InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Chanterelle van B&O: tv als een schilderij (limited edition)

Chanterelle van B&O: tv als een schilderij (limited edition)

Chanterelle van B&O: tv als een schilderij (limited edition) De Chanterelle van Bang & Olufsen is een limited edition van 500 exemplaren. Techniek en design volgen de succesvolle BeoVision 10 serie. Maar de Chanterelle is uitgevoerd in warm, glossy bruin, en als eerste biedt B&O een.. schildersezel-plaatsing! De nummers 8 en 88 zijn overigens al verkocht aan Chinese kopers: die staan namelijk voor geluk en voorspoed.... Het is altijd leuk als techniek aanleunt tegen andere disciplines. Voor elektronica gaat het dan anno nu vooral om design. Nu zal het Bang & Olufsen liefhebbers niet verbazen dat juist B&O hier een flinke nadruk legt. Maar het nieuws is wel opmerkelijk. In aansluiting op de succesvolle lancering van de BeoVision 10 serie, is er nu van Bang & Olufsen de Chanterelle. De Chanterelle heeft dezelfde technische specificaties en (design) kenmerken als de 46-inch televisie van Bang & Olufsen. Alleen is het frame - en dat zie je toch nog niet veel - warm en glossy bruin uitgevoerd. Ook de trend om limited editions uit te brengen voor een beperkte groep gretige kopers wordt door B&O uitgebuit. De Chanterelle-televisie heeft aan de achterkant een unieke gravure met kleurnaam en nummer. Een nummer dat oploopt tot 500 en niet verder: want er zijn slechts 500 stuks verkrijgbaar.

De schilderezel-staander

Een tv in een ongewone kleur en limited edition is nieuws, maar het rechtvaardigt niet direct grote aandacht. Dat gebeurt wél als je, zoals Bang & Olufsen, nog meer nieuws te melden hebt bij de lancering van de Chanterelle. Namelijk, B&O's nieuwste plaatsingsmogelijkheid voor een tv. Dat is de schildersezel-staander. Hoe platter de tv, des te verder liggen de tijden achter ons dat je de televisie plaatste alsof het een vierkante doos was. Nu denken we meer richting schilderij. Deze staander borduurt daarop dan ook voort. De BeoVision 10 geeft de tv-kijker een alternatief voor de televisie als 'schilderij aan de muur'. Met deze staander kan de koper de televisie te plaatsen als een achterover leunend schilderij. Net zo als een schilderij op de ezel staat tot het aan de muur komt te hangen. De Chanterelle heeft dunne, geanodiseerde pootjes in dezelfde kleur als het toestel zelf. Het effect daarvan is dat het 'tv-schilderij' boven de vloer lijkt te zweven. De achterplaat waarop de televisie steunt is weliswaar gewoonlijk niet te zien, maar deze heeft wel dezelfde kleur gekregen als de achterkant. Het zijn details; maar ook en juist daar let een designmerk op.

Zachter en warmer van uitstraling

David Lewis' Design Studio is inmiddels een bekende naam voor wie B&O volgt. David Lewis is dan ook verantwoordelijk voor de uitvoering van de nieuwe serie in de opvallende bruine tint. Torsten Valeur van David Lewis Design Studio verantwoordt die keuze zo. “De bestaande BeoVision 10 heeft een design dat high-tech uitstraalt. Wij wilden een zachtere en minder high-tech look creëren. Hiervoor putten we onze inspiratie uit het Scandinavische interieur design, dat grotendeels wordt bepaald door houten vloeren en meubels en warmere kleuren. De designtaal van de Chanterelle vindt zijn inspiratie in het menselijke minimalisme dat wordt gekenmerkt door rustige vormen en vriendelijke materialen.'

Geluk, rijkdom en voorspoed

De nieuwe kleur past in de nieuwste trend in de auto- en meubelbranche: design is mooi, maar het mag vooral mens-minded design zijn met een warme uitstraling. Bang & Olufsen verwacht dan ook dat deze tot 500 stuks beperkte limited edition snel uitverkocht zal zijn. Overigens laat Bang & Olufsen weten dat het gebruik een limited edition te nummeren, al tot een interessante ontwikkeling heeft geleid: de nummers 8 en 88 zijn al besteld door Chinese klanten. De cijfers 8 en 88 symboliseren volgens de Chinese cultuur geluk, rijkdom en voorspoed.

Bijpassende luidsprekers

Bijpassend bij de BeoVision 10-46 Limited Edition, zijn er BeoLab 6002 luidsprekers in de nieuwe Chanterelle-kleur. De achterkant van de luidsprekers is van geanodiseerd aluminium in een bijpassende donkerbruine kleur. De stof van de fronts is dezelfde als die van BeoVision 10. De BeoLab 6002 is alleen in deze speciale kleur verkrijgbaar in combinatie met aankoop van de Chanterelle.

Bang & Olufsen: profiel

Bang & Olufsen is in 1925 in Struer in Denemarken opgericht door Peter Bang en Svend Olufsen, twee ingenieurs met een volledige toewijding aan audioreproductie van hoge kwaliteit. Bang & Olufsen profileert zich sindsdien op het gebied van prestaties en design. Vakmanschap, high-tech onderzoek en product development zijn de pijlers.Bang & Olufsen heeft de afgelopen jaren de bedrijfsactiviteiten uitgebreid van geïntegreerde video- en audio-oplossingen voor thuis naar andere gebieden zoals horeca en auto-industrie. Nu bestaat het productportfolio dan ook uit een nog niet eerder geboden hoeveelheid producten voor naadloze media-ervaringen: thuis, maar in de auto en onderweg. Ga voor meer informatie over Bang & Olufsen naar www.bang-olufsen.com.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht B&O
  • Persbericht Bang & Olufsen

Reageer op het artikel "Chanterelle van B&O: tv als een schilderij (limited edition)"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 19-09-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!