InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Somnox, de slaaprobot voor jong en oud

Somnox, de slaaprobot voor jong en oud

Somnox, de slaaprobot voor jong en oud Een goede nachtrust is onontbeerlijk voor een optimale conditie van het menselijk lichaam. De slaaprobot Somnox kan een oplossing zijn voor een goede nachtrust. De Somnox is een groot kussen in de vorm van een boon. De robot simuleert de ademhaling, maakt andere geluiden en wordt gebruikt om te ‘knuffelen’ in bed. Onderzoek heeft aangetoond dat de slaaprobot, ook wel een witte boon genoemd, leidt tot betere slaapresultaten. De robot werd ontwikkeld door vier ingenieurs van de TU Delft. De prijs bevindt zich rond de vijfhonderd euro en tegen midden 2018 zal het product verkrijgbaar zijn op de markt.

Een goede conditie door een goede nachtrust

Een goede nachtrust en recuperatie zijn erg belangrijk in het hectische leven dat we leiden. Voldoende nachtrust zorgt mee voor een goede gezondheid. Té lang slapen is echter ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Echter heel wat mensen kampen met slaapproblemen. Slapeloosheid en moeite hebben met doorslapen zijn de meest gangbare slaapproblemen. Investeren in een product om de slaap te bevorderen is verstandig, gezien we ongeveer een derde van een etmaal in bed doorbrengen. Vooraleer je overgaat tot aankoop van een Somnox, doe je er goed aan om je matras even te checken. Het kan best zijn dat je matras verouderd is en dat je zonder je het merkt nood hebt aan een nieuw matras. Ook de kamertemperatuur en de luchtkwaliteit op de slaapkamer zijn erg belangrijk voor een goede nachtrust. Indien al de bovenstaande maatregelen zijn genomen en er niet echt beterschap is, dan kan je erover nadenken om een slaaprobot, namelijk de Somnox, aan te schaffen.

Somnox, de slaaprobot in de vorm van een kussen

De Somnox ziet eruit als een kussen en het heeft de vorm van een boon. De robot kan je helpen om de nachtrust te bevorderen. De Somnox heeft een intelligente manier om de ademhaling te simuleren. Op deze manier wordt het eigen slaapritme aangepast aan het ritme van de robot. Het kussen kan andere geluiden maken, zoals een nabootsing van de hartslag en slaapliedjes produceren om gemakkelijk in slaap te raken. Het laatste pluspunt is dat het kussen kan dienen als een soort knuffel in bed. Bij dit laatste voordeel voel je echt de trillingen van het kussen en merk je heel duidelijk het effect van de slaaprobot. Het vasthouden van het kussen wordt door de oprichters ‘lepelen’ genoemd.

De intelligente slaaprobot Somnox kan de nachtrust bevorderen. / Bron: Olichel, PixabayDe intelligente slaaprobot Somnox kan de nachtrust bevorderen. / Bron: Olichel, Pixabay

Slaaprobot als alternatief voor geneesmiddelen

De slaaprobot is een mooi alternatief voor de gekende slaappillen. Er worden heel wat slaapmiddelen voorgeschreven door artsen. In sommige gevallen kan dit effectief nodig zijn, maar vaak kunnen andere alternatieven ook helpen. Door té veel slaapmiddelen te gebruiken, ga je op langere termijn nog slechter slapen. Slaappillen zijn geen echte remedie voor een vaak onderliggend probleem. Mensen die slecht slapen melden zich ook vaker ziek op het werk en lijden op termijn aan een slaaptekort. De markt van slaapmedicijnen is enorm groot en de kosten gepaard gaan met slaapproblemen wegen zwaar voor de Nederlandse sociale zekerheid. Met deze gedachte in het achterhoofd ontwikkelden vier ingenieurs de slaaprobot, die bij sommige patiënten een alternatief kan zijn voor de traditionele slaapmiddelen.

Crowdfunding campagne via Kickstarter

Om kapitaal op te halen om de effectieve productie te kunnen starten, wordt gebruik gemaakt van Kickstarter, een crowdfunding organisatie. Het nodige verwachte geld werd opgehaald om te kunnen verdergaan met het project en de productie te kunnen opstarten. Kleinschalige projecten maken wel meer gebruik van de crowdfunding formule. Op deze manier kunnen geïnteresseerden of investeerders kennis maken met nieuwe technologieën en producten en hun vertrouwen eraan schenken door kapitaal te investeren.

Welke partners werken mee aan het project?

De vier ingenieurs werken samen met de firma Auping. De productie zal zowel lokaal als Europees gebeuren. De samenwerking van Somnox met Auping omvat de gezamenlijke ontwikkeling, de technologie én de productie en distributie ervan. Daarnaast zijn er nog samenwerkingen met Yes!Delft en is er een aansluiting bij het consortium EIT HEalth, die zorgt voor de klinische evaluatie van de Somnox. De Somnox is geen placebo. Daarom gaat men aantonen aan dat het product wel degelijk werkt. Een klinische evaluatie in de loop van 2018 moet dit ook werkelijk aantonen.

Wist je dat?

  • De vier oprichters van de Somnox slaaprobot zijn Wouter Kooyman van Guldener, Job Engel, Stijn Antonisse en Julian Jagtenberg. Het zijn ingenieurs van de TU Delft die allerlei vaardigheden ontwikkeld hebben tijdens hun studies: elektrotechniek, werktuigbouwkunde, industrieel ontwerpen en technische informatica.
  • De effectieve prijs van de Somnox robot moet duidelijk worden in de loop van 2018, maar zal schommelen rond 500 euro.
  • De oplevering van de Somnox, waarbij de robot effectief bij de mensen in hun bed kan liggen, zal gebeuren vanaf midden 2018.
© 2018 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidNatuurlijk middel tegen slapeloosheid: hopkussen en badkruidEen natuurlijk middel tegen slapeloosheid. Slapeloosheid is iets dat 30 procent van de mensen regelmatig overkomt. Niet…
Smoothies tegen slapeloosheidSmoothies tegen slapeloosheidResearchers zijn het erover eens dat er een relatie bestaat tussen slapeloosheid en voeding. Sommige voedingsmiddelen (e…
Hoe los ik mijn slaapprobleem op?Eén persoon op tien heeft last van slaapproblemen. De mensen die er chronisch aan lijden, hunkeren naar een goede nachtr…
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Slaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapSlaapproblemen en slapeloosheid tijdens de zwangerschapZwanger zijn is een zware belasting. Letterlijk en figuurlijk. Slaapproblemen ontstaan hierdoor heel makkelijk. Een goed…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: C Scott, Pixabay
  • Dutchcowboys.nl, https://www.dutchcowboys.nl/gadgets/dit-is-somnox-s-werelds-eerste-slaaprobot
  • Auping.com, https://www.auping.com/nl-be/blog/somnox-slaaprobot-co-designed-auping
  • Afbeelding bron 1: Olichel, Pixabay

Reageer op het artikel "Somnox, de slaaprobot voor jong en oud"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!