InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Waarom de slimme meter weigeren i.p.v. toestaan

Waarom de slimme meter weigeren i.p.v. toestaan

Waarom de slimme meter weigeren i.p.v. toestaan De slimme meter geeft automatisch aan de energieleverancier of netbeheerder hoeveel gas en elektriciteit er verbruikt wordt. De bedoeling is dat alle huishoudens en kleine bedrijven in Nederland voorzien worden van een slimme meter. De uitrol van de slimme meter gaat 1 januari 2015 van start. Maar zitten we daar op te wachten? Hebben we een keus? Ja, gelukkig hebben we een keus! Weigeren of toestaan.

Waarom een slimme meter

In 2011 is besloten om de elektriciteitswet en de Gaswet uit 1998 te herzien. De reden: de verouderde wetgeving houdt geen rekening met een schonere (CO² armere) energiehuishouding. In 2011 is daarom door de Eerste en Tweede kamer besloten dat netbeheerders de slimme meter móeten gaan aanbieden. Na veel gebakkelei over het wel of niet verplichten gaat in januari 2015 nu de grootschalige uitrol van de slimme meter plaatsvinden in Nederland. Mét een keuzemogelijkheid.

Uitrol van de slimme meter

Het project van de invoering van de slimme meter is begonnen in 2012. Tussen januari 2012 en december 2013, twee jaar lang, zijn bijna zeshonderdduizend oude energiemeters vervangen voor de nieuwe slimme meters. Deze tijd is gebruikt om te evalueren. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) constateerden dat er geen belemmeringen zijn voor een landelijke introductie. Eind april 2014 werd dan ook het fiat gegeven dat er begin 2015 gestart kon worden met de grootschalige uitrol van de slimme meters.

Doel van de slimme meter

De redenering achter de invoering van de digitale energiemeters zijn:
  • middels nauwkeuriger eindafrekeningen, de verbruiker stimuleren tot beter inzicht in het energieverbruik en zo hopen tot verantwoord omgaan met gas, water en stroom, welke tot besparing zal leiden.
  • beter beheer van het energienet door de netbeheerder met het oog op de toenemende hoeveelheden zonne- en windenergie.

De mogelijkheden

De slimme meter kan op afstand bediend en uitgelezen worden door de netbeheerder. Daarnaast heeft de slimme meter de mogelijkheid voor de netbeheerder om op afstand andere apparatuur te bedienen. Zo kan bijvoorbeeld de elektriciteit afgesloten worden, bijvoorbeeld bij wanbetaling of bij (dreigende) overbelasting van het net. Slimme elektriciteitsmeters werken met twee mogelijke systemen:
  • draadloos met hoogfrequente, gepulste elektromagnetische straling (tientallen stralingspieken per minuut).Of
  • via een powerline/homeplug-systeem waarbij er blootstelling is aan laagfrequente elektromagnetische straling welke vuile stroom geeft.

Is een slimme meter dan gevaarlijk?

Nederland is niet het eerste land waar de slimme meter wordt geïntroduceerd. Andere landen gingen ons voor en wereldwijd ontstonden hevige protesten tegen de invoering van slimme meters.
  • 30-8-2010: twee gemeenten in Californië vragen uitstel voor plaatsing van de slimme meter voor hun burgers. Dit omdat niet duidelijk is wat de gevaren zijn en de nadelen.
  • 11-12-2010: hevig protest van burgers in Santa Rosa (USA) tegen de invoering van de slimme meter. Dit omdat na de invoering van de eerste slimme meters mensen gezondheidsproblemen kregen.
  • 5-5-2014: tijdens een protest tegen de slimme meter in Ierland ging het er hard aan toe. Ierse netbeheerders wilden de slimme meters plaatsen tegen de wil van de bewoners in. Het gevolg was dat hele buurten gingen protesteren tegen dit onrecht. De protesten gaven gewonden en vele arrestaties.
  • 2018: In België maakt het Vlaams parlement op 14 maart 2018 bekend om de slimme meter verplicht in te voeren vanaf 2019. De regering wil dan de slimme meter verplicht stellen, naast een digitale gasmeter. De digitale meters die zijn uitgerust met een communicatiemodule verbonden met het 4G-netwerk van Proximus. Wie de digitale meters weigert, wordt afgesloten van het elektriciteitsnet en gasnet. Eind maart 2018 start de petitie: geen verplichte invoering van de slimme meter omdat:
    • het de privacy schendt;
    • er vragen rond de gezondheid zijn;
    • er vragen rond de veiligheid zijn;
    • het een beperking van keuzevrijheid geeft.

