InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Verlichting voor bedrijf en kantoor

Verlichting voor bedrijf en kantoor

Verlichting voor bedrijf en kantoor Verlichting is bij bedrijfspanden vaak een sluitpost. En dat is jammer want mooie en functionele verlichting kan enorm bijdragen aan de uitstraling van een bedrijf.

Sfeerverlichting voor de entree

Moet in woonhuizen de verlichting liefst sfeervol zijn, in bedrijfspanden daarentegen verdient werkbare verlichting toch de voorkeur. De entree van een bedrijf is daarop een uitzondering. Sfeerverlichting kan in een ontvangsthal ertoe bijdragen dat bezoekers zich meteen bij binnenkomst op hun gemak voelen. Tegenwoordig maakt men daarbij vooral gebruik van wandverlichting en inbouwspots.

Verlichting op de werkplek

Maar om bij te werken wordt toch halogeenverlichting of de traditionele TL- of PL-verlichting met kleurnummer 830 of 840 gadviseerd. In sommige gevallen kan lichtkleur 954 gewenst zijn, bijvoorbeeld op locaties waar men kleine kleurverschillen goed moet kunnen onderscheiden. Bij de tandarts misstaat zelfs kleur 965 niet, wat gelijk staat aan helder daglicht. Licht mag echter nooit zo fel zijn dat het pijn aan je ogen doet.

LED-verlichting en RGB

Led-verlichting is in opkomst en erg geschikt voor het aanbrengen van accenten. Het is een energiezuinige verlichtingsbron maar kan halogeen-hoofdverlichting nog niet vervangen. De lichtopbrengst van traditionele ledverlichting is niet erg groot en de witte exemplaren geven na verloop tijd ietwat blauwig licht.

RGB is een ledtechniek die feller licht geeft en mogelijkheden heeft om kleuren te combineren tot een strak en warm geheel. Ook ideaal voor het aanlichten van panden.

De juiste verlichting voor elke situatie

Het is de kunst om de stijl van de binnenverlichting optimaal door te trekken naar de stijl van het pand zelf. Oud en modern strak gaan prima samen, mits die combinatie ook in het interieur terugkeert.
  • Vergaderruimtes en spreekkamers zijn uitstekend te verlichten met sfeerverlichting boven de vergadertafel.
  • Winkelrekken licht men bij voorkeur aan met spots die op de producten gericht kunnen worden.
  • Een balie of inpaktafel verlangt een strakke, laaghangende spot met veel lichtopbrengst.
  • Voor etalages is een combinatie van richtspots en halogeen meestal ideaal. Handig is wel als ze apart te schakelen zijn voor dag- en nachtsituaties.
  • In kantoren met plafonds tot 4 meter volstaat TL-verlichting.
  • Ruimtes met hoger plafond kan je beter uitrusten met klokarmaturen vanwege een betere spreiding van de lichtbundel. De bijpassende hogedruklampen kosten weliswaar meer, maar je hebt er minder van nodig.
Gerelateerde artikelen
Een lamp ophangenEen lamp ophangenVerlichting is een belangrijk onderdeel van het interieur. Het geeft de ruimte sfeer, maar het is ook functioneel. Bij h…
Hoe richt je een huis leuk in en welke kleur past bij jou?Hoe richt je een huis leuk in en welke kleur past bij jou?Bij de inrichting van een huis stem je de kleuren, de meubels en de accessoires op elkaar af. Dan straalt de ruimte rust…
Wat kost kerstverlichting aan stroom?Vanaf het moment dat Sinterklaas vertrokken is, worden de huizen weer versierd met kerstverlichting. Uitbundige kerstver…
Verlichting in je interieurVerlichting is een zeer belangrijk onderdeel van je interieurontwerp. Een doordacht verlichtingsplan en weten welke moge…
Soorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingSoorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingIedereen heeft nood aan licht, eender waar, eender wanneer. Als het natuurlijke daglicht weggenomen wordt is er nood aan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay

Reageer op het artikel "Verlichting voor bedrijf en kantoor"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 23-09-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!