InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Informatie nieuwe televisie kopen, alle soorten op een rij

Informatie nieuwe televisie kopen, alle soorten op een rij

Informatie nieuwe televisie kopen, alle soorten op een rij Tegenwoordig kun je tig verschillende televisies kopen met allemaal andere specificaties en opties. De markt gaat momenteel bijna te hard voor de consument om bij te houden welke tv nou eigenlijk de beste is voor zijn doeleinden, die bij iedereen anders zijn. Welke televisie is nou voor jou de beste? Een overzicht van alle soorten tvís en hun opties, zodat je nooit meer verdwaald hoeft te raken in een oneindig web van informatie.

De lcd HDtv uitgelegd

De LCD televisie werkt net als andere LCD-apparaten in huis, zoals wekkers en computers. Deze apparaten maken gebruik van een technologie op basis van gepolariseerd licht. Hierbij bevinden zich in zowel de voorkant als de achterkant van het apparaat gepolariseerde panelen. Hiertussen bevindt zich een dunne laag gel gemaakt van vloeibaar kristal elk opgedeeld in afzonderlijke pixels. Elke pixel wordt apart geactiveerd dankzij twee assen van draden die de pixel activeren in de gewenste volgorde.ĒGhostingĒĚ was een term die vroeger veel gebruikt werd bij oudere modellen LCD tvís. Het probleem bij deze modellen was dat bepaalde lichte delen van het beeld een paar seconden bleven hangen of zelfs als een spoor over het scherm bewogen. Dit fenomeen was te wijten aan pixels die over een periode van 20 milliseconde overgingen naar een volgende kleur of lichtintensiteit. De overgangstijd is nu van 15 -20 milliseconde versneld naar slechts 8 milliseconde waardoor nu dit probleem verholpen is. Om de bestaande LCD tv nog verder te verbeteren is er een strategie uitgedacht om de ďrefresh rateĒ te verhogen (de onzichtbare lijn die constant door het scherm rolt en het beeld vernieuwd). Ook wordt er geprobeerd de televisieschermen niet meer te laten reageren op de achtergrondverlichting, zoals een spiegeling in de tv.

Een interlaced tv versus een progressieve tv

Een andere belangrijke factor bij de LCD HD tvís is de scan rate. Hierin heb je twee soorten, de interlaced tv en de progressieve tv. Misschien heb je ooit een videoband gezien van een PC scherm? Als dit zo is heb je misschien gemerkt hoe het scherm op en neer lijkt te bewegen als een soort van diavoorstelling. Dat is het interlaced beeld. Interlaced HD tvís en monitoren vernieuwen om de andere regel het beeldscherm. Met het blote oog is dit proces verder niet te zien. Toch zijn de interlaced schermen de oorzaak van je waarschuwende moeder om vooral niet te dicht bij de televisie te gaan zitten. Deze veroorzaken namelijk ongemak voor het oog wat op termijn slecht kan zijn. Progressieve tv'ís vernieuwen elke regel elke keer als een lange veeg over het scherm. Deze beelden zijn veel gemakkelijker voor de ogen omdat het hier gaat om een vloeiende weergave van de beelden met minder kartelranden. Dit kost daardoor minder inspanning voor de ogen, maar het is wel prijziger.

Wat is de DLP HDtv?

DLP ofwel Digital Light ProcessingĚ is een projectietechnologie in de achterkant van de televisie. DLP HD tvís zijn doorgaans minder duur en een stuk lichter dan LCD of Plasma tvís en zijn immuun voor het inbranden in het scherm en kleurverval. De DLP technologie is in staat om beelden met hoge snelheid weer te geven zonder vervagingseffecten te vertonen. Andere tv technologieën hebben hier vaak wel last van. De DLP technologie staat bekend om zijn uitstekende kleuren en grijswaarden. Bij LED DLP tvís, hoef je nooit meer een lamp te vervangen. Bij de oudere DLP tvís moest na lang gebruik de lamp nog wel eens vervangen worden met vaak hoge kosten. Over het algemeen is een LED DLP HDtv een goede investering voor een lange levensduur. De tv heeft een goede kleurkwaliteit en heeft een slank formaat. Deze tvís stonden bekend om het regenboogeffectĚ waarbij heldere witte tinten op een donkere achtergrond verschenen. Bij de huidige versies is dit niet meer van toepassing.

