InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Navigatie voor fietsen en wandelen

Navigatie voor fietsen en wandelen

Fietsers en wandelaars die graag zonder kaart een (nieuw) gebied willen ontdekken, hebben tegenwoordig een ruime keuze aan navigatiesystemen. Met zon draagbaar GPS-systeem verdwaalt u nooit meer, ziet u hoe ver en hoe hard u loopt of fietst en kunt u uw route onthouden. Wellicht gebruikt u al een navigatiesysteem in uw auto. U kunt dit gedeeltelijk wel gebruiken voor uw fiets- of wandeltocht, maar de informatie wordt dan erg beperkt. Een autonavigatie bevat namelijk alleen wegen die ook voor de auto toegankelijk zijn. Echte fiets- en wandelpaden worden door het systeem dan ook niet herkend.

Hoe werkt navigatie voor wandelen of fietsen

Feitelijk werkt het systeem precies hetzelfde als de navigatiesystemen voor de auto. U schaft een navigatie- of gps-apparaat voor fietsen en wandelen aan en voert een eindpunt of route in op het systeem. Het systeem weet via GPS-signalen waar u bent en vertelt u vervolgens hoe u moet rijden of lopen. U kunt u zowel via een stem als via een digitale kaart uw route volgen. Over het algemeen zijn de digitale kaarten voor fietsen en wandelen veel gedetailleerder dan die voor de auto.

Een navigatiesysteem voor fietsen of wandelen kopen

Een goed Navigatiesysteem voor wandelen of fietsen moet aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • tegen een stootje kunnen
  • waterdicht zijn
  • compact zijn
  • te bevestigen zijn op uw fiets
  • Gebaseerd zijn op gedetailleerd digitaal kaartmateriaal

Veel toestellen bieden daarnaast functies die u wellicht kent van uw kilometerteller: snelheid, afstand, tijd, gemiddelde snelheid en aantal verbruikte calorieën.

Wat kost een navigatiesysteem voor fietsers en wandelaars?

Er zijn grote verschillen in kwaliteit, grootte van het scherm, geheugen, accu en bevestigingsmogelijkheden. Bovendien koopt u sommige toestellen inclusief kaartmateriaal, bij andere moet u dit apart aanschaffen.
Najaar 2009 liggen de prijzen voor een navigatiesysteem inclusief kaartmateriaal tussen de 250,- en 450,-

Kun je het navigatiesysteem voor de auto ook voor fietsen en wandelen gebruiken?

In bijna alle gevallen heeft uw autonavigatie alleen data voor wegen die voor autos toegankelijk zijn. Sommige navigatieapparaten voor de auto zijn echter uitbreidbaar met memorycards waarop ook heel veel fietspaden staan. Voor 89,- kunt u bijvoorbeeld een groot aantal Garmin-toestellen uitbreiden met de Micro-SD Garmin Online Fietskaart. U heeft dan een navigatiesysteem voor auto en fiets in één.
Gerelateerde artikelen
Infoteur: Michielonline
Laatste update: 03-08-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!