InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Navigatiesystemen Top 10 - HD Traffic - NaviTV en Bluetooth

Navigatiesystemen Top 10 - HD Traffic - NaviTV en Bluetooth

Navigatiesystemen Top 10 - HD Traffic - NaviTV en Bluetooth Autorijden met navigatie is hot. De navigatiesystemen (PND’s) worden in snel tempo multi-functioneler en veelzijdiger. Zo heeft Sony een TMC RDS en GPS ontvanger, de Tom Tom One XL - HD Traffic (High Definition) met actuele file-informatie. Mio een Mp3-speler, VDO Dayton navigatie + digitale televisie, Garmin een SMS spraakfunctie, handsfreekit en navigatie via Bluetooth. In dit artikel het TNO navigatie-onderzoek, HD traffic, TV-Teletekst optie en de Top 10 van de populairste navigatiesystemen.

Navigatie en Navigatiesystemen - PND Personal Navigatie Devices - TNO Onderzoek

Navigatiesystemen - PND. Er is sprake van een enorme ontwikkeling rond navigatiesystemen. De navigatie apparaten zijn populair, ze worden steeds betaalbaarder, veelzijdiger c.q. multifunctioneler en geavanceerder. In Europa alleen al worden er momenteel 16 miljoen PND’s per jaar verkocht. Voor particulier gebruik, maar met name zakelijk verkeer lijkt een navigatiesysteem een efficiënt en bijna standaard hulpmiddel te worden. Hoewel men aanvankelijk dacht dat navigatiesystemen de bestuurder zouden afleiden en onveiligheid in de hand zou werken, blijkt uit onderzoek dat er een positieve uitwerking te zien is en er juist een aantal voordelen zijn qua veiligheid en milieu.

TNO Onderzoek Navigatiesystemen. Uit het TNO onderzoek (2007) komt naar voren dat de voordelen het grootst zijn wanneer een navigatiesysteem wordt gebruikt in een onbekend gebied met een bestemming waar de bestuurder niet bekend is. In deze situatie blijkt:
  • het aantal gereden kilometers met 16% af te nemen
  • de totale reistijd (reisduur) met 18% af te nemen

Tevens blijkt dat autorijden met navigatie zuiniger is, daar omrijden vaak voorkomen kan worden en er bewuster met snelheden en tijden om wordt gegaan. De navigatiesystemen komen volgens TNO het rijgedrag en de prestaties ten goede. In het algemeen blijkt het gebruik van navigatie de alertheid van de bestuurder te verhogen en de stress onder het rijden te reduceren. De voordelen komen ook tot uiting in het aantal schadegevallen:
  • 12% minder schadeclaims
  • 5% minder schadekosten

Verder hebben de meeste navigatiesystemen -afhankelijk van het merk en type- opties voor extra waarschuwingen en aanpassingen aan de situatie ter plekke, zoals veranderde verkeerssituaties, wegwerkzaamheden en files, maar ook bijvoorbeeld opties om alle benzinestations in de buurt, de dichtstbijzijnde garage of wegrestaurants aan te geven. Hierdoor wordt onduidelijkheid en onrust qua zoekgedrag van de bestuurder een minder onveilige aangelegenheid.

Top 10 - De Meest Populaire Navigatiesystemen - Diverse Typen en Merken Navigatie

Top 10 Navigatiesystemen. De huidige top 10 (bron: portablegear.nl) van de meest populaire navigatiesystemen:
  • Navman S70
  • TomTom ONE
  • TomTom GO 720
  • TomTom ONE XL
  • Mio C220 (met Mp3)
  • Garmin Zumo 550
  • Garmin Nuvi 760
  • Garmin nuvi 250
  • TomTom GO 920 T
  • VDO Dayton PN 2050

Nieuwe Opties Navigatiesystemen - HD Traffic - Navigatie/Digitale TV en via Bluetooth

Ontwikkeling PND’s. De ontwikkeling rond navigatiesystemen gaan snel. PND’s worden steeds geavanceerder, veelzijdiger en meer toegesneden op maat voor diverse doelgroepen bestuurders. Er is specifieke software met extra opties te verkrijgen, maar ook de apparaten zelf worden specifieker toegerust. Zo is er bijvoorbeeld voor de zakelijke rijder een extra mogelijkheid om een rittenadministratie bij te houden (met o.a. de Navman S70). Er zijn verschillende navigatiesystemen met een RDS TMC functie (Traffic Message Channel), bedoeld om de automobilist om files heen te leiden en abonnementen op file en verkeersinformatie. Ook zijn er meerdere merken navigatiesystemen met een MP3 optie, GPS ontvangst en dergelijke meer. Hieronder worden drie navigatie noviteiten -nieuwste snufjes- en toevoegingen besproken.

Navigatiesysteem HD (High Definition) Traffic - Tom Tom One XL samen met Vodafone

Tom Tom HD - Vodafone. Een nieuw navigatiesysteem -gelanceerd door Tom Tom en Vodafone- is die met de HD Traffic optie (High Definition Traffic) om files beter en sneller aan te geven, zodat ze optimaler vermeden kunnen worden d.m.v. meer file-updates en meer - kilometer wegdekking- informatie. Dit levert minder frustratie op en tijdwinst (voor iedereen prettig, maar m.n. voor de zakelijke gebruiker belangrijk, daar tijd geld is).

