InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Hoeveel kost een 3D-printer?

Hoeveel kost een 3D-printer?

Hoeveel kost een 3D-printer? Hoeveel kost een 3D-printer? 3D-printers zijn printers die 3 dimensionale modellen vervaardigen. De 3D-printer ziet er uit als een soort kastje en neemt dus wel meer ruimte in als een gewone printer. Er is echter ruimte nodig om tastbare modellen te creëren. Dit kan met verschillende materialen. Het eindresultaat is een voorwerp wat je echt gebruiken kunt. Als je er een wilt kopen, wat kost dat dan? Je kunt kiezen voor een kant en klare 3D-printer, maar ook voor een zelfbouw 3D-Printer. Hoeveel koste een 3D-printer? De 3D-printer wordt steeds meer gebruikt, niet alleen voor technische doeleinden maar ook in de medische wetenschap is de printer goed te gebruiken. Verder kan je de printer gebruiken voor veel denkbare doeleinden. Er kunnen bijvoorbeeld prototypes gemaakt worden van presentatiemodellen. Of het nou een kopie van een puzzelstukje is of een volledige model van een skelet. De 3D-printer kan alles namaken.

De 3D-printer is een printer die in staat is perfecte kopieën van voorwerpen te maken. Je eigen hoofd kopiëren en het op de schoorsteenmantel zetten als een kopstuk behoort dus ook tot de mogelijkheden. Door middel van een soort scan neemt de 3D-printer elk detail exact over van het 2D-ontwerp (een tekening of een foto of een 2D-ontwerp) en maakt er een 3D-model van. De modellen zijn te vergelijken met een mockup, prototype of maquette. Maak je met de 3D-printer een kopie van een huis, dan hou je namelijk een perfecte 3D-maquette over na het printen. De print kun je schilderen. Op deze manier kan eigenlijk alles gemaakt worden wat grijpbaar is. Beeldjes, onderdelen van machines of andere voorwerpen, prototypes van ontwerpen, fantasie voorwerpen, lichaamsdelen, enzovoorts. Zelfs auto's kunnen op deze manier gekopieerd worden, hoewel er dan natuurlijk nog geen motor in zit.

Prijs van een 3D-printer?

Momenteel (update januari 2016) kost een 3D-printer gemiddeld tussen de €400,- en €2000,-. Er zijn echter ook betaalbare 3D-printer zelfbouwpakketten en goedkopere modellen. Er komen steeds meer merken 3D-printers bij. Voorbeelden zijn:
  • Da Vinci.
  • Zortrax.
  • Builder. (o.a. de Builder 3D Big Builder)
  • FlashForge.
  • Mankati.
  • Nobel.
  • Roland.
  • Wanhao.
  • Overige.
Met de Builder 3D Big Builder Mono Extruder is het zelfs mogelijk om levensgrote modellen uit te printen, zo groot als een volwassen man.

3D-printers, eerste modellen

De eerste 3D-printers die op de markt verschenen werden eerst nog voornamelijk door bedrijven gebruikt. Bijvoorbeeld door architecten die woonwijken (of andere gebouwen) in 3D-modellen wilden presenteren, dit ter vervanging van handgebouwde maquettes van karton en foam. Maar ook bedrijven die onderdelen fabriceren en de ontwerpen in 3D willen demonstreren en presenteren maakten wel gebruik van 3D-printers. Ook voor gebruik in de kunst en voor industriële ontwerpen bleek deze toepassing zeer interessant. Elk beeld wat je in 2D op de computer kunt modelleren, kun je vervolgens immers in principe in 3D 'uitprinten'. Er werden steeds meer en steeds betere 3D-printers gebouwd. Voorwerpen van PVC of keramisch materiaal, worden veelal gefabriceerd op deze manier. Een paar bekende (inmiddels verouderde) 3D-printers zijn:
  • UP! Deze 3D-printer van Chinese makelaardij, draait op Windows. Het is eenvoudig in gebruik en alleen geschikt voor kleine 3D-modellen.
  • Ultimaker.
  • Elite.
  • Zcorp Z450 Printer.
  • Zprinter van ZCorporation.
  • Objet met PolyJet technology.
  • Fortis 3D-printers.
  • SD300 printer van Solido met gebruik van PVC modellen.
  • RepRap.
  • Overige.

Open Source 3D-printer

RepRap is open source 3D-printer bouwpakket. Je kunt daarmee voor lage kosten je eigen 3D-printer bouwen en je eigen hardware gaan maken. RepRap is een Brits open-source-project waar meer dan 2000 mensen aan meewerkten. RepRab zelfbouw 3D-printers zijn in 2016 verkrijgbaar voor een bedrag rond de 350,-.

Toepassingen van 3D-printers

De toepassingen voor 3D-print zijn eigenlijk grenzeloos maar voor de hand liggende toepassingen zijn:
  • Techniek.
  • Prototypes.
  • Architectuur.
  • Kunst en design.
  • Ten behoeve van lagere kosten productie.
  • Medische industrie.
  • Vacuüm vormen.
  • Completeren van zeldzame voorwerpen.
  • Marketing
  • Voor thuisgebruik
  • Overige.

RepRap, je eigen 3D-printer thuis, wat kost de RepRap?

De RepRap is een ontwerp voor een 3D-printerpakket van Adrian Bowyer, een Britse wetenschapper. De RepRap 3D-printer is de goedkoopste van alle 3D-printers en kost momenteel (2016) ongeveer 350,- euro. RepRap betekent voluit Replicating Rapid Prototyping, ofwel, snel replica’s van prototypes maken. De RepRap wordt bewust zo goedkoop gehouden en Bowler streeft ernaar de RepRap nog goedkoper te maken. Gewone commerciële 3D-printers kosten namelijk duizenden euro's. Voor de meeste mensen is dat niet te betalen. Wat kun je allemaal maken met de RepRap? Ach, eigenlijk alles wat je in je handen kunt houden. Van schaalmodellen van je eigen huis tot replica’s van kralen of prehistorische voorwerpen, en alles wat ertussen zit. Het is natuurlijk ook leuk om een koekje na te maken, of een kopie van een beschermhoes voor je mobiele telefoon, of om je eigen skateboard te maken. En is de chiffon van je waterafvoer stuk? Dan print je gewoon een nieuwe. De 3D-printer is dan ook voor meerdere doelen geschikt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixaline, Pixabay
  • http://www.ridix.nl/builder-3d-big-builder-mono-extruder-p-17156.html
  • http://www.reprap.cn/
  • Printershop.nl/

Reageer op het artikel "Hoeveel kost een 3D-printer?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 17-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!