InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Ebook-abonnementen voor voordelig digitaal lezen

Ebook-abonnementen voor voordelig digitaal lezen

Ebook-abonnementen voor voordelig digitaal lezen Mensen die vroeger goedkoop wilden lezen, konden bij de bibliotheek terecht. Tegen een relatief lage vergoeding kon je daar uit een ruime hoeveelheid boeken kiezen. Digitale boeken waren lange tijd alleen te koop op internet. Wilde je ebooks lezen, dan had je geen andere keuze dan ze te kopen. Ondanks dat ebooks vaak goedkoper zijn dan papieren boeken, kon je zo toch duurder uit zijn. Daar is verandering in gekomen. Bij de bibliotheek kun je nu ook ebooks lenen. Maar er zijn meer mogelijkheden. Zo krijg je bij Bookchoice acht ebooks per maand en kun je bij Bliyoo zelfs onbeperkt digitaal lezen. Hoe werken deze verschillende diensten en wat zijn de voor- en nadelen?
Bron: BookchoiceBron: Bookchoice

Een ebook-abonnement bij Bookchoice

Wat biedt Bookchoice?

Als je een abonnement neemt bij Bookchoice, krijg je maandelijks acht ebooks. Het aanbod bestaat uit verschillende soorten boeken die zowel als ebook als als luisterboek te downloaden zijn. Daarnaast is er een app waarin de boeken gelezen en beluisterd kunnen worden.

Welke boeken er in het pakket zitten, wordt door Bookchoice bepaald. Je kunt dus niet zelf kiezen. Het is een combinatie van werk van bekende schrijvers en nieuwe ontdekkingen. Boeken van minder bekende auteurs zijn vaak wat nieuwer, van bekende auteurs zijn ze vaak maanden tot jaren oud.

De prijs van een abonnement is laag, waardoor het al snel voordeliger is dan het kopen van boeken. Zelfs al is er in een maand maar één boek dat je wilt lezen, dan kan het al uit. Een abonnement op Bookchoice kost namelijk maar 3,99 per maand (prijs juli 2017).

Wat zijn de voordelen en nadelen van Bookchoice?

Bookchoice heeft een aantal voordelen voor mensen die van voordelig digitaal lezen houden:
  • De prijs is laag, zelfs als je maar één boek leest, is het vaak al voordeliger dan kopen.
  • De boeken zijn in epub-formaat, zodat je ze op bijna elk apparaat kunt lezen.
  • Je kunt de boeken meerdere keren downloaden, zodat je ze op meerdere apparaten kan lezen. Gewoon het boek naar een ander apparaat kopiëren kan natuurlijk ook altijd.
  • De boeken zijn ook als luisterboek beschikbaar.
  • Je krijgt boeken die je zelf misschien nooit gekozen zou hebben, waardoor je positief verrast kan worden.
  • Voor mensen die moeite hebben met kiezen: de keuze is beperkt dus dat maakt het makkelijker te beslissen welk boek je wilt lezen.

Natuurlijk heeft Bookchoice ook nadelen. Dit zijn de belangrijkste:
  • Je kunt niet zelf kiezen welke boeken je krijgt.
  • De allernieuwste boeken zitten er niet bij.
  • Met de speciale Bookchoice-app kun je lezen en luisteren afwisselen, echter synchroniseren beide versies van het boek niet met elkaar. Je moet dus zelf steeds opzoeken waar je was gebleven als je wisselt tussen lezen en luisteren.

De abonnementen van Bliyoo

Wat heeft Bliyoo te bieden?

Bij Bliyoo (onderdeel van Bruna) kun je een abonnement afsluiten voor het onbeperkt lezen van boeken of tijdschriften. Een abonnement voor zowel boeken als tijdschriften is ook mogelijk. Als je een abonnement hebt, kun je uit alle beschikbare boeken of tijdschriften kiezen. Dat is een beperkt deel van het totale aanbod. Je kunt de boeken lezen op je smartphone of tablet via een app voor Android of iOS, op je pc of op een e-reader. Wil je echter op een e-reader lezen, dan heb je wel een speciaal voor Bliyoo geschikte e-reader nodig.

Het aanbod van boeken binnen Bliyoo kun je op de website bekijken. Het assortiment tijdschriften is daar wat lastig te vinden. In de app kun je dat gemakkelijker zien. Dat kan ook als je nog geen abonnement hebt afgesloten. Je kunt dus eerst rustig kijken of het iets voor je is. Net als voor boeken geldt voor tijdschriften dat het aanbod beperkt is.

Een abonnement voor alleen boeken of alleen tijdschriften kost 9,95 (prijs januari 2017). Wil je zowel boeken als tijdschriften kunnen lezen, dan betaal je 14,95 (prijs januari 2017). Dat is niet erg duur, gegeven dat je zo veel kunt lezen als je wilt.

De voor- en nadelen van Bliyoo

Bliyoo heeft de volgende voordelen:
  • Je kunt zo veel boeken en/of tijdschriften lezen als je wilt.
  • Er zijn ook nieuwere uitgaven beschikbaar.
  • Je kunt kiezen voor alleen boeken of alleen tijdschriften of beide.
  • De prijs per maand is lager dan de gemiddelde prijs van twee ebooks, dus je hebt het er snel uit.

De nadelen:
  • Het is duurder dan Bookchoice. Vind je het niet erg om niet je eigen boeken uit te kiezen, dan kun je beter daar zijn.
  • De keuze in boeken en tijdschriften is beperkt.
  • Lezen op een e-reader is alleen mogelijk op een speciaal voor Bliyoo geschikte e-reader. De keuze daarin is beperkt.

