InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Netatmo weerstation: meer dan een gewoon weerstation
recensie

Netatmo weerstation: meer dan een gewoon weerstation

Netatmo weerstation: meer dan een gewoon weerstation In 2013 presenteerde Netatmo een weerstation dat anders is dan andere weerstations. Dit weerstation bestaat uit een binnen- en een buitenmodule en staat via internet in verbinding met je smartphone, tablet en computer. Zo kun je waar je ook bent de omstandigheden in en om je huis in de gaten houden. Niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid, luchtkwaliteit, luchtdruk en geluidsniveau worden gemeten. En dit alles gebeurt voornamelijk draadloos: de enige draad die nodig is, is de stroomkabel van de binnenmodule. Daarbij heeft het weerstation ook nog eens een strak design.

Het Netatmo weerstation

Het weerstation bestaat uit een binnenmodule en een buitenmodule. De buitenmodule stuurt zijn gegevens via een 868 MHz radiosignaal naar de binnenmodule. De binnenmodule stuurt vervolgens deze gegevens en de gegevens van de binnenmodule zelf via WIFI naar je gebruikersaccount. De gegevens kun je uitlezen via een website of via een app op je smartphone of tablet. Er is een gratis app beschikbaar voor zowel Android (vanaf 4.0) als iOS (vanaf iPad 2 of iPhone 4). Het weerstation kost rond € 170.

Hoewel op de binnenmodule zelf geen meetwaarden te zien zijn, is hij toch de moeite waard om in de woonkamer neer te zetten. Bij het ontwerpen is er duidelijk rekening mee gehouden dat het oog ook wat wil. De modules hebben een strak, zilvergrijs design en passen daarmee in bijna elk interieur.

Het weerstation is uit te breiden met maximaal drie extra modules. Deze modules zijn bedoeld om binnenshuis te gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld naast de temperatuur in de woonkamer ook de luchtvochtigheid in de badkamer en het CO2-gehalte in de slaapkamer in de gaten houden.

De binnenmodule

De binnenmodule wordt gevoed door middel van een stroomkabel en verstuurt zijn gegevens via het draadloze netwerk in de woning. De binnenmodule meet de volgende gegevens:
  • Temperatuur (graden C of F)
  • Luchtvochtigheid (%)
  • Luchtdruk (mbar of HPa)
  • CO2-gehalte (ppm = parts per million)
  • Geluidsniveau (dB)

Al deze waarden worden elke vijf minuten gemeten en via internet doorgestuurd. Per dag worden de hoogste en laagste temperatuur bewaard en in de app getoond. Zo kun je ’s morgens zien hoe koud het in de afgelopen nacht is geweest. Het is overigens ook mogelijk tussentijds handmatig een meting te laten verrichten door de bovenkant van de module aan te tikken.

De luchtvochtigheid wordt weergegeven als percentage van de totale hoeveelheid vocht die de lucht kan bevatten, dit is de relatieve luchtvochtigheid. Hoeveel vocht de lucht kan bevatten, hangt af van de temperatuur. Een luchtvochtigheid binnenshuis van 30% tot 70% wordt meestal als comfortabel ervaren. Te droge lucht kan irritaties aan de ogen, de luchtwegen en de huid veroorzaken.

De luchtdruk wordt weergegeven als de luchtdruk zoals die op zeeniveau zou zijn. Staat de Netatmo hoger, dan wordt de luchtdruk omgerekend op basis van de ingevoerde positie en hoogte. Dit gebeurt om de luchtdruk vergelijkbaar te maken met weerstations op andere locaties. De luchtdruk wordt alleen op de binnenmodule gemeten, omdat de luchtdruk buiten hetzelfde is als binnen.

Het CO2-gehalte is een maat voor de luchtkwaliteit in huis. Wordt de hoeveelheid CO2 te hoog, dan wordt het tijd om een raam open te zetten. De Netatmo geeft een waarschuwing als het CO2-gehalte te hoog wordt. Dit is een handig hulpmiddel om in de gaten te houden of er genoeg gelucht en geventileerd wordt. De eerste waarschuwing komt als het gehalte boven 1000 ppm komt. De afkorting ppm betekent ‘parts per million’ en dit staat voor het aantal CO2-moleculen per miljoen luchtmoleculen. Bij 2000 ppm volgt een tweede waarschuwing. De waarschuwing wordt gegeven door middel van een melding van de app en ook doordat de binnenmodule even een lichtsignaal geeft.

