InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Beeldbuis, lcd of plasma televisie?

Beeldbuis, lcd of plasma televisie?

Beeldbuis, lcd of plasma televisie? Geleidelijk stappen consumenten over van de traditionele beeldbuis naar een lcd televisie of plasma televisie. Wat zijn de verschillen, de voordelen en de nadelen? Er worden nauwelijks nog beeldbuistelevisies verkocht. Iedereen kiest voor de platte lcd of plasma televisie. De meeste consumenten kiezen nu voor een grote televisie, waarbij de zeer grote (100 cm of groter) steeds populairder worden. De beeldbuis televisie was er ook in grotere uitvoeringen, maar die gingen tot ongeveer 80 cm. Tegenwoordig met de lcd en plasma televisie kiest vrijwel iedereen voor een grotere televisie dan hun vorige televisie. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de kleine prijsverschillen tussen de grote en de kleinere plasma en lcd televisies.

Voordelen beeldbuistelevisie

De traditionele zware bakbeesten bieden toch nog voordelen ten opzichte van de moderne televisies. Het beeldscherm biedt goed beeld vanuit elke hoek van de kamer en het beeld is goed te noemen bij zowel bij licht als bij donker. Deze televisie is door de nieuwe flatscreens goedkoop geworden, en is ook de goedkoopste televisie wat betreft het energieverbruik. De oude vertrouwde beeldbuistelevisie is ook betrouwbaar gebleken. De levensduur van deze televisie is ongeveer tien jaar. De fabrikanten zeggen dat de plasma en lcd’s langer mee gaan, maar dat moeten nog maar blijken. Uiteraard heeft de beeldbuistelevisie in vergelijking met de flatscreens meer nadelen dan voordelen, maar het is goed om ook stil te staan bij de voordelen.

Kiezen voor plasma of voor lcd?

De lcd televisies zijn voornamelijk de “kleinere” beeldschermen. De grote tot zeer grote schermen zijn de plasma televisies. De plasmaschermen hebben een langere levensduur van ongeveer 14 jaar de lcd schermen hebben een verwacht levensduur van 10 jaar. De plasmaschermen hebben weer het gevaar van inbranden. Indien steeds op dezelfde plek bijvoorbeeld het logo van de zender wordt vertoond, bestaat het gevaar dat deze in het scherm blijft staan. Dit kan niet gebeuren bij de lcd televisie. Dit kan overigens ook gebeuren bij de traditionele beeldbuistelevisie. Door de helderheid van het scherm lager te stellen, voorkomt u het inbranden. Een groot nadeel van de lcd televisie is de kijkhoek. Bij deze televisies moet u eigenlijk recht voor het scherm gaan zitten om een goede kwaliteit van het beeld te krijgen. Door er schuin voor te zitten kan het beeld verkleuren en vertekenen. De moderne varianten van de lcd worden overigens steeds beter en de kijkhoek wordt steeds groter. Ook de kleurstelling van de plasma televisie is beter.

Kosten na de aankoop

Een televisie is meer dan alleen de kwaliteit en de aanschafwaarde vergelijken. Het is tegenwoordig ook belangrijk om goed te letten op het stroomverbruik. Een televisie gebruikt u mogelijk wel 14 jaar, dus een klein verschil in jaarlijks verbruik kan een groot bedrag over de gehele levensduur betekenen. De plasma televisie is een grootverbruiker te noemen. Het verbruik is afhankelijk van de omvang van het scherm. Ook maakt het verschil of het scherm HD is of HD-ready. De HD-variant verbruikt meer stroom. De lcd- en beeldbuis televisies verbruiken minder stroom. Een traditionele televisie en de lcd kosten gemiddeld €46 per jaar, en de plasma kost gemiddeld jaarlijks €144. Hierbij is er vanuit gegaan dat de televisie 4 uur per dag aan is. Voor zeer grote schermen zal het verbruik hoger liggen dan bij de kleine schermen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beeldbuis, lcd of plasma televisie?"

Reacties

O. Bolhuis, 12-01-2016 12:30 #2
Welk merk plasmatelevisie is de beste?

Gateman, 21-11-2010 17:10 #1
Infomatief stukje, ik zit er ook over te denken om een "Flatscreen" tv te kopen, echter zie onderhand door de bomen het bos niet meer, denk je net te weten waar je op moet letten, komen die fabrikanten weer met een nieuwe term. Feitelijk zou gewoon door de wet en CE-keur verplicht moeten worden om het b.v. verbruik aan te duiden en wel in de voor iederen bekende watts. Hier kun je dan ook nog een label aan hangen van a-z, maar de wattages moeten leidend zijn.
Geldt ook voor de beelddiagonaal, waarom nu ineens in inch gaan rekenen, terwijl wij dit al jaren/eeuwen in (centi)meters doen.
Ander voordeel van de oude beeldbuis is trouwens de kinderbestendigheid, mijn zoontje(van 3) doet nog wel eens hamertje tik op de beeldbuis, deze is nu ca. 1 cm.(ong 0,4 inch?) dik glas en kan wel een stootje hebben, doe dit maar eens bij een lcd of plasma, de kans is groot dat er meer pixels sterven dan mensen bij een neergestort vliegtuig.

Dit is voor mij nog de grootste drempel, al heeft Philips enkele lcd's met een soort ruit ervoor, maar deze zijn gelijk min € 1800,00 mwah, vind ik toch erg duur.

Ik hoop eigenlijk dat er een soort website komt als een soort stemwijzer, je vult je wensen in, en vervolgens komt je ideale tv er uit rollen, met alle info. die prijzen zoek ik er evt. zelf wel bij.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 19-08-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!