InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Tijdwaarneming bij het schaatsen

Tijdwaarneming bij het schaatsen

Hoe wordt de tijdswaarneming bij het schaatsen momenteel gedaan? Waarom komen er toch telkens correcties op de tijden die de computer registreerd? Dit en enkele andere vragen rondom de tijdwaarneming wordt in dit artikel behandeld. Bij het schaatsen wordt de tijdwaarneming al lang niet meer door mensen alleen gedaan. Sinds de tweede wereldoorlog wordt er onder andere gebruik gemaakt van het elektronische oog, foto-finish en de radiotransponder. Voor meer informatie hierover zie dit artikel.

Ondanks dat de radiotransponder toch al meerdere jaren gebruikt wordt, is dit nog steeds niet de officiële tijd. De tijd die getoond wordt is namelijk de tijd van het elektronische oog. Dit komt omdat dit tot nu toe nog steeds wel de snelste is gebleken. Bij de foto-finish immers moet er eerst naar de beelden gekeken worden door mensen, en bij de transponder duurt het soms "tien meter" voordat de tijd getoont kan worden. Dit laatste komt mede omdat de computer het signaal moet omzetten dat binnen komt, om de juiste schaatser bij de tijd te registreren. Maar is het dan echt zo'n slecht alternatief? Nee dat absoluut niet. Maar de kijker op tv wil de tijd zien als de rijder de finish passeert, niet als de schaatser al halverwege de bocht is bijvoorbeeld.

De officiële regels

Hieronder even kortsamengevat de regels zoals deze momenteel bepaald staan in het Internationaal Reglement Hardrijden Langebaan, voor de volledig versie kun je terecht op de site van de KNSB. De officiële tijd is die tijd die door de scheidsrechter is ondertekend en mogen om die reden niet in twijfel worden getrokken.

Handmatige tijdopnemingsprocedure

  • 3 mensen nemen de tijd op, 1 persoon noteert de tijd en indien een van de drie tijdopnemers er om wat voor reden niet in geslaagd is om de tijd op te nemen, is er nog een reserve opnemer.
  • voor welke tijd genoteerd wordt, wordt gekeken naar de tijd van de 3 tijdopnemers, en van elke stopwatch de tijd overgenomen op de hondersten nauwkeurig.

Automatische tijdopnemingsprocedure

Automatische tijdopneming is tijdopneming welke gestart wordt het startschot, en welke gestopt wordt door het passeren van de finishlijn. Indien er gebruik gemaakt wordt van fotofinish systeem kan voor het tonen van "Live"- tijd alsnog gebruik gemaakt worden van het een andere automatische tijdwaarnemings methode, maar zullen de hierop getoonde tijden enkel richttijden zijn, daar de officiële tijden van het fotofinish systeem komen.

Welk systeem wordt gebruikt

Momenteel wordt vooralsnog altijd eigenlijk het fotofinish systeem gebruikt, en voor snellere weergave van de tijd als eerste backupsysteem het elektronische oog. Echter een groot nadeel, waardoor ook vaak tijd correcties plaatsvinden, is het kickfinish en stepover probleem. Dit omdat het elektronische oog een klein laserstraaltje is, waar je doorheen moet gaan om de tijd te stoppen. Bij een kickfinish en stepover is de voorste schaats van een schaatser namelijk niet direct op het ijs en kan om die reden niet goed worden waargenomen door het "oog". Om die reden is de kickfinish ook geen toegestane manier meer om te finishen.

Oog versus transponder

Een van de voordelen van de transponder is dat de niet gevoelig is voor het de positie van de schaats zoals bij het "oog". Echter zoals eerder aangegeven kan het bij de transponder wel iets langer duren voordat de tijd vastgesteld is. Echter valt het op dat de bijvoorbeeld een ploegenachtervolging altijd voor problemen zorgt voor het tijdwaarnemingssysteem. Door gebruik van de transponder zou dit geheel opgelost kunnen worden. Dit omdat het transpondersysteem zich niet druk maakt om welke schaatser er wanneer of de finish komt, want elk transpondersignaal is uniek.

Kortom, het wordt hoog tijd dat het elektronische oog wordt vervangen door het transpondersignaal. Er is namelijk inmiddels meermaals aangetoond dat het transpondersignaal in resultaat net zo nauwkeurig is als het elektronische oog, maar het minder beperkingen heeft in de detectie van het signaal.
© 2011 - 2018 Farmer-duck, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schaatsen, door Marian LugtenbergrecensieSchaatsen, door Marian LugtenbergDit boek gaat over schaatsen. Skeeleren doe je in de zomer, het lijkt een beetje op schaatsen. Als het kouder wordt en h…
Tips schaatsen kopenTips bij het kopen van schaatsen. Waar moet je op letten bij de aanschaf van schaatsen? Er zijn veel verschillende soort…
Welke soorten schaatsen?Welke schaatsen moet je kopen? Welke soort schaatsen is het meest geschikt? Dit artikel biedt een overzicht van de versc…
10 technische tips voor schaatsen en onderhoudAls er een vorstperiode in het vooruitzicht ligt krijgen schaatsliefhebbers vaak weer de kriebels en worden de schaatsen…
Shorttrack schaatsenShorttrack schaatsen is wat minder bekend dan het langebaanschaatsen, maar het is ontzettend leuk om te zien. De schaats…
Bronnen en referenties
  • http://www.knsb.nl
  • http://www.isu.eu

Reageer op het artikel "Tijdwaarneming bij het schaatsen"

Reactie

P. van Leeuwen, 11-02-2014 08:49 #1
Mijn vraag is, heeft een schaatser op de olympische spelen aan 1 of 2 enkels een sensor voor de tijdwaarneming? Alvast bedankt voor het antwoord. Vr gr peter van leeuwen. Reactie infoteur, 03-06-2014
Excuus voor de trage reactie. Ik moet u het officiele antwoord hierop schuldig blijven, maar ik zou aannemen dat het om beide enkels gaat.

Infoteur: Farmer-duck
Laatste update: 29-01-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!