Als laatste meet de Netatmo ook het geluidsniveau in huis. Op basis van de temperatuur, de luchtvochtigheid, het CO2-gehalte en het geluidsniveau wordt een comfort index bepaald. Hoe hoger de index, hoe comfortabeler het zou moeten zijn in huis.

De buitenmodule

De buitenmodule meet de volgende gegevens:
  • Temperatuur
  • Luchtvochtigheid

Dit gebeurt op dezelfde wijze als bij de binnenmodule. Naast de werkelijke temperatuur bepaalt de buitenmodule ook de gevoelstemperatuur. Deze wordt bepaald op basis van de gemeten temperatuur, de windsnelheid (afkomstig van internet) en de luchtvochtigheid.

De buitenmodule wordt gevoed door twee AAA-batterijen. De gemeten gegevens worden door middel van een radiosignaal naar de binnenmodule gestuurd. De maximale afstand hiervoor is 100 meter. Dit geldt wel onder ideale omstandigheden, als er bijvoorbeeld een betonnen muur tussen zit is de afstand aanzienlijk kleiner.

Extra modules

Als aanvulling op de buitenmodule zijn er nog twee extra modules apart verkrijgbaar: de regenmeter en de windmeter.

Additionele modules

Er kunnen maximaal drie extra binnenmodules aan het weerstation toegevoegd worden. Deze additionele modules meten de volgende gegevens:
  • Temperatuur
  • Luchtvochtigheid
  • CO2-gehalte

Net als de buitenmodule worden deze modules gevoed door AAA-batterijen (vier stuks) en versturen ze hun gegevens via een radiosignaal naar de binnenmodule over een maximale afstand van 100 meter.

De app

De app opent met een dashboard waarin alle laatst gemeten gegevens van de binnen- en buitenmodule worden getoond. Daarnaast worden ook de minimum en maximum temperaturen van de afgelopen 24 uur getoond en de gevoelstemperatuur buiten. Via internet (Meteogroup) wordt een zevendaagse weersverwachting opgehaald, die ook getoond wordt.

Via een menu kan gekozen worden voor de weergave van grafieken. Alle gemeten gegevens kunnen getoond worden, bijvoorbeeld de buitentemperatuur of de luchtkwaliteit binnen. De grafieken kunnen ingezoomd en uitgezoomd worden, zodat op elk gewenst detailniveau gekeken kan worden. Als ver ingezoomd wordt, worden alleen nog de minima en maxima per dag getoond.

Af en toe verstuurt het weerstation mededelingen of waarschuwingen, bijvoorbeeld als het CO2-gehalte te hoog wordt of als de buitentemperatuur onder de 3 graden komt. Al deze mededelingen zijn ook via het menu op te vragen. Naast mededelingen van het weerstation zelf, worden ook waarschuwingen van het internet gehaald, bijvoorbeeld als het mistig is of hard waait. Ten slotte is het ook mogelijk eigen waarschuwingen in te stellen.

Het dashboardHet dashboard
Grafiek van de buitentemperatuurGrafiek van de buitentemperatuur

De website

De website toont dezelfde gegevens als de app. Daarnaast kun je er zien hoe vol de batterijen van de buitenmodule nog zijn, hoe sterk de ontvangst van het radiosignaal is en hoe sterk de ontvangst van het draadloze internet is.

De grafieken worden iets anders weergegeven dan in de app. Waar je in de app zover terug kunt scrollen als je wilt, moet je op de website kiezen voor een periode (dag, week, maand of jaar) die weergegeven wordt. Wordt gekozen voor maand of jaar, dan worden alleen de minimum en maximum temperatuur per dag getoond.

