InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Praktisch gebruik van zonne-energie

Praktisch gebruik van zonne-energie

Praktisch gebruik van zonne-energie Al duizenden jaren lang wordt het leven van de mens beheerst door de zon. Primitieve volkeren, die de krachten van de natuur aanbaden, beschouwden de zon als de machtigste en meest weldoende van alle goden. De zon is de energiecentrale van ons zonnestelsel. Elke seconde straalt de zon evenveel energie uit als de verbranding van 10 miljoen kolen oplevert. Slechts een klein deel van deze uitstraling bereikt de aarde. Een groot deel van de straling wordt door de dampkring van onze planeet

Geschiedenis

In 1915 ontwikkelde een Fransman, Saloman de Caus, een van de eerste door zonne-energie aangedreven machines. De Caus maakte daarbij gebruik van het feit dat lucht uitzet onder invloed van zonnewarmte. Zijn apparaat kon kleine hoeveelheden water verplaatsen. Later verminderde de belangstelling voor zonne-energie omdat men steeds ruimer kon beschikken over fossiele brandstoffen, zoals kolen en aardolie.

Het duurde tot na 1950 voordat de belangstelling voor zonne-energie opleefde. Aan het begin van de zeventiger jaren kreeg een groot deel van de wereld te maken met een energiecrisis . Sindsdien is er veel aandacht besteed aan de technische mogelijkheden om zonne-energie te benutten.

Praktisch gebruik zonne-energie

De twee belangrijkste toepassingen waarnaar op het ogenblik onderzoek wordt verricht, zijn de omzetting van zonne-energie in warmte en in elektriciteit. De straling van de zon kan eenvoudig worden omgezet in warmte, door gebruik te maken van een zwart oppervlak. Waardoor de zonnestraling wordt geabsorbeerd.

Deze collector wordt gewoonlijk gebruikt als warmtebron voor gebouwen, zo’n collector bestaat uit een zwartgemaakte plaat, waarin een doorlopend buizensysteem is aangebracht, de buizen bevatten een vloeistof die de warmte van de collector opneemt. De zijkanten en de onderkant van de collector zijn geïsoleerd om warmteverlies tegen te gaan. De collector wordt opgesteld in een zodanige vaste positie, dat de grootst mogelijke hoeveelheid zonlicht kan worden opgevangen.

Omzetting

Het is betrekkelijk eenvoudig om zonne-energie om te zetten in warmte. Het omzetten van zonne-energie in elektriciteit is in vergelijking daarmee veel moeilijker en duurder. Een methode om uit licht elektriciteit op te wekken, is al bekend sinds vorige eeuw. Toen ontdekte men de lichtgevoeligheid van een aantal metalen. In het bijzonder de oxides van koper en selenium. Men kon dus ‘zonnecellen’ maken die elektriciteit leverden.

In 1954 kwam er een doorbraak in de zonneceltechnologie. In dat jaar werd er ontdekt hoe met een halfgeleidende stof, bekend als silicium, een doelmatige zonnecel vervaardigd kon worden.

In de ruimtevaart wordt de zonnecel heel veel gebruikt. Gewoonlijk leveren de panelen van op de zon gerichte cellen voldoende energie om verschillende apparaten van satellieten en ruimtevaartuigen te laten werken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Praktisch gebruik van zonne-energie"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!