter, versnellingsmeter of een thermometer). Doordat een smartwatch om de pols gedragen wordt, kan je ook denken aan een hartslagmonitor, stappenteller en functies om rondetijden en snelheden weer te geven.

Is de smartwatch een exclusieve gadget of straks gemeengoed?

Horloges met allerlei extra functies bestaan eigenlijk al heel lang. Toch is dit nooit zo'n succes geworden. En Apple kan niet de fabrikant genoemd worden die het idee van een smartwach heeft bedacht. Voor veel mensen zal gelden dat ze zeggen er niet een nodig te zijn. Maar dat werd ook van de mobiele telefoon en later de smartphone gezegd. Apple ziet het in ieder geval blijkbaar wel zitten en stapt in 2015 met overtuiging deze nieuwe markt in met de nieuwe Apple Watch.

Apple Watch of iWatch?

De smartwatch van Apple heet dus niet iWatch, zoals velen wel verwacht hadden, maar gewoon Apple Watch. Daarbij wordt in advertenties en promotiemateriaal, de naam Apple echter wel vervangen door het symbool van het bedrijf en niet de uitgeschreven naam. Een ander verschil met de iPad en de iPhone is dat er geen iOS opdraait als besturingssysteem, maar een nieuw besturingssysteem genaamd Watch OS. Overigens worden iPhones 4 en ouder niet ondersteund. Je hebt een iPhone 5, 5c, 5s, 6, 6 Plus of nieuwer nodig.

Geen Apple Watch zonder iPhone?

Het basisidee achter de Apple Watch is dat deze gekoppeld wordt aan een iPhone. Daardoor worden een aantal functies mogelijk gemaakt. Zo heeft het horloge zelf geen GSM ondersteuning, maar kun je er toch mee bellen, SMS'en en internetzaken mee doen, omdat dat via de iPhone mogelijk gemaakt wordt. Daardoor hoeft er minder hardware en processorkracht in het kleine apparaatje te zitten en blijft de kostprijs laag.

Wat kun je met de Apple Watch?
Met de Apple Watch kun je allerlei taken uitvoeren. Denk aan het lezen van berichten die op je iPhone binnenkomen. Het bekijken van foto's op je iPhone of het horloge zelf. Het kan een handig hulpmiddel bij het sporten zijn. Daarnaast kan het gebruikt worden om contactloos te betalen en bijvoorbeeld je hoteldeur te openen, wanneer dit door het hotel wordt ondersteund. Ook de stemassistent van Apple, Siri, is aanwezig om je te helpen. En je kunt natuurlijk zaken doen in combinatie met je iPhone als muziek bedienen, navigeren, de camera bedienen enzovoort.

Welke versies zijn er?

Er worden in eerste instantie (april 2015) drie verschillende versies uitgebracht. Deze zijn dan nog weer in meerdere formaten en stijlen te verkrijgen. De verschillen zitten in grootte, kleur, materialen en bandjes.

De Apple Watch Sport
Een horloge speciaal voor tijdens het sporten. Daarnaast is het de goedkoopste van de drie versies. Er zijn andere materialen gebruikt, waardoor het horloge zo'n 30% lichter is dan het gewone model. De keuze qua bandjes is beperkt: je kunt alleen een bandje nemen van fluorelastomeer, waarbij je kunt kiezen uit vijf verschillende kleuren. Ook het sport model is in zowel 38mm en 42 mm te verkrijgen.

De Apple Watch

Dit is het standaardmodel, te verkrijgen in de 38mm of 42 mm variant. Het horloge is gemaakt van gepolijst roestvrij staal en zwart roestvrij staal. Het glas van het display is gemaakt van saffierkristal. Dit materiaal wordt genoemd als het hardste transparante materiaal ter wereld na diamant. Je kunt kiezen uit zes verschillende bandjes: drie leren, een Milanees bandje, een schakelarmband en één van fluorelastomeer. En dat in verschillende kleuren.

De Apple Watch Edition

Dit is het topmodel van de drie. Zowel in prijs, uitvoering als doelgroep. De behuizing is gemaakt van een speciaal soort 18 karaats goud, dat tweemaal zo sterk is als standaard. Je kunt kiezen uit twee kleuren: geelgoud of roségoud. Daarbij kun je kiezen voor een leren of een fluorelastomeren bandje in dezelfde twee kleuren. Ook deze is in zowel 38 als 42 mm grootte te koop.

Een aantal mogelijkheden waarin je de Apple Watch Edition kunt krijgen

Aantal technische eigenschappen

De Apple horloges zijn waterdicht met een IPX7 normering. Dat betekent dat je ze beter niet echt in het water kunt onderdompelen. Daarnaast is het apparaatje uitgerust met een hartslagmeter, versnellingsmeter en gyroscoop. Er zit een omgevingslichtsensor op en een luidspreker en microfoon. Qua opslag is het voorzien van 8 gigabyte geheugen. Het horloge kan communiceren via Bluetooth en Wi-Fi.