Vanaf de website is het mogelijk de meetgegevens te downloaden naar een csv- of excel-bestand. Op die manier is het mogelijk zelf allerlei analyses op de gegevens te doen. Verder is er documentatie beschikbaar om zelf je eigen apps te maken.

De website: grafieken (temperatuur)De website: grafieken (temperatuur)
De website: grafieken (luchtvochtigheid, CO<SUB>2</SUB>)De website: grafieken (luchtvochtigheid, CO2)

Gebruikerservaring

De app opent traag op oudere apparaten zoals de Samsung Galaxy Tab 2 10.1. Op nieuwere apparaten, zoals de LG Nexus 5, opent hij wel redelijk snel. Als hij eenmaal werkt, heb je een goed overzicht van het klimaat in en om je huis. De temperatuur wordt regelmatig gemeten, dus je hebt altijd een up-to-date overzicht. De meting van de luchtkwaliteit is handig, zo weet je wanneer het hoog tijd wordt het raam open te zetten en, ook belangrijk als het koud is, wanneer het weer dicht kan.

De binnenmodule heeft soms moeite de gegevens van de buitenmodule op te vangen. Als er teveel muren en andere dingen tussen staan, wordt de 100 meter zeker niet gehaald. Als echter de beide modules op een vaste plaats staan waar ze elkaar kunnen ontvangen en ze blijven daar staan, dan werkt het prima.

De getoonde weersverwachting lijkt niet altijd even reëel. Zo wordt er vaak een stevige wind voorspeld, terwijl het volgens andere verwachtingen helemaal niet zo hard gaat waaien.

Conclusie

Het weerstation van Netatmo is net even meer dan een normaal weerstation doordat ook de luchtkwaliteit en het geluidsniveau worden gemeten. Als de modules eenmaal goed staan, werkt hij prima.

Pluspunten:

  • Naast de gebruikelijke metingen ook meting van de luchtkwaliteit door middel van het CO2-gehalte.
  • Uitgebreid overzicht van de metingen via de app en de website. Dit zorgt voor een beter bewustzijn van het leefklimaat binnenshuis.
  • Geen kabels tussen de verschillende modules en tussen de binnenmodule en het internet.

Minpunten:

  • Als een van de modules wordt verplaatst, verliest hij soms het contact met de andere module.
  • De metingen zijn niet af te lezen zonder telefoon, tablet of computer. Als Netatmo de web service niet meer zou ondersteunen, wordt het weerstation daardoor zo goed als waardeloos.
  • De prijs is vrij hoog voor een weerstation maar daar krijg je dan wel een mooi design voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Weerstation kopen waarop lettenGeïnteresseerd in het weer? Is een eenvoudige weergave voldoende of bent U een enthousiaste weeramateur en op zoek naar…
Luchtkwaliteit in huis meten met behulp van data-loggerLuchtkwaliteit in huis meten met behulp van data-loggerLuchtkwaliteit is een belangrijk onderdeel van je woongenot. Het is daarom fijn als je grip kunt houden op de luchtvocht…
Een goede luchtvochtigheid thuis en op kantoor is belangrijkEen goede luchtvochtigheid thuis en op kantoor is belangrijkOm zich thuis of op kantoor prettig te voelen, moet het percentage vocht in de lucht 40 tot 60% zijn. Dat is het echter…
Verbeter je gezondheid met luchtzuiverende planten in huisVerbeter je gezondheid met luchtzuiverende planten in huisVerhoog je gezondheid, haal planten in huis! In de lucht die we met zijn allen inademen zitten veel ongezonde stoffen. W…
De hitte index: hoe ervaren wij warmte?Hetzelfde aantal graden Celsius kan op de ene dag voor een veel hogere gevoelstemperatuur zorgen dan de andere dag. Dit…
Bronnen en referenties
  • Netatmo user manual 2012 sep 38950-man.pdf
  • https://www.netatmo.com/nl-NL/
  • Afbeelding bij de inleiding: https://www.netatmo.com/nl-NL/

Reageer op het artikel "Netatmo weerstation: meer dan een gewoon weerstation"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 16-10-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Recensies…
Schrijf mee!