InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Wat kun je met de Apple Watch? Over apps, functie en gebruik

Wat kun je met de Apple Watch? Over apps, functie en gebruik

In april 2015 introduceert Apple de Apple Watch, nadat het voor het eerste onthuld is in september 2014. Het is zeker niet de eerste smartwatch, maar wel de meest opzienbarende. Ten dele komt dat ongetwijfeld door de reputatie van het bedrijf en de sterke marketing die we van hen gewend zijn. De vraag voor velen is nu: wat biedt het horloge precies? Is het slechts een statussymbool, of voegt het echt iets toe aan ons dagelijks leven? De Apple Watch is zonder meer een opvallend product. Minder verwachten we ook ondertussen ook niet van het Amerikaanse bedrijf. Dat Apple mooie producten kan maken, waarbij schoonheid, eenvoud, elegantie en kwaliteit bovenaan staan, is wel duidelijk. En ook de Apple Watch lijkt goed in dit patroon te passen. Zo heb je een heel assortiment aan modellen, formaat en bandjes waar je uit mag kiezen. Maar wat kun je nu precies met dit nieuwe apparaatje? Welke nieuwe mogelijkheden apps en toepassingen dienen zich aan?

Wat zit er aan hardware functies in de Watch?

Het slimme horloge van Apple is natuurlijk van het formaat van een normaal horloge, maar het bedrijf heeft er van alles ingestopt. Een aantal zaken, dat het tot een uniek product maakt:
  • Het zogenaamde 'Force touch' touchscreen is meer dan alleen een aanraakscherm. Het is ook drukgevoelig, zodat er op verschillende manieren met het scherm van het horloge omgegaan kan worden.
  • De Digital Crown is een ronde knop op de zijkant, waarmee je het horloge kunt bedienen. het dient als een Home-toets, maar je kunt er ook mee zoomen en scrollen. Dit is vooral handig, omdat het scherm vrij klein is.
  • Er zit ook luidspreker in de Watch ingebouwd.
  • Met de hartslagsensor kan het horloge je hartslag monitoren. Vooral handig bij het sporten.
  • Qua communicatietechnieken beschikt de Watch over Bluetooth 4.0, Wi-Fi en NFC (Near Field Communication).

De krachten gebundeld met je iPhone

De Watch is natuurlijk maar een klein apparaatje vergeleken bij een smartphone. Er zit dus ook zeker niet dezelfde functionaliteit en mogelijkheden in. De Watch is dan ook ontworpen om samen te werken met een iPhone. Die twee moet je dus koppelen. De Watch is op dat moment in veel opzichten een verlengstuk van je smartphone geworden.

Een groot aantal van de zaken, die je op het horloge kunt doen, wordt grotendeels door de iPhone afgehandeld. De smartwatch fungeert in dat opzicht ook als een afstandbediening voor je telefoon. Daarbij kan je een heel aantal zaken afhandelen op je pols en hoef je dus niet bij ieder berichtje of notificatie je telefoon tevoorschijn te halen.

Is een iPhone absoluut nodig?

Je hebt niet een iPhone nodig voor alle zaken op de Watch. Toch kun je gerust zeggen dat de Watch eigenlijk alleen maar interessant is voor iPhone-gebruikers. Een aantal zaken kunnen zonder de iPhone worden gedaan. Bijvoorbeeld het afspelen van media vanaf het interne geheugen. En zoals je van een slim horloge mag verwachten, kun je altijd gebruik maken van eenvoudige zaken als een stopwatch- en alarmfunctie en natuurlijk het aflezen van tijd en datum.

Ook de activiteit-app en Workout-app (hierna meer beschreven) kunnen gebruikt worden zonder iPhone. Het idee is dan wel dat de verzamelde gegevens later weer gesynchroniseerd zullen worden. Zo hoef je niet altijd je toestel bij te hebben, wat natuurlijk tijdens het sporten wel zo prettig is.

Een tik op de pols

We zijn allemaal al lang gewend aan geluidssignalen om onze aandacht te trekken. Sinds de mobiele telefoon is daar ook het trollen of vibreren bij gekomen. Apple heeft in de Watch een variant hierop ingebouwd. Ze zeggen zelf dat het horloge een tikje kan geven. In het Engels noemen zit de 'Taptic Engine'. Hoe het ook mag heten, de telefoon kan je een tikje op de pols geven, om je aandacht te trekken. Bijvoorbeeld bij een nieuw bericht, een agenda afspraak, of wanneer iemand je belt op je iPhone.

Als hulp bij de fitness en fysieke beweging

Zoals genoemd zitten er een aantal sensoren in het horloge die mogelijkheden bieden voor tijdens het fitnessen, sporten of zelfs gewone dagelijkse activiteiten. Zo wordt het aantal stappen dat je zet bijgehouden. Maar niet alleen het aantal stappen. Er wordt ook bijgehouden op welke momenten dat is. Op die manier kun je precies zien hoe je over een dag bekeken beweegt. Dat gaat niet alleen over echt sporten of slechts lopen.

De activiteit app

In de Activiteit-app van Apple zelf, krijg je dit overzicht heel eenvoudig voorgeschoteld. Er wordt gewerkt met drie gekleurde ringen. Met de ringen kun je in een enkele oogopslag zien, hoeveel beweging je al hebt gehad en hoeveel je eigenlijk nog zou moeten doen. Gecombineerd met de GPS in je iPhone is dan ook meteen bekend waar je bent geweest en hoeveel afstand je hebt afgelegd.