De petitie is nog te tekenen.13 juni 2018 laat de Vlaamse minister van Energie de elektromagnetische straling van de digitale meters onderzoeken omdat er zorgen zijn over de straling van die meters. Daarnaast laat de minister onderzoeken of er “in zeer uitzonderlijke gevallen” digitale meters geplaatst kunnen worden die communiceren via bekabeling en niet draadkloos. Dit geldt met name voor de mensen die nu al te kampen hebben met elektrohypersensitiviteit (EHS) en vrezen voor erger.

Privacy

Ook is de bezorgdheid met betrekking tot de privacy, groot. Verschillende overheden beslissen door dit tegenwerken van burgers, de verplichte invoering aan te passen, uit te stellen of de slimme meter te verbieden. In verschillende staten in Amerika zijn slimme meters intussen verboden, werd de invoering van de slimme meters uitgesteld of krijgen mensen de mogelijkheid om slimme meters te weigeren. In het Verenigd Koninkrijk werd de invoering van de slimme meter uitgesteld met als reden: gezondheidsrisico's. In Nederland is er na de evaluatie besloten tot een keuze mogelijkheid.

Keuzemogelijkheden

Na de evaluatieperiode en veel protesten, heeft de burger in Nederland een keus gekregen tussen:
  • de slimme meter weigeren;
  • de slimme meter uitzetten;
  • de slimme meter aanzetten.

De slimme meter weigeren

Voor elektrogevoeligen is de enige keus om te weigeren. En gelukkig is deze keus er. Niet alle monteurs zijn van dit recht op de hoogte, dus wees alert. Helaas is het wel zo dat wanneer in een flatgebouw, rijtjeswoning of twee onder een kapper de slimme meter geplaatst wordt bij de buren, de straling van de slimme meters door muren heen gaat. Bij weigering van de slimme meter komt er een digitale meter zonder communicatiemodule. De meterstanden worden doorgegeven door de bewoner zelf en een keer in de vijf jaar komt een medewerker van het energiebedrijf (Liander) de standen controleren.

De meter weigerenDe meter weigeren

De slimme meter uitzetten

Wanneer de monteur in opdracht van de netbeheerder, de digitale meter met communicatiemodule plaatst, kan de meter uitgezet worden. De netbeheerder kan de meterstanden dan niet uitlezen en moeten door de verbruiker zelf doorgegeven worden. Ook het tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht wordt niet ontvangen. Een opmerking hierbij: uitzetten houdt in dat het administratief wordt uitgezet. De meter blijft zenden! Bij een digitale meter is niet zichtbaar of er een modem inzit maar wel hoorbaar met een hoog frequent meter. Een analoge meter is gewoon het veiligst om zeker te weten dat er geen hoog frequente velden in de woning komen.

De slimme meter aanzetten

Volgens de wet mag de netbeheerder de meterstanden uitlezen. Sinds 25 mei 2018 is dit wettelijk bepaald door de European Data Protection Board (EDPB). In de EDPB werken alle nationale privacy toezichthouders uit de Europese Unie samen om de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) te bewaken. De toezichthouder is de Commissie Bescherming Persoonsgegevens. De netbeheerder mag volgens de EDPB de gegevens:
  • 6 keer per jaar op afstand aflezen en doorgeven aan het betreffende energiebedrijf. De netbeheerder mag de meter niet vaker lezen tenzij daarvoor toestemming is gegeven door de eigenaar van de slimme meter;
  • aflezen voor de jaarafrekening;
  • aflezen bij verhuizing of wanneer er overgestapt wordt naar een ander energiebedrijf;
  • gebruiken als het nodig is voor onderhoud of beheer van het energienet. De netbeheerder moet de gebruikers hiervan op de hoogte stellen.

