InfoNu.nl > Electronica > Diversen > De ideale headset

De ideale headset

De ideale headset Er zijn verschillende modellen van een headset. Deze verschillen onder andere in de aansluitmogelijkheden van de headset, de lengte van het snoer en de mate van noise cancellation. Al deze factoren spelen een rol bij het bepalen van de ideale headset.

Verschillende modellen headset

De eerste stap bij het bepalen van je ideale headset is het bepalen van het gebruiksdoel van de headset. Headsets bestaan in verschillende vormen en maten. Zo heb je de oordopjes met rubberen of siliconen kussentjes, canalphones met een haakje om achter het oor te bevestigen en tenslotte de oortelefoons die het gehele oor bedekken en op het hoofd of achter de oren bevestigd worden. Oortelefoons die in de gehoorgang ingebracht worden, worden ook wel in-ears genoemd.

Aansluitmogelijkheden van de headset

De meeste headsets hebben een aansluiting die bestaat uit een mini jack stekker, die aangesloten kan worden op de mp3speler of pc. Daarnaast bestaan er draadloze headset verbindingen die gebaseerd zijn op Bluetooth of infrarood. Met deze draadloze headset heb je een stuk meer bewegingsvrijheid dan met een koptelefoon met kabel.

Er bestaan tegenwoordig ook headsets met een ingebouwde microfoon. Dit kan een optie zijn wanneer je bijvoorbeeld via de computer telefoongesprekken wilt voeren met een programma als Skype. Let er bij aanschaf wel op dat je de microfoon opzij kan draaien, zodat je bijvoorbeeld gemakkelijk kan eten en drinken.

Lengte van het snoer

Niets is zo frustrerends als je lekker gaat hardlopen met je nieuwe aanschaf en tot de conclusie komt dat het snoer wel wat aan de korte kant is, waardoor je steeds op moet letten of je mp3speler niet uit je jaszak valt. Controleer bij de aanschaf daarom de lengte van de kabel en de eventuele bedieningsknoppen.

Noise cancellation

Modernere oortelefoons zijn tegenwoordig uitgerust met noise cancellation. Headsets met noise cancellation kunnen omgevingsgeluid wegfilteren.

Passief wegfilteren is het wegfilteren van omgevingsgeluid door het volledig bedekken van de oorschelp met de headset. Daarnaast bestaat er actief wegfilteren, dit gebeurt door het produceren van antigeluid (dit zijn tegenovergestelde geluidsgolven). Deze vorm van wegfilteren werkt het beste bij een monotoon achtergrondgeluid, zoals het lawaai van een trein.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De ideale headset"

Infoteur: Melod
Laatste update: 27-08-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!