InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Mobiele telefoon opladen met zonnecellen: kan dat?

Mobiele telefoon opladen met zonnecellen: kan dat?

Mobiele telefoon opladen met zonnecellen: kan dat? Zijn er opladers voor mobiele telefoons die op zonnecellen werken? Ja die zijn er. Maar opladers voor mobiele telefoons op zonne-energie werken niet allemaal even goed. Soms duurt het wel 4 uur voordat een mobiele telefoon is opgeladen als er zonne-energie wordt gebruikt voor het opladen.

Opladers voor mobiele telefoons op zonnecellen

Ze waren al op de markt: opladers voor telefoons op zonnecellen. Maar in het druilerige Nederlandse klimaat met weinig licht leverde dat vaak veel te weinig energie. Dagen wachten tot de telefoon het weer eens doet was het gevolg. Of toch gewoon maar weer de stekker in het stopcontact. Het nieuwe type zonnecel laadt ook bij bewolkt op. Toch duurt het dan nog wel een uurtje of 4 voordat een telefoon weer volledig vol is.

Telefoons met ingebouwde zonnecellen: alleen nog voor landen met veel zon

In landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika worden al mobiele telefoons verkocht die een zonnecel in hun mobiel hebben. Niet een aparte oplader dus, maar een zonnecel op de mobiel zelf. In die landen doen dergelijke telefoons het ook goed, want niet iedereen heeft überhaupt elektriciteit tot zijn beschikking of het is heel erg duur. In westerse landen waarbij de zon zich maar heel weinig laat zien is het gebruik van zonnecellen in mobiele telefoons nog niet echt doorgedrongen. Sommige merken hebben zich er al weg aan gewaagd, maar behaalden maar matige tot slechte resultaten. Zo hebben LG en Samsung mobiele telefoons op de markt gebracht met een zonnecel. De adaptor kan echter de deur niet uit, want de zonnecellen die gebruikt worden, leveren te weinig stroom op om de telefoon aan de praat te houden. Ook is er de Puma Phone met aan de achterkant zonnecellen. Die zijn echter van een oud type en kunnen daardoor alleen worden ingezet bij situaties waarbij geen stopcontact voorhanden is. Makkelijk tijdens het fietsen of wandelen, maar niet meer dan dat. Wel geeft de Puma telefoon aan hoeveel er is gebeld en ge-smst door zonne-energie.

Telefoons van Intivation

Het Nederlandse bedrijf Intivation brengt nog dit jaar wel telefoons op de markt die werken op zonnecellen. De zon is dus de stroombron in dat geval. De telefoons zijn echter geschikt voor de Chinese en Indiaase markten en nog steeds niet voor het donkere Nederland. Overigens zijn het geen achterlijke mobieltjes met weinig mogelijkheden die de firma op de markt brengt. De telefoons op zonnecellen hebben bijvoorbeeld een zonnescherm, mobiel internet, camera, bluetooth en radio.

Telefoon opladen met zonnecellen

Eind 2010 levert Intivation voor de Nederlandse markt wel twee opladers op zonnecellen. Het zijn de:
  1. ZTE S101
  2. XPal Solar Egg

XPal Solar Egg

De Solar Egg is ovaal van vorm en heeft een zonnecel van 50 vierkante centimeter, een heel oppervlak dus. Dat heeft ook een nadeel, want hem zomaar even meenemen in de jaszak is dus ook niet eenvoudig. Overigens is dat ook niet de bedoeling. De oplader op zonnecellen is gemaakt om hem aan een tas of rugtas te hangen. Als de zon gemiddeld schijnt en de Solar Egg al dat licht kan opvangen duurt het ongeveer 4 uur om de ingebouwde accu op te laden. Overigens kan de Solar Egg niet alleen mobiele telefoons opladen met zonlicht, maar door de meegeleverde kabeltjes te gebruiken kunnen er ook camera’s en mp3 spelers worden voorzien van stroom.

Zonnecel oplader S101

De ZTE S101 zonnecel oplader voor mobiele telefoons heeft een oppervlakte van 43 vierkante centimeter. Er zit een standaard bij om hem zo neer te zetten dat hij het meeste licht opvangt. De ingebouwde accu van de S101 kan twee keer zoveel energie opslaan als de Solar Egg. De S101 heeft bovendien lampjes aan de zijkanten waarmee iemand kan lezen of het kan gebruiken als zaklamp.

Kosten van zonnecel opladers van Intivation

Wat deze opladers gaan kosten is nog onbekend. Bovendien zijn er nog geen leveranciers die zich gemeld hebben met opladers voor laptops. Die hebben zoveel stroom nodig dat daarvoor nog niet de juiste oplossingen zijn gevonden.
Meer informatie is te vinden op: Intivation

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.intivation.nl
  • Leeuwarder Courant

Reageer op het artikel "Mobiele telefoon opladen met zonnecellen: kan dat?"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 07-11-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Mobiele telefoon
Schrijf mee!