VARTA batterijen: hoe kies je de juiste batterij?

VARTA batterijen: hoe kies je de juiste batterij? Al meer dan 125 jaar speelt VARTA een doorslaggevende rol bij technologische ontwikkelingen die van belang zijn. VARTA is op de maan geweest! Tijdens de landing op de maan in 1969 gebruikte Neil Armstrong batterijen van VARTA in zijn camera (tip van NASA). VARTA heeft een uitgebreid assortiment en daardoor de juiste batterij voor verschillende apparaten. Hoe kun je ongebruikte batterijen het beste bewaren en waar kun je batterijen naar toe brengen als ze leeg zijn? Waar bestaat een batterij uit? Wat zijn powerpacks?

Inhoud artikel

VARTA

VARTA komt uit Duitsland. In 1887 werd de eerste batterijfabriek geopend door de oprichter van VARTA. Het doel was: batterijen maken van de hoogste kwaliteit. Door heel veel onderzoek heeft VARTA een grote bijdrage kunnen leveren aan belangrijke technologische ontwikkelingen. Denk aan De Baker Runabout, in dit eerste elektrische voertuig werden batterijen van VARTA gebruikt (1893). Later wordt het hét merk onder autoliefhebbers (zo vanaf 1962). In 1969 bereikt VARTA de maan in gezelschap van Neil Armstrong, die de batterijen gebruikt in zijn camera. De fabriek van het merk staat in Dischingen, een gemeente in Zuid-Duitsland. Nagenoeg de helft van de inwoners van Dischingen is werkzaam in de fabriek.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

De onderdelen van een batterij

Een batterij bestaat uit de volgende onderdelen:
  • Anode: metaal.
  • Kathode: metaaloxide.
  • Elektrolyt: dit is een stof die ervoor zorgt dat ionen kunnen reageren, waardoor een elektrochemisch proces in gang wordt gezet: chemische energie wordt omgezet in elektriciteit.

Verschillende apparaten, verschillende batterijen

Het is belangrijk om de juiste energie te kiezen voor elk apparaat. Een wandklok, een afstandsbediening, een computermuis, ieder apparaat heeft een andere behoefte aan energie. Bij VARTA wordt gekeken naar kracht en naar levensduur. Bij kracht moet je denken aan de afgifte van energie die specifiek is afgestemd. Bij levensduur moet je onderscheid maken tussen apparaten waarvoor een lange levensduur belangrijk is en apparaten waarbij dit niet het geval is. Middels icoontjes op de verpakking van de batterijen kun je zien voor welke apparaten de batterij bestemd is.

De verschillende batterijen van VARTA

BatterijGeschikt voorEigenschappen
High Energymuis computer, elektrische speelgoedauto's, LED zaklampen, docking stationskomt snel tot een hoge afgifte van energie
Longliferadio, wandklok, afstandsbedieninglangdurige energie, niet erg krachtig, energie wordt geleidelijk afgegeven
Max Techgame controllers, professionele foto flitsers, andere high tech apparateneen precieze hoeveelheid hoge energie
Lithiumnavigatie systemen, digitale camera's, als de temperaturen buiten extreem zijnenergieafgiftes zijn zeer krachtig en kort, geen last van oververhitting

Batterijen voor specifieke energiebehoefte

  • Powerpacks: geschikt voor de (smart)phone, deze zal nooit meer leeg raken en voordeel is dat je altijd en op iedere plek mobiele energie hebt. Met een opgeladen powerpack (dit neemt drie tot vijf uur in beslag) kun je een mobiele telefoon twee keer opladen. De oplaadtijd voor een apparaat duurt ongeveer een tot twee uur. Bij een powerpack krijg je drie adapters (geschikt voor de meest gangbare apparaten).
  • High Energie 9V block: gebruiken bij apparaten die sterke energie nodig hebben zoals een rookalarm, walkie talkies.
  • Oplaadbare batterijen en LCD oplader: bespaart kosten door hergebruik, de geschiktheid van de batterij wordt gecheckt en ook wordt lekkage gecontroleerd. Veder wordt de temperatuur van de batterijen geregeld.
  • Oplaadbare batterijen Solar: deze batterijen laden op middels zonne-energie. Geschikt voor terras- en tuinverlichting.
  • Gespecialiseerde batterijen: deze batterijen hebben een klein formaat en zijn geschikt voor gehoortoestellen en horloges.