Digitaal lezen bij Yindo

Wat heeft Yindo te bieden?
Yindo is een webwinkel waar je ook boeken kunt lenen. Dat doe je door een boek uit te zoeken en voor een bepaalde tijd op je boekenplank te plaatsen. Je kunt het boek dan online lezen. Je kunt de boeken ook op je smartphone of tablet lezen maar niet in een app. Je gebruikt dan de mobiele website.

Je betaalt per geleend boek. De prijs per boek kan verschillen en hangt ook af van hoe lang je het boek wilt lenen. Je kunt leestegoed kopen om de boeken mee te betalen. Hoe meer leestegoed je in één keer koopt, hoe meer korting je dan krijgt. Leestegoed kopen hoeft niet, je kunt ook gewoon met bijvoorbeeld iDeal of creditcard betalen.

De voor- en nadelen van Yindo

Yindo biedt een manier van lenen die meer vergelijkbaar is met lenen bij de bibliotheek dan met de abonnementen van Bookhoice of Bliyoo. Deze vorm heeft voordelen en nadelen. De voordelen zijn de volgende:
  • Je betaalt alleen als je daadwerkelijk een boek leent. Lees je twee maanden niet, dan betaal je ook niet.
  • Heb je het boek maar kort nodig, dan betaal je minder dan wanneer je het boek langer of zelfs permanent leent.
  • Als je regelmatig leent en je koopt er leestegoed voor, dan kun je korting krijgen.

Tegenover deze positieve punten staat ook een aantal punten die Yindo wat minder interessant maken:
  • Het assortiment is erg beperkt.
  • Je betaalt per geleend boek. Als je veel leest, ben je bij een andere aanbieder al snel goedkoper uit.
  • Je kunt alleen online via de website lezen.

Ebooks lenen bij de bibliotheek

Ebooks lenen bij de bibliotheek
Ook bij de bibliotheek kun je tegenwoordig terecht voor ebooks. Je hoeft dan niet naar het gebouw toe te gaan, maar je kunt gewoon op internet boeken lenen. Als je al lid bent van je lokale bibliotheek, kun je gratis ebooks lenen. Ben je geen lid, dan kun je voor 42 per jaar (prijs januari 2017) lid worden van de digitale bibliotheek. Je kunt de boeken lezen via een app op je tablet of smartphone en op je e-reader. Als je op je e-reader wil lezen, moet je wel je computer en e-reader autoriseren met je Adobe-ID omdat de boeken beveiligd zijn.

Voor- en nadelen van de bibliotheek

De bibliotheek is bij veel mensen al bekend en velen zullen er al een abonnement hebben. Dan is het nog maar een kleine stap naar het digitaal lezen van bibliotheekboeken. Digitaal lezen bij de bibliotheek heeft de volgende voordelen:
  • Als je al lid bent, kost het niets extra. Ben je nog geen lid, dan is het niet duur.
  • Je kunt de boeken op zowel smartphone en tablet als e-reader lezen.
  • Het aantal boeken dat je kunt lenen, tien per drie weken, is vrij groot.

Nadelen zijn er natuurlijk ook bij de bibliotheek.
  • Het aanbod is beperkt. Niet alle boeken die op papier te leen zijn, zijn digitaal beschikbaar.

Waar kun je het best voordelig digitaal lezen?

Voor elk van de vier besproken aanbieders geldt dat het aanbod beperkt is. Bij Bookchoice heb je zo goed als geen keuze, bij de andere drie heb je keuze uit slechts een deel van het totale assortiment. Vind je het leuk om verrast te worden, dan zit je bij Bookchoice goed. Wil je vooral weinig betalen, dan zijn zowel de bibliotheek als Bookchoice geschikte opties. Lees je maar heel weinig, dan is Yindo geschikt. Bliyoo is een goede keuze als je veel tijdschriften leest of ook wat nieuwere boeken wilt lezen en geen gebruik maakt van een e-reader.

Lees verder

© 2016 - 2017 Paulienschrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ebooks (internetboeken)Ebooks (internetboeken)Een steeds groter wordend fenomeen op internet is het ebook. Boeken worden online gratis of tegen betaling aangeboden in…
Digitaal lezen: de nadelenDigitaal lezen: de nadelenDigitaal lezen wordt steeds gemakkelijker. Bijna alle boeken worden tegenwoordig ook als ebook uitgebracht en we hebben…
Ebooks lezen op je Linux-pcEbooks lezen op je Linux-pcAls je net overgestapt bent van een Windows-pc naar een Linux-pc, dan moet je van veel zaken uitzoeken hoe het nu werkt.…
Digitaal lezen: alleen maar voordelenDigitaal lezen: alleen maar voordelenAl een aantal jaren begint het steeds gewoner te worden: digitaal lezen. Je kunt het doen op je computer, je tablet, je…
Digitaal lezen: IPad versus eReaderNieuwe technologische ontwikkelingen hebben de laatste paar jaar gezorgd voor de opkomst van het eBook: de digitale vers…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BruceEmmerling / Pixabay
  • https://bliyoo.bruna.nl/
  • http://www.yindo.nl/
  • http://www.bibliotheek.nl/
  • Alle geraadpleegd op 16-17 januari 2016
  • https://www.bookchoice.com/nl/ geraadpleegd op 16 juli 2017
  • Afbeelding bron 1: Bookchoice (https://www.bookchoice.com/nl/)

Reageer op het artikel "Ebook-abonnementen voor voordelig digitaal lezen"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 16-07-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Digitaal lezen
Schrijf mee!