InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Feiten over de inzameling van batterijen

Feiten over de inzameling van batterijen

Feiten over de inzameling van batterijen In Nederland worden jaarlijks steeds meer batterijen ingeleverd. Dat is ook nodig, want batterijen bevatten stoffen die slecht zijn voor het milieu, zoals kwik, lood en cadmium. Dit zijn zware metalen en die kunnen schade veroorzaken aan flora, fauna en ook aan de mens als ze niet goed worden behandeld en dus in het huisvuil terechtkomen. Maar hoeveel batterijen heeft een gemiddeld huishouden eigenlijk en hoeveel daarvan wordt ingeleverd? En hoeveel batterijen worden daar dan weer van gemaakt?

Gewone batterijen en oplaadbare batterijen

Naast de gewone batterijen (penlite) knoopcellen en accu’s van mobiele telefoons en foto- en filmcamera’s moeten ook oplaadbare batterijen worden ingeleverd. Hoewel zij een veel langer leven beschoren zijn, doen ze het na verloop van tijd echter ook niet meer. Ook zij moeten dan ingeleverd worden bij een inzamelpunt dat er voor zorgt dat de stoffen in de batterij niet in het milieu terechtkomen en dat de batterijen hergebruikt worden.

Sticker waarop staat dat batterijen gescheiden ingezameld moeten worden

Overigens is dat ook te zien op de batterijen die na september 2008 verkocht worden. Op de batterijen moet een sticker zitten waarop staat dat de batterij niet in de vuilnisbak hoort, maar gescheiden ingezameld moet worden. Batterijen waarin ook kwik, cadmium of lood zit, heeft bovendien een sticker waarop staat dat er chemische stoffen in de batterij zitten. Als op de batterij staat dat er Cd is zit, betekent dit cadmium. Hg staat voor kwik en Pb betekent lood.

Ingeleverde batterijen: 5500 kilometer

Het aantal ingezamelde aantal batterijen in Nederland is in afstand gerekend het hemelsbrede traject van Amsterdam naar Montreal in Canada. Dit is 5500 kilometer.

Bijna 140 miljoen batterijen ingezameld

In 2008 werden in Nederland in totaal 137.695.650 lege batterijen ingezameld. Dit is bijna bijna 90 procent van alle lege batterijen die er waren in dat jaar.

In de vuilnisbak: toch nog 17 miljoen

Toch gingen er in datzelfde jaar nog steeds 17 miljoen lege batterijen wel gewoon in de gewone vuilnis.

Hergebruik: wat blijft er over van dit bijna 140miljoen batterijen?

Van de 137.695.650 die in 2008 zijn ingeleverd worden weer 8,5 miljoen nieuwe exemplaren gemaakt. Dit kan omdat de metalen worden hergebruikt.

Bijna 100 batterijen in elk huishouden

Ieder huishouden in Nederland heeft het opmerkelijke aantal van 97 batterijen in huis. In apparaten of als voorraad.

Inleverpunten

Het inleveren van lege batterijen kan op 17.109 plaatsen in Nederland. Daar zijn Stibat inlevertonnen of boxen te vinden. Bovendien doen in Nederland 4.736 basisscholen mee aan de Stibat inzamelactie, waarmee zij punten verdienen voor leuke spullen voor de school.

De kleinste en de grootste batterij ter wereld

De kleinste batterij van de hele wereld heeft een doorsnede van 2,9 millimeter. Dit is ongeveer de punt van een potlood. Het gaat daarbij om een oplaadbare batterij die gebruikt wordt om beschadigde zenuwen en spieren in het lichaam te stimuleren zodat zij weer herstellen. De grootse batterij ter wereld is 2000 vierkante meter. Het gaat daarbij om een apparaat van 1300 ton dat Fairbanks, een stad in Alaska moet voorzien van elektriciteit als de stroom uitvalt.

De verkoop van batterijen

In 2008 werden maar liefst 371.381.786 batterijen door importeurs verkocht. Oplaadbare batterijen worden nog steeds veel minder verkocht dan niet oplaadbare exemplaren. In 2008 bestond 11,3 procent van de verkoop uit oplaadbare exemplaren.

Elke dag een half miljoen batterijen gesorteerd

Dagelijks worden in het landelijk sorteercentrum van Stibat een half miljoen batterijen bekeken en gegroepeerd. Om dit te bereiken geeft Stibat jaarlijk 12 reischeques weg van 2000 euro en 600 VVV Iris cheques van 50 euro aan mensen die hun lege batterijen netjes in een box hebben gedeponeerd voor hergebruik.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Batterijen: lege batterijen inleverenIn deze tijden met een groot gebruik van elektrische apparaten is er ook een flink gebruik van batterijen. Batterijen be…
Lege BatterijenLege BatterijenLege batterijen, iedereen heeft ze in huis maar wat moet je ermee? ze doen het niet meer dus weg ermee, maar waarheen? s…
Het inzamelen van batterijenEr zijn batterijen in soorten en maten, maar feit is dat de westerse wereld niet meer zonder ze kan om allerlei apparate…
Klaar om de batterijen op te laden?Klaar om de batterijen op te laden?Hoewel er een enorm aanbod aan oplaadbare batterijen van het AA type op de markt is, blijven mensen massaal kiezen voor…
VARTA batterijen: hoe kies je de juiste batterij?VARTA batterijen: hoe kies je de juiste batterij?Al meer dan 125 jaar speelt VARTA een doorslaggevende rol bij technologische ontwikkelingen die van belang zijn. VARTA i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Feiten over de inzameling van batterijen"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 13-11-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Recyclen van materialen
Schrijf mee!