InfoNu.nl > Electronica > Diversen > LED verlichting voor bedrijven betekent energiebesparing

LED verlichting voor bedrijven betekent energiebesparing

Door de recente ontwikkelingen in de LED-technologie is het ook voor bedrijven interessant geworden om LEDs toe te passen ter vervanging van conventionele verlichting. De voordelen op het gebied van energiebesparing en duurzaamheid zijn de speerpunten van succesvolle toepassing. De verlichtingsbranche ondergaat hierdoor een ware revolutie. Met name voor bedrijven zijn factoren als besparing op energiekosten en duurzaamheid uitermate van belang bovendien zijn LEDs ook nog eens milieuvriendelijk.

Toepassingsgebied van LEDs

LED heeft een lange geschiedenis achter de rug en is eigenlijk pas goed doorgedrongen tot de verlichtingsbranche sinds dat LEDs ook blauw licht kunnen uitstralen. Echter is de technologie volop in ontwikkeling en dit bepaalt ook de mate waarin LEDs worden toegepast in verlichtingsoplossingen. Het toepassingsgebied van LEDs is afhankelijk van haar producteigenschappen. Dit gebied wordt steeds groter dankzij verbeterde productprestaties en kostenreductie. Hierdoor wordt LED-verlichting steeds interessanter voor bedrijven.

Inmiddels kennen LEDs een breed scala van toepassingen. LED komt o.a. voor in:
  • Algemene verlichting (plafondsysteemverlichting en openbare verlichting)
  • Aanlichting van objecten en gebouwen
  • Backlight units in consumentenelektronica (bv. mobiele telefoons, laptops en TVís)
  • Grote indoor en outdoor displays
  • Advertentietoepassingen
  • Verkeerslichten
  • Vervoersmiddelen
  • Biotechnologische toepassingen
  • Decoratieverlichting

Producteigenschappen van LEDs

De producteigenschappen zorgen ervoor dat bepaalde behoeften kunnen worden vervuld op het gebied van onderhoudskosten, energiebesparing en duurzaamheid, imago en productiviteit van een bedrijf.

Lange levensduur

Afhankelijk van de kwaliteit van de led is de levensduur 20.000 tot 100.000 branduren. Dit verlaagt drastisch de onderhoudskosten van de verlichting. In berekeningen van leveranciers van LED-verlichting wordt er van uit gegaan dat LEDs tien keer langer mee gaan dan conventionele verlichting

Energiezuinig

Heldere witte LEDs hebben een vermogen van meer dan 100 lumens per watt vergeleken met 14 tot 20 lumens per watt voor gloeilampen en 60 tot 89 lumens per watt voor fluorescerende verlichting (tl-buizen). Een 120 cm 15 Watt LED tl-buis zou een conventionele 120 cm 36 Watt (+ 15 tot 20 Watt extra verbruik door het voorschakelapparaat en starter) TL-buis kunnen vervangen. Door het lagere energieverbruik worden er voor de productie van de elektriciteit ook minder fossiele brandstoffen verbrand, hiermee daalt ook de CO2-uitstoot.

Lichtkwaliteit

LED-verlichting bevat geen ultraviolette of infrarode straling. Ook flikkert LED-verlichting niet in tegenstelling tot fluorescente verlichting zoals TL-buizen. Dit heeft een bewezen beter effect op de concentratie en uithoudingsvermogen van werknemers dan conventionele verlichting.

Lage externe temperatuur, hoge interne temperatuur

LED-verlichting kenmerkt zich door een laag voltage en geeft minder warmte af aan de buitenzijde dan conventionele verlichting. Dit komt onder andere door het ontbreken van een voorschakelapparaat (VSA) en starter die bij conventionele TL-verlichting vereist is en zeer warm wordt.

LED-verlichting kan opereren in omgevingen bij extremere temperaturen van -40°C tot +60°C. Omdat het minder temperatuur gevoelig is heeft LED-verlichting geen opwarmtijd nodig zoals huidige conventionele TL-verlichting. De LED zelf wordt tijdens het gebruik zeer heet en dient gekoeld te worden anders gaat de LED stuk. Dit gebeurt door een warmteafvoersysteem aan de achterzijde van de LED. De hoge interne temperatuur beïnvloedt direct de werking van de LED-verlichting. Goed thermisch management is dus uitermate belangrijk.