De netbeheerder mag alleen de informatie aflezen die nodig is om bovengenoemde taken uit te voeren en energiebedrijven moeten duidelijk zijn over hoelang gegevens bewaard worden.

Verhuizing naar een woning mét slimme meter

Je gaat verhuizen en er is al een slimme meter in de nieuwe (of andere) woning. Een bewuste keuze is om geen draadloos in huis te hebben, geen slimme meter, geen wifi, geen DECT telefoon, geen slimme thermostaat of slim alarmsysteem. De mogelijkheid is er om een niet zendend type te installeren. Dit kan met kosten gepaard gaan: zo‘n 75 euro. Is er echter een doktersverklaring waarop staat dat er klachten ontstaan zoals hoofdpijn, hartritmestoornissen, slaapproblemen, spier- en gewrichtspijn of duizeligheid, dan hoef je niets te betalen. Al meerdere mensen hebben dit zo gedaan.
Gerelateerde artikelen
De slimme meter geeft lichamelijke klachten, geen besparingDe slimme meter geeft lichamelijke klachten, geen besparingIn Nederland wordt begin 2015 begonnen aan de grootscheepse uitrol van de slimme meter. Een energiemeter die draadloos a…
Slimme energiemeter, voor de consument en energieleverancierDe slimme energiemeter, ook wel slimme meter genoemd, geeft inzicht in het energieverbruik voor de consument maar ook vo…
De slimme meter: ideaal en handig? Of onveilig en onnodig?De slimme meters hebben de afgelopen jaren al een aantal malen het nieuws gehaald. Soms positief, soms negatief. Er word…
Hoe benut je de slimme meter?Hoe benut je de slimme meter?In 2012 zijn de netbeheerders in Nederland begonnen met het vervangen van de analoge energiemeter voor de slimme meter (…
Smart Grid heeft slimme meters nodigSmart Grid heeft slimme meters nodigSlimme meters die het energieverbruik digitaal registreren rukken langzaam op in Nederland en Belgie. Nu steeds meer hui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EVB Energy Ltd, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas-en-elektriciteit-thuis/slimme-meter
  • http://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/slimme-meter-weigeren
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Nederland/8300/slimme_energiemeter_weigeren
  • EHS bulletin nr. 44 jaargang 11
  • http://www.beperkdestraling.org/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=71&Itemid=260
  • http://www.stopsmartmetersinoklahoma.org/

Reageer op het artikel "Waarom de slimme meter weigeren i.p.v. toestaan"

Reactie

H. Joosten, 25-11-2015 12:49 #1
Ik vind dit een verhelderend artikel omdat dat b.v Enexis de beuk erin gooit om de slimme meter toe te staan. Ze laten je totaal geen ruimte om een afspraak af te zeggen of de slimme meter te weigeren. Als je de afspraak annuleert staan ze evengoed voor de deur.
Uiteindelijk hebben wij besloten om in verband met privacy en straling van de meters de slimme meter te weigeren en dat is ook ingegeven door jullie artikel.

Wel heb ik nog een vraag: als je een nieuwe meter moet omdat de oude, naar hun zeggen, is afgekeurd, moet je wel kiezen voor een digitale meter? en hoe kan ik zien dat er geen communicatie module in zit?
Dit is voor ons een prangende vraag.

Met vriendelijke groeten,
Harrie Joosten Reactie infoteur, 25-11-2015
Hallo meneer Harrie Joosten,

energiemeters worden steeksproefsgewijs in opdracht van de overheid gecontroleerd. Als er in de steekproef afwijkingen worden gevonden, kan een hele groep worden afgekeurd omdat de meters dan mogelijk niet meer betrouwbaar zijn (komt nu zogenaamd goed uit!) Vraag naar de lijst met afgekeurde meters. De slimme meter is niet verplicht. Als u de slimme meter niet wilt, dan kunt u deze weigeren. U houdt dan uw oude meter, of u krijgt een digitale meter die niet automatisch de standen doorstuurt, zeggen ze. Een digitale meter zit dan geen modem in, en dit is te meten met een hoogfrequent meter. Een slimme meter is ook een digitale energiemeter. Laat ze maar bewijzen dat er geen modem in zit met een hoorbare HF meter.

Succes, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 29-07-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!