Beeldhorloge: voor wie gewoon klokkijken geen optie is

In mei 2009 werd aan 50 verstandelijk gehandicapten van zorginstelling Talant in Friesland een beeldhorloge uitgereikt. Mensen die geen besef van tijd hebben kunnen met het apparaat toch hun tijd efficiënt indelen. Het beeldhorloge geeft namelijk met pictogrammen aan wat er op dat moment moet gebeuren. Daarmee is het beeldhorloge een uitkomst voor mensen die niet gewoon kunnen klokkijken.

Pilot om kinderziekten te laten verdwijnen

Het verstrekken van het beeldhorloge aan eerst een groep van 50 mensen met een beperking was een proef en om het apparaat uit te proberen. En om er voor te zorgen dat eventuele kinderziekten verdwijnen. Het concept van de nogal forse apparaten werd bedacht door Ben Bunt, de vader van één van de gehandicapten. Het horloge zelf werd ontwikkeld door Philips en de software kwam voor rekening van het Sneeker bedrijf Snakeware. Ook Talant en de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij paticiperen.

Dyschronie

Het horloge ziet er trendy uit. Dat is echter niet de belangrijkste reden voor het apparaat. Het moet duidelijkheid verschaffen in het leven van mensen die geen of bijna geen tijdsbesef hebben. Dit wordt ook wel aangeduid met het woord dyschronie.

Pictogrammen geven aan dat het tijd is om tanden te poetsen

Ongeveer tachtigduizend mensen zegt het niets als wordt aangeven dat er om 13.00 uur iets gebeurt. Dit is voor hen een vaag begrip waarbij ze zich niets kunnen voorstellen. De vader van de gehandicapte Nienke Bunt bedacht daarom voor zijn dochter een apparaat waarbij de uren en minuten zijn vervangen door pictogrammen. Die geven onder andere aan dat het tijd is om naar het werk te gaan, om te ontbijten, om de tanden te poetsen of om te gaan slapen. Het horloge wordt ingeladen met behulp van de computer en staat in contact met de mobiele telefoon van de begeleider.

Ook voor adhd, ppd-nos, Asperger en dementen

Zeker 80.000 mensen met een verstandelijke beperking zouden baat hebben bij dit horloge. Maar er zijn ook veel andere doelgroepen die het hulpmiddel uitermate goed zouden kunnen gebruiken om de dag goed en op tijd door te komen. Daaronder vallen:
  • Kinderen met adhd
  • Kinderen met ppd-nos
  • Kinderen met Asperger
  • Demente bejaarden

Wel de tijd weten, niet weten wat te doen

Hoewel bovengenoemden vaak heel goed weten hoe laat het is, weten zij niet wat ze ook alweer hadden moeten doen op dat moment.

Te koop ,of via de zorgverzekeraar of de AWBZ

Het beeldhorloge is waarschijnlijk vanaf de herfst van 2009 te koop bij of via Timer BV, nadat alle kinderziekten zijn uitgekristalliseerd. De initiatiefnemers willen het beeldhorloge betaalbaar maken, maar zouden het liefst zien dat zorgverzekeraars of de AWBZ het hulpmiddel vergoed. Ook zou een verstrekker van mobiele telefonie er een abonnementconstructie van kunnen maken. Het horloge communiceert namelijk via het mobiele telefoonnetwerk met de computer van de begeleider. In dat geval zou het apparaat gratis kunnen worden verstrekt bij een abonnement, net zoals bij een mobiele telefoon het geval is.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beeldhorloge: voor wie gewoon klokkijken geen optie is"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!