InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Digitaal lezen: de nadelen

Digitaal lezen: de nadelen

Digitaal lezen: de nadelen Digitaal lezen wordt steeds gemakkelijker. Bijna alle boeken worden tegenwoordig ook als ebook uitgebracht en we hebben altijd wel een apparaat bij ons waarop we kunnen lezen. Digitaal lezen heeft de toekomst. Toch heeft digitaal lezen niet alleen maar voordelen. Zo missen sommige mensen het gevoel van het boek in hun handen en zijn niet alle schermen even geschikt om langdurig op te lezen. De belangrijkste nadelen worden op een rij gezet.

Digitaal lezen: voor- en nadelen

Voordat de nadelen van digitaal lezen besproken worden, moet eerst gezegd worden dat er meerdere manieren van digitaal lezen zijn. Lezen op een e-reader is heel anders dan lezen op een tablet, telefoon of computerscherm. De e-reader is speciaal ontworpen om te lezen en is er dan ook bijzonder geschikt voor. Elk van deze apparaten heeft ook weer grote voordelen, bijvoorbeeld dat je er veel boeken op mee kunt nemen of dat je het apparaat toch al met je meeneemt. Zo hoef je niets extra's mee te nemen als je onderweg wilt lezen. Toch is niet iedereen overtuigd en daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn.

Geen fysiek boek in handen

Als je iets gekocht hebt, is het fijn als je het in je handen kunt houden. Je wilt het voelen, ruiken, het gewicht voelen. Bij een digitaal boek kan dat niet. Het is er wel, opgeslagen op je computer of e-reader, maar je ziet het niet als het apparaat uit staat. Ook kun je bij een digitaal boek niet aan de dikte van het boek zien hoeveel uren leesplezier je kunt verwachten.

Bij een papieren boek zie je aan de plek waar de bladwijzer zit, hoe ver je al bent in het boek. Je weet dat je bijna bij het einde bent als er aan de rechterkant nog maar weinig bladzijden over zijn. Als je digitaal leest, zie je dat niet aan je e-reader. Hooguit staan er bladzijdenummers onderaan je scherm. In combinatie met het totaal aantal bladzijden weet je dan wel hoe ver je bent en hoeveel je nog te gaan hebt. Het is een andere manier van denken en dat vergt enige gewenning.

Papieren boeken staan mooi in de boekenkast

Veel mensen vinden een goed gevulde boekenkast een aanwinst voor hun woonkamer. Daarmee kunnen ze aan zichzelf en anderen laten zien wat ze gelezen hebben. Met digitale boeken kun je geen muur vullen. Wat gelijk weer een voordeel is, want je hebt niet veel ruimte nodig voor digitale boeken. Dus als je weinig ruimte hebt, kun je toch veel boeken hebben.

Boeken delen met anderen kan lastig zijn

Ebooks zijn meestal beveiligd. In de begintijd was dat vaak met behulp van Adobe DRM. Om een ebook met die beveiliging te kunnen lezen, moet je een speciaal programma op je computer hebben. Ook moeten al je leesapparaten geautoriseerd worden met dezelfde inloggegevens. Ebooks met Adobe DRM kun je dus niet 'uitlenen' aan familie of vrienden.

Tegenwoordig hebben veel boeken een andere vorm van beveiliging: het watermerk. Door het watermerk is een ebook terug te herleiden naar de koper. Je kunt het boek dus delen met wie je wilt. Je moet alleen wel zorgen dat je het boek alleen geeft aan personen die je kunt vertrouwen. Verschijnt het boek met jouw gegevens in het watermerk alsnog als illegale download online, dan ben jij verantwoordelijk.

Met papieren boeken heb je deze problemen niet. Je kunt het boek uitlenen aan wie je maar wilt. Je enige zorg is dat je het boek in goede staat terugkrijgt.

Vermoeide ogen van lezen van een scherm

Niet alle schermen zijn even geschikt om langdurig op te lezen. E-readers zijn speciaal gemaakt om te lezen en met het e-inkscherm van deze apparaten lees je dan ook gemakkelijker. Veel digitale informatie is echter meer geschikt voor tablets. Kranten bijvoorbeeld bevatten veel foto's die op een e-reader niet mooi zichtbaar zijn. Ook het volgen van links is niet iets waar een e-reader goed in is. Het scherm van een tablet is echter, net als het scherm van een laptop of pc, niet erg geschikt om langdurig te lezen. Je ogen worden er snel moe van.

Privacy

Technisch is er steeds meer mogelijk. Dat heeft wel een prijs. Als je ebooks koopt en die laat synchroniseren tussen al je apparaten, dan weet de verkoper precies wat jij allemaal doet met het boek. Dit kan op zich niet veel kwaad, maar het is geen prettig idee. Papieren boeken kun je anoniem kopen en lezen. En of je je papieren krant nu wel of niet leest, dat komt de uitgever niet te weten.

Hoger BTW-tarief voor boeken

Ebooks zijn meestal goedkoper dan papieren boeken. Dit is het geval ondanks dat het BTW-tarief voor gedownloade ebooks hoger is dan voor papieren boeken. Je betaalt dus relatief meer belasting dan wanneer je papieren boeken koopt. Ook absoluut betaal je al gauw meer belasting, tenzij het ebook erg goedkoop wordt en het papieren boek niet.

De prijs van een papieren boek dat 19,95 kost, bestaat voor 1,13 uit belasting (6% BTW). Koop je van hetzelfde boek de digitale versie voor 14,95 dan betaal je 2,59 belasting (21% BTW). Dat is ruim twee keer zoveel. Pas als het ebook minder dan 6,50 kost, betaal je minder dan de 1,13 BTW voor het papieren boek.

Als je dus geen zin hebt de staatskas meer te spekken dan nodig is, dan koop je je boeken op papier.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Digitaal lezen: alleen maar voordelenDigitaal lezen: alleen maar voordelenAl een aantal jaren begint het steeds gewoner te worden: digitaal lezen. Je kunt het doen op je computer, je tablet, je…
Geld besparen met een E-reader?E-readers worden steeds populairder. Ze worden goedkoper en kunnen steeds meer aan. Toch kosten de meeste goede E-reader…
Ebooks (internetboeken)Ebooks (internetboeken)Een steeds groter wordend fenomeen op internet is het ebook. Boeken worden online gratis of tegen betaling aangeboden in…
Ebook-abonnementen voor voordelig digitaal lezenEbook-abonnementen voor voordelig digitaal lezenMensen die vroeger goedkoop wilden lezen, konden bij de bibliotheek terecht. Tegen een relatief lage vergoeding kon je d…
Ook slechte boeken kunnen je helpen met schrijvenOok slechte boeken kunnen je helpen met schrijvenOm beter te leren schrijven, wordt vaak aangeraden om erg veel boeken te lezen. Als je boeken leest die goed zijn geschr…

Reageer op het artikel "Digitaal lezen: de nadelen"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 10-06-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Digitaal lezen
Schrijf mee!