InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > OS X Mountain Lion

OS X Mountain Lion

Mountain Lion is de achtste grote versie van Apple's eigen besturingssysteem Mac OS X en werd op 25 juli 2012 uitgebracht. Mountain Lion is de opvolger van Lion en heeft veel nieuwe functies die ook in iOS, het mobiele besturingssysteem van Apple, te vinden zijn.

De geschiedenis

Mac OS X 10.8, oftewel Mountain Lion, werd op 16 februari 2012 op de website van Apple gepresenteerd. Het is de opvolger van Lion en is sinds 25 juli verkrijgbaar via de Mac App Store. In tegenstelling tot eerder versies van het besturingssysteem, is er geen fysieke CD of USB stick meer verkrijgbaar met OS X 10.8 er op.

De nieuwe functies

Mountain Lion heeft een aantal opmerkelijke nieuwe functies. Zo is er een berichtencentrum, werkt het systeem met iCloud, is de notities applicatie samen met de herinneringen-app van iOS naar Mac OS X gehaald, is iChat vervangen door berichten en staat er een nieuwe versie van Safari op. Ook het iCall tegenwoordig 'Agenda'.

Berichtencentrum

Een van de belangrijkste nieuwe functies is het berichtencentrum. Via het berichtencentrum krijg je een overzicht van binnengekomen iMessage berichten, e-mails, Twitter vermeldingen en meer. Ook zorgt berichtencentrum er voor dat er een kleine pop-up op je beeldscherm verschijnt die een melding toont. Bijvoorbeeld als je een e-mail bericht ontvangt.

iCloud

Via iCloud worden je bestanden in de 'cloud' opgeslagen. Dit betekent dat bestanden direct op een server van Apple opgeslagen worden waardoor je altijd en overal verder kan werken aan jouw bestanden. Klap je bijvoorbeeld je MacBook Pro dicht? Dan kan je op je iPad gemakkelijk verder werken zonder dat je het bestand eerst hoeft te versturen. Wel is er een werkende internet verbinding nodig voor deze functie.

Notities & Herinneringen

Sinds Mountain Lion kan je gebruik maken van de Notities en Herinneringen applicaties. Deze applicaties waren al beschikbaar voor iOS toestellen maar zitten nu ook standaard op je mac. Beide applicaties kunnen ook gesynchroniseerd worden via iCloud zodat je nooit meer een notitie hoeft te missen.

Berichten & Facetime

Berichten is iMessage voor Mac OS X. Via een Apple ID kan je je aanmelden voor berichten waardoor je kan iMessage'en (berichten versturen) naar andere iOS of Mac OS X gebruikers. Met dezelfde Apple ID's kan je ook videobellen vanaf een Mac. Dit kan bijvoorbeeld naar een andere gebruiker met een Mac of naar iemand met een iPhone, iPad of iPod Touch.

Safari 6

Safari is de standaard browser van Mac OS X. Voor Safari 6 heeft Apple een aantal belangrijke vernieuwingen doorgevoerd in de browser. Zo is de browser meer compatibel met HTML5 en CSS3. Ook is er een functie toegevoegd waardoor een website berichten kan sturen naar het berichtencentrum wanneer deze pagina open staat.

Ook zijn er sociale deelfuncties aan toegevoegd die het mogelijk maken om via de browser een webpagina te delen via bijvoorbeeld Twitter, Facebook of e-mail.

Verkrijgbaarheid

Mountain Lion OS X is verkrijgbaar via de Mac App Store voor 17,99. De update kan geïnstalleerd worden op Mac OS X computers die al op OS X 10.6.8 of hoger draaien. Op dit moment is Mountain Lion OS X al voor-geïnstalleerd op nieuwe Mac OS X computers.
© 2012 - 2018 Stanley, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Apple Mac: goed alternatief voor WindowsApple Mac: goed alternatief voor WindowsEen Apple Mac is een prima alternatief voor een Windows-computer. Alle populaire programma's werken er mee, en steeds me…
De ultieme all-in-one desktop: Apple iMacDe ultieme all-in-one desktop: Apple iMacDe iMac is een all-in-one desktop computer van Apple die voor het eerst in 1998 geïntroduceerd werd. De computer, die in…
Wat is Facetime?Wat is Facetime?Wat is Facetime nu eigenlijk en hoe werkt het? Facetime is een applicatie die reeds geïnstalleerd is op de meeste appara…
AppleCare: garantie Apple productenAppleCare: garantie Apple productenApple is een populair merk dat inmiddels miljoenen trouwe fans achter zich heeft geschaard. Apple staat voor kwaliteit i…
Waarom een Macbook te kopen?Waarom een Macbook te kopen?Waarom zou ik een Macbook kopen? Er duizenden laptops op de markt. Wat heeft een Macbook mij te bieden? Het antwoord op…
Bronnen en referenties
  • http://apple.com
  • https://developer.apple.com/technologies/safari/whats-new.html
  • https://itunes.apple.com/nl/app/os-x-mountain-lion/id537386512?ls=1&mt=12

Reageer op het artikel "OS X Mountain Lion"

Infoteur: Stanley
Gepubliceerd: 28-11-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!