Wat is plasma HDtv?

Een Plasma tv geeft kleuren weer door verlicht gas. Plasma is een van de oudere technologieën die populair was tijdens de start van HD tvís op de consumentenmarkt. Deze technologie maakt gebruik van geïoniseerd gas om plasma te maken. Duizenden cellen bedekt met fosfor geven gekleurd licht af bij de aanraking met fotonen. Dit maakt het beeld op het scherm scherp. Ten opzichte van Lcd-schermen hebben Plasmaschermen over het algemeen een beter kleurenspectrum, een betere kijkhoek, zijn donkerder, hebben een betere zwart/witbeleving en hebben een veel betere reactietijd. Over de jaren heen werd het Plasmascherm berucht om het permanent inbranden van afbeeldingen of tekst als het scherm te lang niet beweegt. Ook hadden Plasmaschermen traditioneel last van ďghosting'', of paden die objecten volgen op het scherm als een soort veeg. Maar door de verbeteringen van de technologie hebben de huidige Plasmaschermen geen last meer van beide problemen.

Over LED en LCD, wat is het verschil

Soms zullen HDtvís worden aangeprezen als een LEDtv. Daardoor is het af en toe een beetje verwarrend over hoe dit nu in elkaar zit. LED is een nieuwere technologie op het gebied van HDtvís. Het is niet een alternatief voor een LCDtv, maar het is gewoon een andere achtergrondverlichting in de huidige LCD tvís, waarom? Het geeft een betere kleurendichtheid dan zijn voorganger met de TL-achtergrondverlichting. In het algemeen gebruiken LEDís minder energie, hebben een langere levensduur, zijn robuust en hebben een snellere reactietijd dan fluorescerende verlichting. Je bent waarschijnlijk wel bekend met producten als LED pointers. Dit is dezelfde technologie alleen met de LED lampjes onzichtbaar in de televisie.

Trucjes Televisieverkopers

Heb je je ooit wel eens afgevraagd waarom sommige tvís er in een winkel zoveel beter uit zien als andere? Dit is een verkooptactiek die bijna alle detailhandelaren gebruiken. Als zij bepaalde tvís beter willen verkopen verbeteren zij hierbij het tv-signaal en verslechteren deze bij andere tvís. Het is belangrijk om even een kijkje te nemen achter de televisies omdat tvís met een eigen videokanaal op volle kracht werken en tvís met een gesplit kanaal op lagere kracht omdat zij het beeld moeten verdelen met andere tv's. Kijk dus goed rond of de tvís wel allemaal een eigen kanaal hebben en laat je niet in de luren leggen.
Maar er is meer! Sommige sets worden bewust weergegeven met een onjuist contrast/helderheid/balance Dit is waarom sommige tvís enorm veel scherper en mooier lijken dan andere. Het warenhuis probeert zo de merken op voorraad kwijt te raken en de uitverkochte niet te hoeven leveren. Let hier op.