Tom Tom One XL. Het navigatieapparaat met HD traffic -de Tom Tom ONE XL- werkt middels een ingebouwde telefoonchip. Een computergestuurde verkeerscentrale stuurt elke paar minuten (file)informatie via het telefoonnetwerk over de meest actuele stremmingen en knelpunten (zie ook File Top 10). Naast het bekende en reeds bestaande kanaal van verkeersinformatie is er een nieuw hightech systeem aan toegevoegd. Via mobieltjes wordt de snelheid en bewegingsrichting in de vorm van ‘stipjes’ op de wegenkaart gevolgd door Vodafone. Aan de hand van geavanceerde computersoftware wordt een berekening gemaakt van al de ‘vertragende en stilstaande mobieltjes (stipjes)’ waar het verkeer vastloopt en hoe lang de betreffende ‘stipjes’ er over doen om de verkeersstremmingen te passeren.

Een voordeel van HD traffic is dat ook de provinciale N-wegen worden gespot, waarmee de verkeersinformatie een groter en uitgebreider wegennet bestrijkt. Zo wordt er dus ook informatie gegeven over alternatieve routes voor provinciale wegen, hetgeen met name voor bedrijven in de regio een belangrijke toevoeging kan zijn. HD traffic toont een overzichtskaart waar ‘Tom Tom files’ op sluipwegen ontstaan en of/hoeveel tijdswinst deze omwegen opleveren. Op het beeldscherm wordt middels een tijdbalkje het aantal minuten vertraging en de plek van de diverse files aangegeven.

Een nadeel van HD traffic is dat dit vooralsnog alleen in Nederland werkt en er na het eerste gratis jaar een data-telefoonabonnement van Vodafone nodig is (9,95 per maand) om de telefonische verbinding met de filecomputer te behouden. (Noot: er is kritiek op Tom Tom, daar deze een te hoge claim qua snelheid, update en file-informatie van de optie HD traffic schijnt te geven).

Navigatiesysteem met Digitale TV-ontvangst en Teletekst - VDO Dayton PN4000 / 6000

Navigatie VDO Dayton - Digitale TV . Een nieuwe ontwikkeling (ook om de wacht- en filetijden in de auto te benutten) is de combinatie van een navigatiesysteem (Europa) met een digitale televisieontvanger, waarmee gratis ontvangst mogelijk is van alle niet achter een codering verstopte zenders. De Nederlandse zenders 1, 2 en 3 en de regionale tv-zenders. Ook zijn meerdere zenders in het buitenland tijdens een vakantie of zakenreis vrij te ontvangen. De ontvangst blijkt in het midden en westen van Nederland probleemloos te werken met een antenne achterin het kastje. In gebieden met matige ontvangst wordt een 2e antenne bijgeleverd (met magneetvoetje) voor op het dak.

Televisieontvangst - Teletekst. De TV-ontvangst werkt om veiligheidsredenen alleen indien de auto stilstaat of maximaal op filesnelheid beweegt. Boven deze snelheid verdwijnt het beeld en is alleen het geluid te horen. Teletekst met informatie over het weer, actueel nieuws en file-informatie is dus ook te ontvangen. Er zijn twee VDO Dayton versies verkrijgbaar: de PN4000 en PN6000 (bedrijfsauto’s).

Navigatiesysteem via Bluetooth - Handsfree Telefoon - Info SMS Spraakfunctie en Mp3

Navigatiesysteem via Bluetooth. Navigatie met veelzijdige opties is o.a. de Garmin Nuvi 760 TMC FM. Een navigatiesysteem voor Europa dat werkt als handsfreekit via Bluetooth in de mobiele telefoon. Daarbij is er ook de optie om binnengekomen SMSjes -via text-to-speech: 'van tekst naar spraak techniek' - letterlijk voorgelezen te krijgen. Tevens is het via deze tekst in spraakmodus mogelijk om straatnamen, huisnummers of afritnummers e.d. uit te laten spreken.

TMC - FM Radiozender - Mp3. De TMC functie maakt het mogelijk om de RDS TMC file-informatie via een aparte antenne te ontvangen. Een extra optie is het ingebouwde radiozendertje. Door de autoradio op een leeg kanaal in te stellen, zijn zowel de handsfree telefoongesprekken als de routeaanwijzingen over de luidspreker te horen. Verder is er de optie om eigen MP3 bestanden af te spelen. Het systeem schakelt automatisch over naar de telefoonfunctie of de optie routeaanwijzingen.
Gerelateerde artikelen
De werking van teletekstDe werking van teletekstSinds het ontstaan van teletekst in 1974 bij de BBC is de werking van teletekst nagenoeg gelijk gebleven. De herkenbare…
Navigatie voor fietsen en wandelenFietsers en wandelaars die graag zonder kaart een (nieuw) gebied willen ontdekken, hebben tegenwoordig een ruime keuze a…
Google Maps Navigatie, navigeren op uw mobiele telefoonGoogle Maps Navigatie is sinds woensdag 9 juni 2010 ook in Nederland verkrijgbaar. Het is een gratis GPS Navigatiesystee…
TomTom Navigatie voor Android en iOS, werkt zonder internet!Veel smartphones, telefoons en tablets zijn uitgerust met een Android, iOS, Symbian of Windows besturingssysteem. Hiervo…
Teletekst: belangrijke pagina's van NOS TeletekstTeletekst: belangrijke pagina's van NOS TeletekstNOS Teletekst is niet meer weg te denken uit het hedendaagse informatiespectrum. Ondanks de opkomst van digitale informa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: B.gaultier, Openclipart
  • De Zaak. Kennisnetwerk voor Ondernemers. Boek winst met navigatie.
  • Websites: www.portablegear.nl, www.vdodaytongofaster.nl, www.komplett.nl
Infoteur: Sila
Laatste update: 29-03-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!