InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Libratone Live: draadloos geluidssysteem, optimaal geluid

Libratone Live: draadloos geluidssysteem, optimaal geluid

Libratone Live: draadloos geluidssysteem, optimaal geluid Draadloos geluid uit de geluidsinstallatie? Of echt optimaal geluid? Veel mensen denken dat je moet kiezen. Libratone Live pakt de uitdaging aan, en belooft optimaal draadloos geluid. Voor klassieke én moderne geluidsbronnen zoals iPod of iPad. Met het beroemde Scandinavische design, want het oog wil ook wat. Kabels, of geen kabels voor je geluidssysteem? Er zijn zowel voorstanders als tegenstanders van draadloze geluidssystemen. Tegenstanders klagen nog weleens over veronderstelde beperkingen in mogelijkheden en geluid. Maar voorstanders wijzen erop dat optimale kwaliteit en mogelijkheden óók zonder kabels te realiseren vallen. Of je nu klassieke geluidsbronnen wilt gebruiken, of moderne zoals iPod en iPad. Onder die voorstanders valt het Deense Libratone. Met Libratone Live introduceert het bedrijf een krachtig AirPlay®-geluidssysteem voor alle iDevices en computers.

Eén geluidsbron, geen kabels

De inzet van Libratone Live is duidelijk: slechts één geluidsbron, geen enkele kabel, en toch een uitzonderlijke geluidservaring. Libratone noemt dat zelf 'de bevrijding van geluid.' Ofwel: geluid vrij van bedrading, maar ook vrij van beperkingen in kwaliteit. De audio heeft daarbij volledige AirPlay®-ondersteuning. “Het is altijd onze filosofie geweest om geluid zo vrij mogelijk te maken”, zegt Fritz Andersen, CEO van Libratone. “De AirPlay®-technologie is de belichaming van ons gedachtengoed. Nu kun je je volledige muziekbibliotheek draadloos van je iPhone, iPod Touch, iPad of computer streamen. Vrijheid in de vingertoppen, als het ware.”

FullRoom technologie

De AirPlay®-technologie wordt aangevuld met hoogwaardige audiocomponenten die je gewoonlijk terugvindt in dure geluidsboxen. De output bereikt maximaal 150 W, en dat betekent dat Libratone Live een krachtige geluidsbron is. De vijf versterkers en digitale signaalprocessen zorgen voor een nauwkeurige bass en treble. Libratone Live maakt gebruik van de gepatenteerde FullRoom-technologie. Deze technologie biedt de luisteraar kamervullend geluid: het geluid geproduceerd door de tweeters en midrange drivers wordt 360 graden rond aangestuurd. Daarom belooft Libratone Live de geluidservaring van een akoestisch instrument.

Geen 'sweetspot' maar 360 graden rond

“Normale speakers in een reguliere stereo sturen het geluid slechts een kant op. Hiermee wordt een kleine sweet spot in het midden van de kamer gecreëerd, en blijven de overige delen van de kamer onbedeeld achter”, zegt Jes Mosgaard, Chief Technology Officer bij Libratone. “Onze gepatenteerde FullRoom-technologie verwijdert deze sweet spot en laat het geluid via de muren weerkaatsen, waarmee een grotere ruimte met geluid wordt bediend. En in tegenstelling tot reguliere, compacte systemen breidt het geluid zich op afstand uit. We vergelijken het graag met je favoriete band die in de woonkamer komt optreden.”

Ook in complexe ruimten

De FullRoom-technologie van Libratone Live belooft de optimale geluidservaring ook voor 'complexe' ruimten. Ongeacht de vraag of de gebruiker de volledige muziekbibliotheek wil beluisteren in keuken, studeer- of woonkamer. Ter optimalisatie van geluidservaring en vrijheid, kan de bezitter van Libratone Live een iPhone-applicatie downloaden om Libratone Live via de AirPlay®-verbinding te bedienen. Daarmee wordt het geluid gekalibreerd op basis van de ingevoerde informatie, met als gevolg optimale aansluiting op de omgeving.

Geen onooglijke speakers

Elke liefhebber van geluidssystemen is ermee geconfronteerd: de onaantrekkelijk uitziende speaker. “Ook design is uitermate belangrijk bij het ‘bevrijden van het geluid’”, vindt Kristian Kroyer, Creative Director bij Libratone. De meeste speakers zijn onooglijk en zwart. Met onze speakers hebben we getracht een geluidssysteem te produceren waarmee je een heel klein beetje kunt opscheppen. Iets wat opvalt en ook weer heel goed staat: we zijn er van overtuigd dat dit de kracht van Scandinavisch ontwerp is waaraan we graag vasthouden.”

Wat, waar en welke prijs?

De in september 2011 geintroduceerde Libratone Live is verkrijgbaar bij Apple Stores. De adviesverkoopprijs is €699 voor het standaardmodel in 'slate grey'. Er is een zogenaamde kasjmier-uitvoering in de kleuren 'blood orange,' 'vanille beige,' 'blueberry black' en 'lime green' voor een geadviseerde verkoopprijs van €799. Meer weten over Libratone? Surf naar www.libratone.com, www.libratone.com/twitter, of www.libratone.com/facebook.
Gerelateerde artikelen
Zeppelin Air: draadloos muziek streamen, optimale kwaliteitZeppelin Air: draadloos muziek streamen, optimale kwaliteitDraadloos muziek streamen zonder kwaliteitsverlies. Dat belooft het in Nederland nog niet zo heel bekende, exclusieve me…
Draadloze speakers en boxenDraadloze speakers en boxenDraadloze geluidssystemen zijn eenvoudig in hun gebruik. Met wifi of bluetooth wordt een geluidsverbinding tot stand geb…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbericht Libratone Live
  • Persinformatie Libratone Live
  • Persbericht Havana Orange
  • Beeldmateriaal Libratone Live

Reageer op het artikel "Libratone Live: draadloos geluidssysteem, optimaal geluid"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 09-08-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!