LCD HDtv aspect Ratio

Inzicht in HDtv schermgrootte en de kijkervaring. Je hebt misschien al gezien dat er bij de verkoop van tvís termen gebruikt worden als: 16:9 aspect ratio, beeldverhouding Ě en heb je geen idee wat het allemaal betekent. De beeldverhouding betekent gewoon eenheden in de breedte x aantal eenheden in de hoogte. Dus is een 16:9 HDtv 16 eenheden breed x 9 eenheden hoog (eenheden betekent het meten van een originele videoproductie, vakjargon). Op bredere tvís kun je breedbeeldfilms zien op hun oorspronkelijke formaat met de ondertiteling goed in beeld. Ook kun je met deze tv's de oudere niet smalle programmaís groot terugkijken zij het wel met zwarte balken aan de linker -en rechterkant. Over het geheel van beeldformaten heeft de nieuwere 16:9 het gewonnen van het 4:3 formaat, de oudere standaard. Bij 16:9 heb je een breder beeld en kun je films mooier terug zien. Het grote voordeel van dit formaat tv is dat je beide formaten goed kan weergeven.

Wat is het verschil tussen 720 of 1080?

Het draait hierbij eigenlijk allemaal om de pixels. Of een tv een HDtv is wordt altijd bepaald door de resolutie of het aantal verticale pixels. Nu heeft een 720 HDtv 720 pixels per lijn van boven naar beneden in plaats van verticaal over het scherm zelf en 1280 lijnen die horizontaal naar de andere kant van het scherm lopen. Een 1080 HDtv heeft echter 1080 pixels per verticale lijn met 1920 horizontale lijnen. In dit geval is de 1080 HDtv de betere omdat deze meer pixels heeft en meer pixels meer detail is. Let op dat de grootte van het scherm in inches niets te maken heeft met of deze 720p of 1080p is. Het kan best zo zijn dat er een 22 inchĚ 720p HDtv en 22 inchĚ 1080p HDtv langs elkaar bestaan. Toen ik mijn HDtv een tijdje geleden kocht stond er bij de waarschuwingen in de handleiding dat een HDtv een magnetisch veld uitzend. Dit kan je VHS banden en BETA Tapes etc. vernietigen LET HIER OP! Dit is door mij nagevraagd bij een professionals en dit is waar. Houd deze spullen uit de buurt van je tv. Belangrijk bij het kopen van een nieuwe tv is een blik op de toekomst van de HDtv. Beeld je in wat de toekomst gaat brengen en stel daar je aankoop op af.

Wat is Laser tv?

Laser tv is een nieuwe stap in betere technologie om de LCD tv te vervangen. De technologie is formeel in 2006 ontwikkeld door de onderneming Necsel. Met deze tv is de reproductie van kleuren letterlijk verdubbeld ten opzichte van de LCD tv, ook van de beste LCDS nu op de markt. Op dit moment zijn HDtvís in staat om ongeveer 40% van de zichtbare kleuren voor het menselijk oog te reproduceren. Deze nieuwe technologie haalt de 80%. Mitsubishi heeft deze technologie in 2006 op de markt gebracht onder de naam LaserVue. Deze tvís gebruiken laser opto-elektronica om video af te spelen. De lasers maken gebruik van drie verschillende golflengten laser: rood, groen en blauw. Deze toestellen zijn licht en gebruiken veel minder stroom dan de gangbare HDtvís.
Moet je je zorgen maken over het feit dat de Lasertechnologie binnen korte tijd de markt overneemt en de gangbare HDtvís verouderd raken? Waarschijnlijk niet. Het kan best nog wel tien jaar duren voordat deze technologie is geoptimaliseerd en ook de markt begint te veroveren. Wie weet wat er tegen die tijd allemaal niet ontwikkeld is. Voorlopig zou ik de Laser tvís maar aan de multimiljonairs laten omdat de meeste mensen niet snel 7.000 euro over hebben voor een tv. Ondertussen komt er ook weer een nieuwe technologie om de hoek kijken, de OLED technologie.

Wat is OLED tv?

