InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Wat stop je in je magnetron?

Wat stop je in je magnetron?

Een magnetron is bedoeld om voedsel in te bereiden. Het klinkt logisch. Echter, sinds de opkomst van de magnetron, hebben mensen al van alles erin gestopt: van kleding tot huisdieren, ja zelfs baby's! Ongelooflijk maar waar: sommige mensen stoppen van alles in hun magnetron dan waar hij voor bedoeld is. Neem de veiligheidsregels in acht en gebruik de magnetron alleen om voedsel in te bereiden. De gevolgen bij verkeerd gebruik kunnen zeer groot zijn:

Voorwerpen in magnetron

In april 2008 stopten drie jongeren een zak vol uitwerpselen in een magnetron van een warenhuis in Salt Lake City, VS. De tieners zetten de timer op tien minuten en maakten dat ze weg kwamen, waarna de boel ontplofte. De hele winkel moest door de stank grondig gelucht worden.

Lommel, België: in mei 2008 stopte een man een mok water met vicks zalf in de magnetron. Nadat hij het eruit haalde en erboven ging hangen om te inhaleren, ontploft het hele goedje. De man liep brandwonden op.

Kleding: regelmatig stoppen mensen kleding in de magnetron om te drogen. Alhoewel het vaak goed gaat, is het niet geheel zonder gevaar. Metalen onderdeeltjes die vaak aan kleding vastzitten kunnen voor vonken zorgen.

Huisdieren in magnetron

In januari 2008 worden vier jongens ervan beschuldigd om in een woning in Canada te hebben ingebroken en de kat in de magnetron te hebben gestopt. De kat heeft het niet overleefd.

Februari 2008, Canada. Een man stopt de kat van zijn vriendin in de magnetron omdat hij een hekel heeft aan katten. Hij haalt de kat tijdig uit de magnetron maar het dier sterft aan de voeten van zijn vriendin.

Baby's in magnetron

Virgina, VS, in het jaar 2000 wordt een vijf weken oude baby door zijn moeder in de magnetron gestopt. Het jongetje is overleden.

November 2005: In Dayton, VS, stopt een moeder haar pasgeboren baby in de magnetron. De moeder bracht het meisje daarna naar het ziekenhuis, maar het was al overleden door oververhitting en brandwonden. De moeder stopte de baby in een magnetron na een ruzie met haar vriend, aldus justitie.

Texas, VS. In mei 2007 stopt een vader zijn twee maanden oude dochter 10-20 seconden in een magnetron, waarna het kind in het ziekenhuis wordt opgenomen met ernstige brandwonden in het gezicht en handjes. De baby overleeft het incident. Volgens de moeder van het kind, deed de vader dit in opdracht van de duivel. De vader zelf zegt dat hij een psychotische periode doormaakte.

In juli 2007 is er een vrouw in Miami, VS, die haar baby in een magnetron stopt. De oom van het kind komt toevallig langs en hoort de baby huilen. Hij redt het kind uit de magnetron. De magnetron stond op de laagste stand waardoor de baby geen brandwonden heeft opgelopen.

Waar of niet waar?

Er doen heel veel verhalen de ronde over voorwerpen en huisdieren die in een magnetron worden gestopt. Veel verhalen zijn niet waar en kunnen afgedaan worden als fabel, grap of mythe. Twee voorbeelden hier van zijn:

Geld verbranden: een winkeljuffrouw bewaart de inkomsten in de magnetron tegen dieven. Ze zet de magnetron per ongeluk aan, waarna al het geld verbrand. Dit verhaal is óf verzonnen, óf een smoes van de winkeljuffrouw om met het geld ervan door te kunnen gaan: geld verbrandt namelijk niet in een magnetron.

De fabels over de hond in magnetron: Over de hele wereld doen verhalen de ronde over een oude vrouw die haar poedeltje of ander klein ras in een magnetron stopt om het te drogen. Waarna de hond sterft en ze de fabrikant aanklaagt. Dit soort verhalen zijn broodje-aap verhalen en bedoeld om mensen bang te maken voor de nieuwe technologie. Omdat in Amerika de bizarste rechtszaken met hoge schadevergoedingen voorkomen, worden deze verhalen vaak voor waar aangenomen.