De batterij gaat volgens Apple 18 uur mee, maar dat hangt natuurlijk erg af van hoe intensief je hem gebruikt. Tot slot zit er een speciaal voor Apple Watch ontwikkelde Apple S1 processor in. Uiteraard is alles erg klein en zoveel mogelijk geïntegreerd uitgevoerd. Interessant detail daarbij is dat het hoofdprintplaatje met processor en toebehoren in het hars gegoten, om het zo tot een stevig geheel te maken.

Wat kost een Apple Watch?

Zo langzamerhand weet een ieder wel dat je bij Apple niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Ze maken goede producten, maar de prijs is daar meestal ook naar. Met de Apple Watch lijkt het er op, dat Apple zichzelf ook qua prijs probeert te vernieuwen. Het prijskaartje is namelijk niet misselijk. De Sport-versie is het goedkoopst en begint bij een prijs van $349. De allerduurste Watch Edition kan zelfs $17.000 kosten. De prijzen in Nederland zijn op moment van schrijven (april 2015) nog niet bekend, maar de ervaring leert dat de het bedrag meestal redelijk gelijk zo niet meer is in euro's.

ModelFormaatPrijs (min)Prijs (max)
Apple Watch Sport38 mm$349-
42 mm$399-
Apple Watch38 mm$549$1.049
42 mm$599$1.099
Apple Watch Edition38 mm$10.000$17.000
42 mm$10.000$17.000

Zoals je ziet is de prijs afhankelijk van meer zaken dan alleen het model en het formaat. Afhankelijk van het bandje kan de prijs nog behoorlijk oplopen. Overigens maakt het bij de exclusieve Watch Editions niet meer uit of je nu een 38 mm of 42 mm uitvoering koopt. Blijkbaar is het verschil in kostprijs vanaf die prijs niet meer interessant voor Apple.

Wordt de Apple Watch een succes?

De Apple Watch is zonder meer een opvallende nieuwe telg in het Apple assortiment. En het zou weleens de eerste echt succesvolle smartwatch kunnen worden. De prijs is hoog, vooral wanneer je bedenkt dat het eigenlijk een heel luxe accessoire bij een al prijzige iPhone is.

Aan de andere kant geldt wel dat als er één bedrijf op de wereld is die hier een succes van kan maken, het wel Apple is. De iPhone en iPads verkopen nog steeds enorm goed en hebben vele trouwe gebruikers. Als maar een bepaald percentage van hen een Apple Watch gaat kopen, dan gaat het nog steeds om een grote groep.

Is dit nieuwe slimme horloge iets voor jou?

Uiteindelijk kun je dat alleen zelf bepalen. Als je twijfelt doe je er verstandig aan niet meteen een aan te schaffen, maar even af te wachten. Zodra er meer ervaringen bekend worden, kun je dan een meer afgewogen keuze maken. Daarbij is het een nieuw type apparaat en bestaat er altijd een kans op kinderziektes. Op zijn minst zal de software na verloop van tijd verbeterd en uitgebreid worden. En zo zullen er ook steeds meer handige apps verschijnen die het gebruik van het horloge verbeteren.

De twee grootste nadelen zijn de prijs en de batterijduur. De voordelen zijn natuurlijk erg persoonlijk. En voor velen zal het nog ene vraag zijn, wat het apparaatje precies aan meerwaarde biedt en of dat het bedrag waard is. In ieder geval heeft het blad Time de Apple Watch uitgeroepen tot één van de 25 beste uitvindingen in 2014.

Lees verder

© 2015 - 2017 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is de Apple Watch?De Apple Watch is de smartwatch van de hand van design-tank Apple. Het sluit naadloos aan op al je andere Appleproducten…
De Apple Watch, de smartwatch van Apple!Telefoonfabrikanten hebben zich vanaf eind 2013 meer toegelegd op het ontwikkelen een smartwatch. Dit is terug te zien i…
De iWatch van Apple komt eraan!De iWatch van Apple komt eraan!Ben jij ook zo verslaafd aan je iPhone, iPad, iPod en allerlei andere technische snufjes? Bereid je dan goed voor, want…
Wat heb je aan een smartwatch?Wat heb je aan een smartwatch?Smartwatches zijn in. De ontwikkeling van de slimme horloges gaat steeds sneller, zoals dat ook met smartphones gebeurt.…
Apple Pay  betalen zonder portemonneeApple Pay betalen zonder portemonneeApple Pay is contactloos betalen via je iPhone. Spulletjes afrekenen en in een restaurant de rekening voldoen kan zonder…
Bronnen en referenties
  • http://www.apple.com/nl/watch/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Smartwatch
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Watch
  • http://www.techradar.com/news/wearables/all-34-apple-watch-designs-every-band-case-and-face-so-far-1283721
  • http://time.com/3594971/the-25-best-inventions-of-2014/

Reageer op het artikel "Apple Watch iets voor jou? Over prijzen, modellen en bandjes"

Infoteur: Manniel
Laatste update: 26-04-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!