InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Wattcher; stroomverklapper geeft inzicht in energieverbruik

Wattcher; stroomverklapper geeft inzicht in energieverbruik

Wattcher; stroomverklapper geeft inzicht in energieverbruik Hebt u er al van gehoord? De Wattcher? Dat mooie gestroomlijnde apparaatje, dat als een waar designstuk thuis in elk willekeurig stopcontact gestoken kan worden? Maar die aantrekkingskracht gaat verder dan het uiterlijk. De meeste gebruikers zijn, als de Wattcher eenmaal in huis is, niet meer bij het apparaat weg te slaan. Vanwaar die aantrekkingskracht? En hoezo stroomverklapper? Geeft de Wattcher echt inzicht in uw energieverbruik? Jazeker! U weet straks van elk apparaat het verbruik!

De Wattcher; Nederlands ontwerp

Marcel Wanders is de ontwerper van dit intrigerende apparaat, dat onder de naam Wattcher op de markt is gebracht. Het is een wit afgerond doosje waarop af te lezen is hoeveel energie uw huishouden op dat moment verbruikt. De Wattcher is genomineerd voor de Dutch Design Award 2009.

Wat doet de Wattcher?

Stop het apparaat na aankoop in een stopcontact en door de witte behuizing heen zal een groen getal gaan schijnen. Dit getal geeft uw energieverbruik (aantal Watt) van dat moment aan. U hebt in één oogopslag inzicht in uw eigen energieverbruik. Afhankelijk van het energieverbruik lichten de cijfers langzaam of snel op. De Wattcher brengt de meterkast in de woonkamer. Hierdoor zult u, i.p.v. zoals nu alleen één keer per jaar bij de eindafrekening, veel vaker en bovendien bewuster met uw energieverbruik bezig zijn.

Bewust worden van uw energieverbruik

Door dat mooie gestroomlijnde apparaatje in uw stopcontact wordt u zich spelenderwijs bewust van uw dagelijkse energieverbruik. Zet de TV uit en u ziet de cijfers dalen! Oplader uit het stopcontact verwijdert: weer minder verbruik! In het begin zult u er nog mee "spelen", maar na verloop van tijd weet u welk verbruik (hoeveel Watt) voor dat moment van de dag ongeveer normaal zou zijn. Een te hoog verbruik heeft u snel in de gaten en dan zal de drang groot zijn om even een rondje door het huis te lopen om de "boosdoener" op te sporen.

Goed voor uw energierekening én het klimaat

Zo bewust omgaan met het daadwerkelijke verbruik spoort aan tot bewust gedrag. U zult ongemerkt toch wijzigingen in uw dagelijks energiegebruik aanbrengen. Toch maar die opladers uit het stopcontact verwijderen, lampen uit in ruimtes waar we niet zijn, meer spaarlampen gaan gebruiken, PC of laptop iets minder vaak aan.

De ontwikkelaars van de Wattcher geven aan dat besparingen van 10 tot 20% energie goed mogelijk zijn. Een gemiddeld gezin bespaart daarmee ongeveer 80 tot 160 euro per jaar. Door het besparen van energie reduceer je de uitstoot van CO2. Zo draag je ook nog eens concreet bij aan het klimaat.

Wattcher online

Wie de Wattcher aanschaft, krijgt ook toegang tot Wattcher-online. Wattcher-online helpt, via een eenvoudig stappenplan, de gebruiker extra stroom te laten besparen.

Waar is de Wattcher te koop?

Bent u nieuwsgierig geworden en wilt u ook inzicht krijgen in uw energieverbruik? De Wattcher is verkrijgbaar bij de volgende verkooppunten:
  • shop.wattcher.nl
  • Eco-logisch (Amsterdam)
  • Watt Nou (Rotterdam)
  • Smile Superstore (Utrecht)
  • De Kleine Aarde (Boxtel)

De prijs van de Wattcher is €129. Best veel geld, maar u krijgt er een heel mooi en functioneel apparaat voor terug. Bovendien zullen u en uw eventuele medebewoners veel plezier beleven aan het slim omgaan met het eigen energieverbruik.

Aanvulling 24 april 2010

Woensdag 21 april is de Nationale ICT Award 2010 uitgereikt. Deze prijs is toegekend aan de Wattcher, een product van Innovaders. Uit het juryrapport:
“De Wattcher is een concreet product, met een concrete focus. Naast het vergroten van de bewustwording over energiegebruik in de eigen woning, biedt het online stappenplan de gebruiker concrete handvatten tot het reduceren van het eigen energieverbruik.”
“De makers hebben niet alleen een leuk en doeltreffend product op de markt gebracht dat individuele gebruikers kan aanzetten tot verantwoord energiegebruik. Met de deelname aan het ICT~Milieu inzamelsysteem neemt de Wattcher ook haar producentenverantwoordelijkheid over de hele levenscyclus van haar product.”
De ICT~Milieu Award is een award voor de meest innovatieve en aansprekende ICT-toepassing van het afgelopen jaar (2009) die het milieu op duurzame wijze minder belast. Het kan daarbij gaan om een ICT-toepassing die zelf minder energie verbruikt in de productie, gebruik en recycling, dan wel een toepassing die het energieverbruik in andere processen reduceert met respect voor het milieu.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Energieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenEnergieverbruik is gemakkelijk in de gaten te houdenDe energierekening is in elk huishouden een grote en maandelijks terugkerende kostenpost. De komst van spaarlampen en en…
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
Elektrische apparaten en label, EnergieWeter en meterElektrische apparaten en label, EnergieWeter en meterEen gemiddeld huishouden gebruikt per jaar ongeveer 3.500 kWh elektriciteit. Daar valt vaak op te bezuinigen. Dat begint…
Slimme energiemeter, voor de consument en energieleverancierDe slimme energiemeter, ook wel slimme meter genoemd, geeft inzicht in het energieverbruik voor de consument maar ook vo…
Klussen: zekeringen (stoppen) en aardlekschakelaarsKlussen: zekeringen (stoppen) en aardlekschakelaarsWanneer er teveel apparaten in huis aanstaan die veel energie vreten kunnen de stoppen doorslaan vanwege overbelasting.…

Reageer op het artikel "Wattcher; stroomverklapper geeft inzicht in energieverbruik"

Reacties

G. Erens, 23-04-2010 16:57 #2
Sietse, we hadden graag gewild dat we het voor 5 euro konden maken. De waarheid is anders. Weet dat electronica duur is bij kleine series, dat er in feite 3 apparaten zijn (display, sensor en verzendunit), dat we ontwikkelkosten en mallen moeten afschrijven, dat winkels en tussenhandel er ook op moet verdienen. We streven niettemin naar een lagere prijs, ook wij vinden 129 euro duur. We doen ons best!

Sietse, 12-12-2009 11:14 #1
Best veel geld? Belachelijk veel geld zul je bedoelen. Fabricagekosten nog geen 5 euro, dus hier probeert iemand snel rijk te worden ipv het milieu een dienst te bewijzen.

Als dat ding nou 25 euro zou kosten had morgen iedereen er eentje en dan zouden we pas energie besparen. Bij 129 euro voorzie ik dat dit geen succes gaat worden. Jammer!

Infoteur: Martina
Laatste update: 17-05-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Milieubewust leven
Reacties: 2
Schrijf mee!