De buitenste rode ring laat zien hoeveel calorieën je al hebt verbrand. De middelste groene ring, vertelt je hoeveel echte beweging je al hebt gehad. De binnenste blauwe ring vertelt hoe vaak je bent gaan staan. Het doel dat Apple je stelt, is om ieder dag alle drie de ringen vol te krijgen.

De Workout app

Daarnaast is er ook de Workout-app. Deze app gaat niet over normale activiteiten die over de hele dag verdeeld worden, maar juist over echte cardiotraining. Er zit de nodige intelligentie in deze apps dat leert van je gedrag. En op basis daarvan worden er steeds nieuwe realistische doelen voorgesteld.

Betalen met je horloge dankzij Apple Pay

De betaalservice van Apple, Apple Pay is ook te gebruiken met je horloge. Deze betaalmethode gebruikt NFC-techniek om mee te betalen, net zoals dat met contactloos betalen het geval is. In de smartwatch moet eerst de nodige informatie (uniek ID) opgeslagen worden. Deze ID moet gekoppeld worden aan je bankgegevens. Op dit moment (april 2015) is Apple Pay alleen nog maar in de Verenigde Staten uitgerold. Het is te hopen dat dit ook naar Europa zal komen. In de praktijk is het natuurlijk erg handig en snel om met je telefoon te kunnen betalen.

Een greep uit de vele gezichten van de Apple Watch

Deuren gaan voor je open met de Apple Watch!

Met het Apple horloge kunnen deuren letterlijk voor je open gaan. Het idee is dat je je deur van een hotelkamer kan openen met dit nieuwe gadget. Net als met Apple Pay is dit nog erg nieuw en buiten de Verenigde Staten eigenlijk nog nergens te vinden. De techniek heet SPG Keyless en maakt gebruik van Bluetooth. In Amerika zijn het de Starwood hotels die dit al hebben, maar het plan is dat dit verder uitgebreid zal worden. Extra leuke optie is dat het hotel de benodigde data naar je telefoon en dus Watch kan sturen op de dag dat je arriveert. Je hoeft je dan dus niet eens meer te melden bij de receptie tijdens je aankomst.

\Wat kun je nog meer doen?

Met de Apple Watch is natuurlijk nog meer mogelijk. Een kleine greep van zaken die mogelijk voor jou interessant zijn:
  • Het horloge beschikt over intern geheugen, waar je bijvoorbeeld muziek op kunt zetten. Deze kun je eenvoudig afspelen met het horloge. Dit kan ook zonder iPhone. Heb je je iPhone bij je, dan kan je ook de muziek vanaf je telefoon afspelen.
  • De Watch kan gebruikt worden om de Apple TV te bedienen.
  • Op de Watch is Apple's stemassistent Siri aanwezig, die we al kennen van andere Apple producten. Siri kan je helpen met allerlei taken.

Nieuwe speciale Watch apps

Natuurlijk komen er ook allemaal nieuwe apps speciaal voor de Watch beschikbaar. Het is weer een nieuw platform, dus allerlei ontwikkelaars springen in deze nieuwe markt om te proberen met een nieuwe succesvolle app op de proppen te komen. Daarbij geldt voor de meeste apps die niet van Apple komen, dat je ze alleen in combinatie met je iPhone werken. In feite zijn het iPhone-apps, die ook toegang tot het horloge krijgen. Maar op termijn kan dit gaan veranderen.

In eerste instantie zullen veel app-ontwikkelaars veel Watch-compatible versies gaan uitgeven van hun bestaande apps. Dat klinkt misschien niet zo erg bijzonder. Maar toch is het erg handig, dat je veelgebruikte apps straks ook via je horloge kunnen worden bediend. Op die manier kun je steeds vaker je iPhone in je zak houden.

Lees verder

© 2015 - 2017 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Apple Pay  betalen zonder portemonneeApple Pay betalen zonder portemonneeApple Pay is contactloos betalen via je iPhone. Spulletjes afrekenen en in een restaurant de rekening voldoen kan zonder…
Wat is de Apple Watch?De Apple Watch is de smartwatch van de hand van design-tank Apple. Het sluit naadloos aan op al je andere Appleproducten…
De Apple Watch, de smartwatch van Apple!Telefoonfabrikanten hebben zich vanaf eind 2013 meer toegelegd op het ontwikkelen een smartwatch. Dit is terug te zien i…
De iPhone 5 - informatie over dit toestel van AppleDe iPhone 5 - informatie over dit toestel van AppleOp 12 september 2012 heeft Apple de iPhone 5 gepresenteerd. Dit toestel is de opvolger van de iPhone 4S. De introductie…
IPhone 4 jailbreaken (unlocken)Sinds maandag 2 augustus 2010 is het mogelijk om de iPhone 4 te jailbreaken. Hiermee kan er voor worden gezorgd dat ook…
Bronnen en referenties
  • https://www.apple.com/nl/watch/overview/
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Watch
  • http://www.techradar.com/news/wearables/can-the-apple-watch-work-without-an-iphone--1288140

Reageer op het artikel "Wat kun je met de Apple Watch? Over apps, functie en gebruik"

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 19-04-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!