Tril- en schokbestendig

LED-verlichting is goed bestand tegen schokken en trillingen waar conventionele verlichting wel vaak gevoelig voor is.

Milieuvriendelijk

LED-verlichting is milieuvriendelijk en bevat geen giftige kwikdampen zoals die in spaarlampen en tl-buizen voorkomen. Kwikdampen zijn giftig voor mens en milieu en horen bij het Klein Chemisch Afval (KCA). LED-verlichting hoeft in tegenstelling tot TL-verlichting niet te worden ingeleverd bij het KCA. LED-verlichting voldoet aan de RoHS standaarden wat betekend dat ledverlichting gevrijwaard is van lood (afgezien van het soldeerwerk) en kwik.

Lichtopbrengst LED

LED-verlichting heeft niet in alle gevallen voldoende lichtopbrengst om de conventionele verlichting zoals de veel voorkomende TL-buis te vervangen. Zeker in situaties waarbij men een warmere lichtkleur wenst toe te passen haalt LED-verlichting vaak niet de vereiste lichtniveaus.

Lichtkleur speelt vaak een belangrijke rol. Dat heeft te maken met de sfeer die de lichtkleur met zich mee brengt. LED-licht wordt vaak als koud beschouwd. Er zijn ook LEDs met warmere kleuren maar die hebben dan weer minder lichtsterkte. Sommigen zijn van mening dat het werken onder daglichtkleuren vaak als prettiger wordt beschouwd dan onder de warmere kleuren. Kortom kleur en helderheid spelen een rol in de mate van concentratie en productiviteit van werknemers.

LED-verlichting & bedrijven

In 2007 bedroeg het Nederlandse energieverbruik voor verlichting ongeveer 110 PJoule per jaar. Dat is bijna evenveel als er continue een jaar lang 35 miljoen 100 Watt gloeilampen zouden branden. Het is ook gelijk aan 6,3 Mton CO2-uitstoot per jaar. Hiervan gaat 30 procent van het energieverbruik naar huishoudens, 60 procent naar utiliteit en 10 procent naar openbare verlichting. De zakelijke markt is veruit de grootste verbruiker van elektriciteit en bedraagt gemeten naar energiekosten een markt van ruim 2 miljard Euro.

Specifiek voor LED tl-buizen en LED-panelen is de markt erg groot als wordt gekeken naar de volgende cijfers. Verlichting maakt ongeveer 22 procent uit van het totale energieverbruik in de utiliteitsbouw. Daarvan bestaat ongeveer 50 procent uit TL-verlichting, 15 procent uit energiezuinigere, meestal hoogfrequent, TL-verlichting, ruim 10 procent uit spaarlampen en het overige deel bestaat uit gloeilampen en halogeenlampen.

Energiebesparing bij bedrijven en instellingen gebeurt soms op eigen initiatief of omdat de overheid met de betreffende sector een Meerjarenafspraak (MJA) heeft gemaakt om energie-efficiënter te produceren. Zowel bedrijven die een MJA hebben als bedrijven die uit een sector zonder MJA komen hebben behoefte aan energiebesparing. Wel is het zo dat de investeringsbereidheid van bedrijven die een MJA hebben groter is. Dit zijn de supermarkten, ziekenhuizen, productiebedrijven en onderwijsinstellingen.

Vooral het midden- en kleinbedrijf investeren steeds meer in energiebesparing en verduurzaming. Dit kan worden afgeleid aan het aantal aanvragen voor de Energie Investerings Aftrek (EIA). Sinds 2009 kan door bedrijven subsidie worden verkregen bij aanschaf van LED-verlichting. Voornamelijk de franchisenemers van voornamelijk supermarkten waar de energiekosten duidelijk zijn, zijn actief op zoek naar energiebesparing-oplossingen. Echter daalt de gemiddelde hoogte van de investering wel door de huidige financiële crisis en wordt er minder geïnvesteerd door bedrijven in energie-efficiënte bedrijfsmiddelen en duurzame energie.

