InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Wasdroger kopen: energie en geld besparen

Wasdroger kopen: energie en geld besparen

Wasdroger kopen: energie en geld besparen Een wasdroger die energie en geld bespaart is een warmtepompwasdroger. Deze verbruikt de helft minder energie dan een gewone wasdroger. Warmtepompdrogers hebben veel mogelijkheden, zo laten de warmtepompdrogers van Miele en Bosch de was volmaakt ontkreukt uit de droger komen. De prijzen liggen tussen de 1600 euro (Miele) en 400 euro (Bosch). Een voordeel van de warmtepomp droger is zeker dat je geld en energie bespaart. Een droger kopen die energie zuinig is, bespaart niet alleen kosten maar dus ook energie. Sommige drogers gebruiken veel energie en zijn dus duur in gebruik. Voor de warmtepompdroger gelden deze kosten en ruime mate van energieverbruik niet: met een warmtepompdroger bespaar je geld en energie. Een warmtepompdroger is duur in aanschaf, hoewel de prijzen voor warmtepompdrogers aan het dalen zijn. Omdat een wasdroger die werkt middels warmtepomp duurder is dan een gewone wasdroger is de hamvraag: haal je de besparing er wel uit?

Ook al heb je een energiezuinige wasdroger, deze haalt het niet bij de wasdroger die werkt dmv warmtepomp. Zelfs in vergelijking met een energiezuinige wasdroger zijn de kosten van de warmtepompwasdroger de helft! Binnen zes jaar is het geld van de aanschaf van de warmtepompdroger terugverdiend. Een warmtepompwasdroger gaat ongeveer acht jaar mee, wat betekent dat je twee jaar kosten en energie bespaart.

Warmtepompdroger en energieverbruik

De wasdroger die werkt op warmtepomp verbruikt 0,3 kWh per kilo wasgoed indien kastdroog. Een normale wasdroger verbruikt dan 0,6 kWh. Katoen kastdroog is het zuinigst bij 6 kilo wasgoed. Bij een lading van 3 kilo wasgoed zijn de warmtepompdrogers ook het zuinigst maar verbruiken bijna 2 keer zoveel stroom per kilo.

Hoe werkt de warmtepompwasdroger?

De normale wasdroger is duurder in gebruik door het verwarmingselement. De reden waarom de warmtepompwasdroger de helft minder energie verbruikt en dus ook geld bespaard ten opzichte van de normale wasdroger is dat de compressor van de warmtepomp van de wasdroger minder stroom gebruikt dan het verwarmingselement van de gewone wasdroger. De compressor van de warmtepomp perst een middel samen waardoor het vloeibaar wordt (dit is een koelmiddel). Warmte komt dan vrij en het wasgoed wordt gedroogd door deze warmte.

Mogelijkheden van een wasdroger

De mogelijkheden van een (warmtepompwasdroger) zijn enorm. Wasdrogers hebben korte programma's voor kleine kledingstukken en ander klein wasgoed, ze drogen na en hebben aparte programma's voor spijkerbroeken, wol, sportkleding, zijde, overhemden etcetera. Sommige wasdrogers hebben dan ook nog voor kussens en dekbedden een programma. Het is zelfs mogelijk bij sommige wasdrogers om kleding te luchten. Ook kan wasgoed ontkreukt worden, door middel van stoom.

Voorbeelden van wasdrogers waarbij de was echt ontkreukt uit de droger komen zijn Siemens WT46S501NL en Bosch WTS86501NL.

Voordelen en nadelen

De warmtepompwasdroger heeft ook een nadeel, namelijk: het drogen kost meer tijd dan bij een normale wasdroger. De warmtepompdroger werkt namelijk met een lagere temperatuur. Toch is het voordeel van die lagere temperatuur wel weer dat meer soorten wasgoed met een normaal programma gedroogd kunnen worden. De warmtepompdroger heeft twintig minuten extra tijd nodig om te drogen ten opzichte van een gewone droger.

Van Miele drogen de volgende warmtepompdrogers wel net zo snel als een gewone wasdroger:
T 8937 WP Eco Comfort en T 8827 WP.

Wat kost een warmtepompwasdroger?

Een warmtepompwasdroger kost tussen de 1600 euro (MIele) en 400 euro (Bosch).
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wasdrogers.nl
  • www.milieucentraal.nl

Reageer op het artikel "Wasdroger kopen: energie en geld besparen"

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 24-10-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!