InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Albert Heijn zelfscan

Albert Heijn zelfscan

Het zelf scannen van je boodschappen is in de Albert Heijn winkels inmiddels een bekend begrip geworden. Bij binnenkomen scan je je bonuskaart, pakt een handscanner, scant tijdens het boodschappen doen je producten en rekent zelf met je pinpas af bij een check-out kassa. Handig voor de consument én voor de grootgrutter. In het begin waren klanten nog wat terughoudend, maar nu maken er steeds meer gebruik van de zelfscan. Begin jaren 90 deed Albert Heijn in samenwerking met TNO proeven met zelfscannen. In 2005 was het dan zover, een filiaal in Amersfoort kreeg de primeur. Sindsdien krijgen steeds meer filialen de zelfscanners en stijgt ook het aantal klanten dat zelf de boodschappen scant.

Waarom zelf scannen?

Je zou het gevoel kunnen hebben dat je sneller klaar bent met boodschappen doen. Of het echt tijdswinst oplevert, is de vraag. Je hebt aan het eind natuurlijk wel snel afgerekend maar de je besteedt ook extra tijd doordat je elk product moet scannen. Het voelt voor veel consumenten in ieder geval wel goed: lekker zelf de touwtjes in handen. Het legt Albert Heijn ondanks de investering ook geen windeieren: het levert extra klanten en omzet op. Ook erg handig voor Albert Heijn is dat ze nu meer informatie kunnen vergaren over je winkelgedrag. Je had natuurlijk al de bonuskaart zelf waarmee men weet welke producten je koopt. Nu komt daar nog belangrijke informatie bij. Welke producten pak je het eerst, hoeveel tijd zit er tussen dat product en het volgende product? Welke route leg je af in de winkel?

Zelfscannen levert informatie op

Wat dat betreft past de Albert Heijn zelfscan helemaal in de trend van informatie vergaren . Door grote datasets op te bouwen uit de informatie van de zelfscanners zijn de filialen optimaal in te richten op het koopgedrag van de consument en aanbiedingen beter af te stemmen (misschien worden de aanbiedingen nog wel eens helemaal persoonlijk?).

De toekomst van het zelfscannen

Zelf scannen met de handscanners lijkt een belangrijke eerste stap in het automatiseren van het boodschappen doen. Albert Heijn is ook bezig met proeven waarbij met de mobiele telefoon kan worden betaald. En mensen vragen zich ook af wanneer het mogelijk is om met een volle kar langs een poortje te rijden en alleen in één keer te scannen. De benodigde techniek is er, in de vorm van RFID, maar die is nog te te duur om op grote schaal toe te passen. Elk product moet dan immers worden voorzien van een tag. Wanneer de kosten hiervan dalen zullen supermarkten dat scenario ook zeker gaan waarmaken. Dat is slechts een kwestie van tijd.
© 2011 - 2017 Jeps, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Caissière bij de Albert HeijnEen (bij)baan bij Albert Heijn. Ideaal, maar is het leuk werk? Verdient het goed? Wat wordt er van je verwacht?

Reageer op het artikel "Albert Heijn zelfscan"

Infoteur: Jeps
Gepubliceerd: 10-07-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!