De nieuwe OLED technologie is vele malen beter dan de bestaande LCD technologie. Bijna flinterdun en ook nog eens zonder de noodzaak van een blacklight wordt OLED beschouwd als de volgende grote evolutie in de geschiedenis van de HDtv. OLED ofwel Organic Light Emitting DiodeĚ gebruikt drastisch minder stroom dan de snel verouderende technologieën waaronder LCD-en LED displays. Deze halfgeleider gebruikt elektrische stromen en elektronen om kleuren op het scherm te projecteren terwijl het zijn eigen licht gebruikt om uit te zenden. Dit is de reden dat OLED schermen geen backlight gebruiken, ongeacht dit feit is deze technologie vele malen scherper dan LCD. Ook zijn deze schermen op basis van epapertechnologie waardoor je ze in sommige gevallen kan opvouwen en ombuigen. De gevolgen van de OLED zijn enorm, niet alleen voor de HDtv, maar ook voor games, billboards, horloges enzovoort. Omdat OLED zijn eigen licht produceert heeft het een groter bereik voor weergave. Helaas het grote nadeel is de prijs. Deze technologie is onbetaalbaar voor de meeste consumenten op dit moment. OP het moment dat deze technologie meer gebruikt gaat worden zal deze technologie waarschijnlijk betaalbaarder worden. De grote fabrikanten zijn al begonnen met de ontwikkeling. Sony was de eerste fabrikant op de consumentenmarkt met de XEL-1.

Wat is 3D tv?

Het voordeel van deze technologie is dat het er al is. De 3D technologie is ongetwijfeld een van de populairste en meest verwachte technologieën, onthuld op de CES 2010. Toch nam de lancering niet zo een vlucht als gedacht doordat consumenten liever geen 3D bril opzetten. Op dit moment worden er 3D tvís ontwikkeld waarbij geen bril nodig is hiermee gaan we richting de holografische tv voor in de toekomst.

Wel of niet een 3D Tv kopen?

Dit hangt helemaal van je zelf af. Alle 3D tvís hebben gewoon een 2D stand, waardoor je niet altijd 3D hoeft te kijken. Ik zou de aankoop nu nog niet doen omdat ik er niet op zit te wachten een bril op te moeten zetten.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Wat kost een huishoudelijk apparaat aan stroom?Een laag stroomverbruik van apparaten wordt steeds belangrijker. Zuinige apparaten besparen namelijk in de portemonnee e…
Zonne-tsunami, tsunami op de zonZonne-tsunami, tsunami op de zonVolgens NASA bestaan Zonne-tsunami´s. Jaren geleden werden op de zon enorme golven van plasma door natuurkundigen waarge…
Soorten eiwittenSoorten eiwittenEiwitten of proteïnen vormen een groot deel van alle biologische moleculen, die uit ketens van aminozuren bestaan. Eiwit…
De ultieme thuisbioscoop: BeoVision plasma 4-85De ultieme thuisbioscoop: BeoVision plasma 4-85Eigenlijk kun je het geen tv meer noemen: een ultra-geavanceerde en royaal uitgevoerde plasma-tv is in feite een thuisbi…
Eiwitten in het menselijk lichaamEr komen veel verschillende eiwitten voor in ons lichaam en hebben allemaal hun eigen functie. Deze eiwitten bestaan uit…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://www.kieskeurig.nl/lcd_tv/informatie
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/televisies/tips-tv-kopen/
  • http://www.besteproduct.nl/Beeld/LCD_TV_s.html
  • http://www.3dtvmagazine.nl/2012/02/nu-een-nieuwe-tv-kopen-of-wachten-op-de-2012-modellen/

Reageer op het artikel "Informatie nieuwe televisie kopen, alle soorten op een rij"

Reactie

La Michel, 29-08-2015 03:54 #1
Ik heb interesse in de DLP-LED TV (Dus DLP met leds), voor iemand die de TV gebruikt om films te kijken en tevens een klein budget heeft klinkt dit als een goed soort TV. Echter als ik opzoek ga naar DLP op sites als Kieskeurig, MediaMarkt of Marktplaats vind ik alleen maar DLP projectors (of dingen die amper met TV van doen hebben).
Is er nog wel iets te verkrijgen wat deze TV technologie betreft?

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 28-02-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!