Goed om te weten over batterijen

  • Bewaar batterijen die niet gebruikt worden op een koele en droge plek. Gebruik de originele verpakking met single press opening. Je pakt de batterij die je nodig hebt uit de verpakking zonder de hele achterkant los te moeten halen.
  • VARTA heeft batterijen die oplaadbaar zijn, maar bijvoorbeeld de High Energy batterijen kun je niet opladen.
  • Zijn batterijen op, dan moet je ze niet in de afvalbak doen, maar naar de speciale bakken die je kunt vinden in supermarkten en bij elektronicazaken.
  • Het is niet verstandig om in een apparaat verschillende types batterijen te gebruiken, je hebt grote kans op lekken.
  • Een gemiddeld huishouden in Nederland heeft honderd batterijen.
  • Als je batterijen gaat vervangen in een apparaat, vervang ze dan allemaal tegelijkertijd. Dit omdat de kracht van de batterij zo sterk is als de schakel die het zwakste is.
  • Gebruik je een apparaat lange tijd niet, haal de batterijen er dan uit. Laat je batterijen in het apparaat zitten dan kunnen ze gaan lekken.

Mijn mening

Ik mag voor trnd (Word-of-Mouth Marketing bedrijf) de VARTA High Energy batterijen (adviesprijs 4-pack: 5,89 euro) uitproberen en anderen daarna helpen bij het vinden van de juiste batterijen. Ik gebruik, net als velen, dezelfde soort batterijen voor al mijn apparaten. Na het doornemen van de informatie over de batterijen van VARTA ben ik erachter gekomen dat dat niet handig is. Eigenlijk is het niet zo moeilijk om de juiste batterij te kiezen, VARTA helpt bijvoorbeeld door het afbeelden van icoontjes op de verschillende verpakkingen. Nieuw voor mij waren de oplaadbare batterijen Solar voor verlichting op terras en in de tuin. En wat te denken van Powerpacks in een tijd dat de meeste mensen een (smart)phone hebben.
Gerelateerde artikelen
Batterijen: lege batterijen inleverenIn deze tijden met een groot gebruik van elektrische apparaten is er ook een flink gebruik van batterijen. Batterijen be…
Klaar om de batterijen op te laden?Klaar om de batterijen op te laden?Hoewel er een enorm aanbod aan oplaadbare batterijen van het AA type op de markt is, blijven mensen massaal kiezen voor…
De Li-ionbatterij, klein maar krachtigDe Li-ionbatterij, klein maar krachtigIn 2019 ging de Nobelprijs voor de scheikunde naar de uitvinders van de Li-ionbatterij. Li is dankzij zijn kleine massa…
Beleggen in lithiumBeleggen in lithiumEr is een toenemende vraag naar lithium. Dat maakt het lithium tot een interessante belegging. Er is sprake van een toen…

Netatmo regenmeter: een aanvulling op het weerstationrecensieNetatmo regenmeter: een aanvulling op het weerstationHet bedrijf Netatmo is leverancier van een weerstation dat zich duidelijk onderscheidt van andere weerstations. Dit stra…
De lekkerste espresso... met het espressoapparaatDe lekkerste espresso... met het espressoapparaatOm een overheerlijke espresso te kunnen maken, hoef je echt geen keukenprins(es) te zijn! Zeker niet wanneer je een espr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Trnd projectboek VARTA batterijen: specifieke energie voor verschillende apparaten
  • Afbeelding bron 1: Foto infoteur

Reageer op het artikel "VARTA batterijen: hoe kies je de juiste batterij?"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 21-03-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!