Naast de producteigenschappen van LED-verlichting speelt ook het financiële vraagstuk een belangrijke rol. LED-verlichting brengt een hoge initiële investering met zich mee en is in aanschafprijs vaak een duurdere oplossing dan bijvoorbeeld de veel gekozen elektronische voorschakelapparatuur, hoogfrequente TL-verlichting en sensoren. Zo kiezen basisscholen vaak niet zozeer voor de beste oplossing, maar voor de goedkoopste in aanschafprijs omdat het budget beperkt is. Ook wordt de verlichting in het pand van een bedrijf of instelling als een vaststaand gegeven beschouwd omdat het pand lang niet altijd in eigen beheer is. Daarnaast geven veel bedrijven aan dat LED-verlichting een nieuwe of voor hun onbekende techniek is en meer onzekerheid met zich mee brengt dan de conventionele TL-verlichting. Om deze redenen zoeken bedrijven en instellingen bij een dergelijke oplossing naar goede garantievoorwaarden omdat de beloofde voordelen nog bewezen moeten worden.

Conclusie

Over het algemeen kan worden gesteld dat de grotere organisaties LED-verlichting vaker als een mogelijke optie hebben bekeken dan de kleinere bedrijven. Kleinere bedrijven zijn vooralsnog onbekend met het product maar staan i.h.a. toch niet onwelwillend tegenover meer informatie en het bestuderen van mogelijkheden. Echter hebben ze vaak niet de tijd en energie zich hierin te verdiepen. Bij de kleinere organisaties vormen dus het gebrek aan tijd en mankracht vaak een belemmering om de mogelijkheden te bestuderen. De grote organisaties hebben daarentegen zelf veel kennis in huis en weten vaak waar ze op moeten letten.

De verwachting is dat LEDs de conventionele verlichting bij bedrijven op termijn zal vervangen. Maar voordat het zover is, is de toepasbaarheid van LED-verlichting nog afhankelijk van verdere verbetering van lichtsterkte en lichtkleur, een lagere kostprijs en een kwalitatief betere levensduur. Verlichting blijkt in de praktijk vaak een onderbelicht thema te zijn in de energiebesparingsplannen en schippert in veel gevallen tussen het (meestal uitbestede) facilitaire proces en processen in eigen beheer. Op het gebied van bewustwording van de energiekosten van verlichting en mogelijke besparingen binnen bedrijven en instellingen is nog duidelijk heel wat terrein te winnen.
© 2011 - 2019 Drem, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Duurzaam consumerenDuurzaam consumerenSteeds vaker wordt er gesproken over duurzaamheid. Duurzaam betekent met verstand omgaan met het milieu en de mens. De g…
Energiebesparingstips: verlichtingEnergiebesparingstips: verlichtingDe energieprijzen stijgen nog altijd. Het loont daarom energie te besparen. Verlichting is een grote kostenpost, een mog…
Soorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingSoorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingIedereen heeft nood aan licht, eender waar, eender wanneer. Als het natuurlijke daglicht weggenomen wordt is er nood aan…
Wat kost kerstverlichting aan stroom?Vanaf het moment dat Sinterklaas vertrokken is, worden de huizen weer versierd met kerstverlichting. Uitbundige kerstver…
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Bronnen en referenties
  • Philps
  • Osram
  • Cree LED Lightning
  • Nichia Corporation
  • U.S. Department of Energy
  • Led Light Europe
  • LedNed
  • Kim & Schubert, 2008
  • Boyce, 2003
  • Lighting Research Center, 2007
  • NEN-EN 12464, Veltman, M.J., 2008
  • VROM, 2008
  • EnergieGids.nl, 2008
  • MKBServicedesk.nl, 2008

Reageer op het artikel "LED verlichting voor bedrijven betekent energiebesparing"

Infoteur: Drem
Laatste update: 04-07-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!