InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > 20 handige apps voor Android-tablets

20 handige apps voor Android-tablets

20 handige apps voor Android-tablets Tablets zijn de toekomst. Er komen steeds meer tablets en de functies worden ook steeds uitgebreider. Door deze groeiende markt komen er steeds meer verschillende apps omdat bedrijven hieraan geld verdienen. Het is daarom goed om te weten welke applicaties jij wel of niet nodig hebt zodat je niet onbedoeld het geheugen van jouw tablet vol stopt met rommel die je toch niet gebruikt. Welke applicatie is nou iets voor jou? Je weet het zo!

Tablets

Door de toenemende populariteit van tablets, en dan met name de Android tablets komen er steeds meer applicaties voor tablets. Om nog een beetje je weg te kunnen vinden volgt hier een lijst van de beste twintig apps voor de Android tablet. Deze lijst van applicaties staat in een onwillekeurige volgorde aangezien iedereen andere voorkeuren heeft en er daarom niet gezegd kan worden dat de ene applicatie veel betere is dan een andere.

Adobe Photoshop Touch

Met deze applicatie kun je snel foto’s op een professionele manier bewerken en delen met vrienden en familie via sociale media. Deze grafische bewerker voor je tablet is erg handig om direct jouw vakantiefoto’s te bewerken. Deze applicatie is gratis te downloaden.

Autodesk SketchBook Pro

Met dit programma kun je schetsen, verven en tekenen op elke Android tablet. Deze applicatie is perfect voor iedereen die van tekenen houdt, als je niet van tekenen houdt haalt dit programma wel de artiest in jou naar boven. Deze applicatie is een echte aanrader voor elke tablet.

Netflix

Netflix is wereldleider in het aanbieden van televisiediensten zoals series en films voor tablets. Voor Netflix moet je wel betalen, maar de Android app komt gratis bij het lidmaatschap. De database van Netflix is erg groot waardoor je na inschrijving direct toegang hebt tot duizenden films en series.

TweetCaster for Twitter

TweetCaster is de nummer één applicatie voor Twitter op de Android tablet. TweetCaster heeft de hoogste rating van alle Twitterapps op Google Play. TweetCaster is erg snel en eenvoudig in het gebruik. Als je Twitter op de Tablet wilt is dit het programma om te gebruiken.

Facebook

Als je het tegenwoordig over social media hebt, is Facebook één van de eerste websites waar mensen aan denken. Facebook is de afgelopen jaren ontzettend populair geworden. Als je een Android tablet hebt kun je zeker niet zonder de Facebookapp. Je kunt zo direct in contact blijven met je vrienden en familie en alles delen wat jij vandaag hebt meegemaakt: deel foto’s, berichten, video's, websites en wat je verder allemaal wilt. Het voordeel van de Facebookapp boven de website van Facebook is dat alle instellingen voor de tablet geoptimaliseerd zijn. Hierdoor hoef je niet steeds in en uit te zoomen om alle gedeelde informatie te zien. Ook kun je lekker chatten met al jouw vrienden en doordat Facebook steeds populairder wordt is deze app een must. Een bijkomend voordeel is dat deze app gratis te downloaden is. Het downloaden van de app is een echte aanrader omdat zij Facebook veel gebruikersvriendelijker maakt.

Shazam

Met de applicatie van Shazam kun je nummers die je hoort eenvoudig opzoeken om zo de titel en de artiest te achterhalen. Met deze app kan jouw tablet muziek herkennen door de speaker van de tablet bij de geluidsbron te houden. Shazam vergelijkt dit fragment met zijn uitgebreide database van allerlei muzieknummers wereldwijd en geeft al na een paar seconden alle gegevens van dit nummer. Deze app is vooral handig als je elke keer dat ene leuke nummer hoort, maar je het thuis niet meer kunt terugvinden omdat je de titel/artiest niet weet. Shazam werkt zelfs in cafés met heel veel achtergrondgeluid vrijwel perfect. Deze applicatie herkend de nummers door een combinatie te maken van: frequentie, intensiteit en andere eigenschappen van liedjes waardoor het programma vrijwel foutloos wordt.

IMDB Films & TV

Als je van films houdt kan IMDB zeker niet ontbreken als app op jouw Android tablet. IMDB is een afkorting van International Movie DataBase. Op deze website vind je alle informatie over vrijwel elke film die er bestaat. Doordat de website cijfers geeft aan de films kun je in één oogopslag zien of een film de moeite waard is. Als je uitgebreide informatie wilt over een film zit je op IMDB ook goed. Door de aanvullende gegevens als verhaallijnen en achtergrondinformatie kun je heel specifiek op zoek gaan naar die ene film waar jij aan toe bent. Voor series kun je ook goed terecht bij IMDB, kortom een musthave voor iedere filmfan. Doordat jij met een account ook films een cijfer kunt geven krijg je een beter beeld van een film dan dat alleen recensenten dit doen. Met jouw account kun je ook nog eens precies bijhouden welke films je nog wilt zien en welke films je al gezien hebt. Deze app is zo gemaakt dat IMDB optimaal op jouw Android tablet verschijnt, dit is fijner dan via het web naar de website te surfen.