Watermoleculen

Alles wat water bezit, kan worden opgewarmd in de magnetron. Een magnetron werkt met microstraling, wat effect heeft op de watermoleculen. Die gaan tegen elkaar wrijven waardoor warmte ontstaat. In een magnetron word alles van binnenuit verwarm. Iedereen kent het verhaal van het rauwe ei in de magnetron: hij zal ontploffen omdat de warmte van binnenuit sneller gaat dan via de buitenkant: het ei zet uit en ontploft. Metalen voorwerpen in de magnetron hebben als effect dat de straling wordt teruggekaatst, waardoor er vonken ontstaan en de hele magnetron uiteindelijk defect is.
Gerelateerde artikelen
Moedermelk bewaren en opwarmenVoor sommigen gaat de borstvoeding zo goed, dat zij tussendoor mooie hoeveelheden kunnen afkolven om op te slaan en late…
Hoe houd je je magnetron schoon?Hoe houd je je magnetron schoon?Een magnetron is gemakkelijk om snel eten in warm te maken of eten in te koken. Het opwarmen en koken van voedsel gaat s…
Schoonmaken van een vieze magnetronSchoonmaken van een vieze magnetronEen magntron is gemakkelijk te reinigen, met citroen en water, maar ook met blokjes voor een vaatwasmachine. Als je magn…
Functie en gebruik warmteknuffelsFunctie en gebruik warmteknuffelsWarmteknuffels of magnetronknuffels zijn knuffels die je kan verwarmen in de magnetron of microgolfoven. Deze knuffels z…
De mogelijkheden van een magnetronDe mogelijkheden van een magnetronIn Nederland heeft de magnetron, ook wel microwave of microgolfoven genoemd, vanaf de jaren tachtig van de twintigste ee…

Reageer op het artikel "Wat stop je in je magnetron?"

Reacties

Tom, 30-06-2011 00:28 #2
Uw commentaar op het e-mail adres is terecht maar uiteraard niet relevant.
Ook wil ik niet aangeven dat iemand een levend dier (of iets anders dan voedsel) in de magnetron zou moeten plaatsen. Ik begrijp ook niet waarom u denkt dat ik dit suggereer, er is geen enkele reden om die conclusie te trekken. Ik besprak in mijn vorige reactie enkel een onwaarheid die door u als waarheid, of feit, geponeerd is. Uiteraard toch dank voor uw reactie. Reactie infoteur, 05-07-2011
Bedankt voor uw reactie, ik hoop dat u het artikel met plezier gelezen hebt.
MVG, Bibiana

Tom, 21-06-2011 18:40 #1
Ik vrees dat u zelf ook het slachtoffer bent geworden van "broodje aap" verhalen. Een magnetron verwarmt voedsel niet van binnen naar buiten. De straling penetreert het voedsel en verwarmt ongeveer overal even sterk. Bij een uniforme samenstelling zal de buitenzijde van het voedsel het grootste deel van de straling dus opnemen. Een magnetron verwarmt dus gewoon de aanwezige watermoleculen, waar ze ook zitten, en begint met deze verwarming aan de buitenkant.
Waarom ontploft een ei dan in de magnetron? Dit komt doordat het binnenste van het ei water bevat en de schaal niet, en dus gaat koken, met als gevolg dat de druk binnen de rigide schaal toeneemt totdat deze faalt en dus het ei explodeert. Het eiwit en eigeel worden gewoon van buiten naar binnen verhit. Reactie infoteur, 23-06-2011
Wilt u hiermee aangeven dat men dus zomaar een dier in de magnetron mag stoppen? Overigens komt uw reactie totaal niet overeen met uw emailadres, het is maar goed dat bezoekers uw emailadres niet kunnen zien. Kon men dat wel zien, dan zou men uw reactie niet meer serieus nemen…

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 04-12-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!