InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Hoe een friteuse te kopen

Hoe een friteuse te kopen

Hoe een friteuse te kopen Een friteuse, ook wel frituurpan genoemd, is een huishoudapparaat wat in de meeste huishoudens voorkomt. Met een friteuse kan je snel en gemakkelijk frites, snacks of tussendoortjes klaarmaken. Frituren is lang niet zo ongezond als vaak wordt beweerd, zeker niet als er olie gebruikt wordt in plaats van vast frituurvet. Omdat frituren zo populair is, is ook het aanbod in verschillende friteuses erg groot. Waar moet je op letten bij de aanschaf van een friteuse?

Types Friteuses

We kunnen een onderscheid maken tussen twee verschillende types friteuses te weten de modellen met en de modellen zonder deksel. Voor beide modellen is wat te zeggen. Een friteuse met deksel heeft als voordeel dat de olie niet opspat bij het frituren en dat de olie of het frituurvet op een constante temperatuur blijft. Soms zit er een doorkijkkvenster in het deksel van de friteuse, zodat je de frites of snacks kunt zien tijdens het frituren. Een nadeel van een friteuse met een deksel kan zijn dat de frites of snacks minder krokant zijn dan bij een friteuse zonder deksel, alhoewel dit niet altijd zo hoeft te zijn. Het is dan ook verstandig om te kijken of je op het Internet informatie kunt vinden van gebruikers of testrapporten van friteuses, om je een oordeel te kunnen vormen over de verschillende types, alvorens je tot de aanschaf over gaat. Als je een keuze hebt gemaakt, dan kun je ook nog overwegen om een zogenaamde duofriteuse aan te schaffen. Een duofriteuse kan handig zijn als er grotere hoeveelheden gelijktijdig moeten worden gefrituurd of als je de frites en snacks gelijktijdig wilt frituren.

Extra´s

Uiteraard is het frituren de belangrijkste eigenschap van een friteuse. Daarnaast hebben friteuses vaak een aantal extra functies:

  • Aftapsysteem
  • Antireukfilter
  • Diepvriesstand
  • Doorkijkvenster
  • Indicatielampje
  • Kloktimer
  • Koele wand
  • Koude zone
  • Lcd-display
  • Lift op de frituurmand
  • Oververhittingsbeveiliging
  • Snoeropberging
  • Vetfilter

Specificaties

Bij een friteuse zijn er twee soorten inhoudsmaten, één in liters en één in gewicht. In liters wordt er aangegeven hoeveel frituurolie er in de friteuse gaat. De inhoud van de mand wordt aangegeven in grammen. Dit is de hoeveelheid frites of snacks welke tegelijkertijd kan worden gefrituurd. De olie welke gebruikt wordt tijdens het frituren moet regelmatig ververst worden. Hierbij kan een aftapsysteem erg handig zijn. Met een aftapsysteem hoeft je de friteuse niet ondersteboven worden gehouden om de olie eruit te laten lopen. Het aftapsysteem bevindt zich aan de onderkant zodat de olie kan worden opgevangen en afgevoerd. De losse onderdelen van een friteuse zijn bij alle merken vaatwasmachinebestendig.

Merken

Er is een groot scala aan merken op de markt, de belangrijkste zijn:

  • Bestron
  • Bosch
  • Delonghi
  • Frifri
  • Fritel
  • Inventum
  • Miele
  • Philips
  • Princess
  • Siemens
  • Tefal

Friteuses zijn letterlijk verkrijgbaar voor enkele tientjes tot vele honderden Euro´s. Afhankelijk van het gebruik en de eisen welke er aan de apparatuur wordt gesteld, is het belangrijk om je goed te oriënteren op wat er aan friteuses op de markt beschikbaar is. Je kunt voor de aanschaf van een friteuse terecht bij de plaatselijke winkel of megastore.Kijk voor prijzen en aanbiedingen ook bij de aanbieders welke de apparatuur via het Internet aanbieden, vaak vindt je bij de grotere zaken zoals bijvoorbeeld Otto en Wehkamp aantrekkelijke aanbiedingen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe een friteuse te kopen"

Infoteur: Costaric
Gepubliceerd: 17-01-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!