InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebben
nieuws uitgelicht

Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebben

Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebben Israëlische wetenschappers hebben een nieuw elektronisch apparaat ontwikkeld dat in de stam van een boom geplaatst wordt en wanneer het waterniveau laag is, kan de boom een e-mail versturen naar de boer of de irrigatie kraan aandraaien om zichzelf water te geven. Het meten van elektrisch geleidingsvermogen in de boom is een parameter van water stress. Het zal nog 3 à 4 jaar duren vanaf 2009 voor het product echt op de markt komt.

Nog geen naam voor de nieuwe uitvinding

De nieuwe uitvinding heeft nog geen naam. Maar het apparaat zal de boeren 30-40% water gaan besparen, schat één van de uitvinders Raveh. Israël heeft een watertekort en moet zuinig met water omgaan. Het apparaat zal meer accuraat water kunnen geven aan bomen.

Oude methode: veel tijd en gecompliceerd

Gewoonlijk wordt de grondwater gemeten. Maar dit is gecompliceerd en neemt veel tijd in beslag voordat je de juiste maat hebt omdat er veel parameters bij betrokken zijn. Om een juiste schatting van het vochtigheidsgehalte in een plant of boom te meten, moeten er 26 punten in de grond gecontroleerd worden.

Goedkoop, simpel en accuraat

De Israëlische uitvinders Eran Raveh en Arieh Nadler gebruiken een andere methode. Zij plaatsen drie spijkers in de stam van de boom en meten het elektrische geleidingsvermogen van de stam, en analyseren de gegevens om boeren te vertellen of de boom goede water condities heeft. Het is een simpele oplossing en kan geautomatiseerd worden en is erg accuraat.

Met deze gegevens zal het bedrijf aan de slag gaan. De informatie kan via SMS, e-mail, of fax verzonden worden, of kan automatisch een kraan aanzetten.

Ook voor tomaten en aardappels

De kosten zullen slechts 250 dollar per boomgaard zijn. Er zal slechts één apparaat nodig zijn om de water inhoud voor ongeveer 500 bomen te bepalen.

Het werkt op elke stam en het maakt niet uit wat voor plant het is: olijfbomen, palmbomen, bananenbomen, etc. Het is een kwestie van ijken om het op jongere en kleinere planten (tomaten en aardappels) toe te passen.

Grote boomgaarden watertekort

Overal ter wereld is het gebruik van water voor grote boomgaarden een probleem. Een boomgaard met duizenden bomen kunnen het watergebruik met de helft verminderen. Het kan er voor zorgen dat bomen en planten niet teveel water krijgen.

Niet voor privégebruik

Het apparaat zal niet praktisch zijn voor privégebruik waar slechts weinig bomen zijn en waar het niet moeilijk is te zien of bomen een watertekort hebben.

Het apparaat kan wel kinderen vermaken en onderwijzen over water, planten, bomen en het milieu.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bostochten: stilstaan bij bomenBostochten: stilstaan bij bomenWie kent niet dat gevoel: je zit onder een boom, drukt je rug tegen de stam en er komt een weldadig gevoel van rust over…
Drie keer stamppot (met bieten, met spruiten en met kool)Drie keer stamppot met aardappelen als basis. Een stamppot met bieten en komijnekaas, een stamppot met witte kool en boe…
Het planten van bomen of heesters met kale wortels of kluitHet planten van bomen of heesters met kale wortels of kluitHeb je een beperkt budget? Kies dan voor bomen of haagplanten met kale wortels. Ze zijn verkrijgbaar van november tot ap…
Bomenkap: kapvergunning of niet en wat mag en wat niet?Bomenkap: kapvergunning of niet en wat mag en wat niet?Om een boom om te zagen is soms een kapvergunning nodig. Gemeenten en provincies gaven jaarlijks tienduizenden kapvergun…
Wat zijn bomen en fruit?Wat zijn bomen en fruit?Bomen zorgen voor zuurstof en voedsel (fruit). Dat fruit kan je weer in twee soorten verdelen net als bomen. Je hebt loo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Huba22, Pixabay

Reageer op het artikel "Israëlische bomen zenden bericht als ze water nodig hebben"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 04-07-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Israëlische technologie
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!