NU.nl

Nu.nl is de meest bezochte nieuwssite van Nederland. Deze website heeft een app voor de Android tablet uitgebracht. Met deze applicatie ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws en de nieuwste feitjes. Maar Nu.nl is meer dan alleen maar klassiek nieuws. Nu.nl biedt ook het verkeer, beurskoersen, voetbalstanden, weer en een TV Gids, kortom Nu.nl is de app als je up to date wilt blijven.

Skype

Met Skype kun je altijd gratis bellen met andere gebruikers overal op de wereld. Omdat jouw Android tablet ook over een videocamera beschikt kunt je niet alleen gesprekken voeren maar ook videobellen inschakelen.
Het mooie van Skype is dat je met dit programma gratis kunt bellen naar andere gebruikers wereldwijd. Nu kun je denken "Er zit vast een addertje onder het gras, bellen naar vaste nummers zal wel erg duur zijn". Maar dit is niet het geval. Skype hanteert zeer lage tarieven waardoor het vaak veel goedkoper is om met Skype te bellen dan via mobiele of vaste telefonie.

Spotify

Spotify is de de muziekdienst in Nederland. Met dit programma kun je gratis naar muziek luisteren die gestreamd worden, hierdoor hoef je geen nummers te downloaden en bespaar je veel geheugen van de tablet. Als je een hekel hebt aan reclame tussen de liedjes door is het aan te raden om een abonnement te nemen. Spotify is dan niet meer gratis, maar je bent dan wel van de reclame af. Bij een abonnement betaal je een maandelijks bedrag waarvoor je ook allemaal extra's ontvangt zoals Spotify voor op je mobiel en dergelijke.

Wordfeud

Wordfeud is de bekende applicatie gebaseerd op het bekende bordspel Scrabble. In dit spel is het de bedoeling dat je woorden vormt op een speelbord. Elk woord heeft zijn eigen score en het is de bedoeling om een zo hoog mogelijke score te behalen. Met dit spel speel je niet tegen een computer, maar tegen bekenden. Jij legt een woord en daarna legt de ander een woord. Je doet dit vaak zonder tegelijk online zijn.

StumbleUpon

StumbleUpon is een app waarmee je heel gemakkelijk webpagina’s kunt vinden. De applicatie onthoudt jouw interesses en geeft aan de hand daarvan suggesties weer voor pagina’s die je misschien leuk vindt. Deze applicatie is erg leuk omdat je websites vindt die je zelf nooit had gevonden, maar wel aansluiten bij jouw interesses.

RTL XL

Op RTL XL kunnen alle televisieliefhebbers aan hun trekken komen. Met deze applicatie kun je veel programma’s terugkijken die je eerder had gemist. Een nadeel aan RTL XL is dat je alleen maar RTL programma's terug kunt zien. Zo kun je bijvoorbeeld niet die ene film die je gisteren op Veronica gemis hebt terugzien. Dit blijft jammer ondanks dat RTL een groot aanbod aan programma's heeft. Voor de echte tv-liefhebber is een combinatie met de applicatie van uitzendinggemist.nl aan te raden omdat je zo het televisieaanbod flink uitbreidt.

TED

TED is een online forum waarop sprekers van de hele wereld lezingen geven. De presentaties mogen maximaal 18 minuten duren en gaan over van alles en nog wat. Deze lezingen zijn vaak zeer de moeite waard. Met de TED app kun je deze lezingen ook op de Android tablet bekijken. De filmpjes zijn gratis en gaan hoofdzakelijk over technologie, entertainment en design. TED is hier een afkorting van. Toch zijn de onderwerpen van deze website veel breder dan mensen van tevoren aannemen en gaan de lezingen over veel meer.

AVG Antivirus Free

Veel mensen denken dat ze Android tablets niet net zoals hun computer hoeven te beveiligen tegen virussen en internetcriminelen, maar niets is minder waar. Met de steeds populairder wordende tablet wordt het voor internetcriminelen ook steeds meer de moeite waard om met behulp van virussen persoonsgegevens te achterhalen. AVG Antivirus Free is hiervoor de oplossing. Het programma is gratis en beschermd jouw tablet voor gevaren van buitenaf. Je hoeft niet direct een duur abonnement aan te schaffen om jouw tablet te beschermen, als je maar beschermd bent. Ook hoef je niet voor AVG te gaan. Er zijn tal van verschillende gratis antivirusprogramma's die allemaal voldoende bescherming bieden. Zoek dus gerust het web af om het programma van jouw voorkeur te vinden. AVG is alleen wel echt een aanrader.

Google Goggles

Google Goggles maakt het mogelijk om een zoekopdracht via Google uit te voeren op basis van een foto van een product, een tekst of een object.

Nadat je een foto maakt van bijvoorbeeld een bepaald type fotocamera, zoekt Google Goggles in de database van afbeeldingen waarover Google beschikt. Vervolgens krijg je te zien wat voor type fotocamera het is en krijg je een overzicht van gebruikersbeoordelingen, winkels waar je dit product kunt kopen en andere informatiebronnen met betrekking tot de camera.
Google Goggles is een unieke applicatie die zeker niet mag ontbreken in het rijtje apps op een tablet. Met Google Goggles kun je een foto maken van tekst, producten, voorwerpen en dergelijke. Je kunt deze afbeeldingen daarna gebruiken om een zoekopdracht via de zoekmachine van Google uit te voeren. Op deze manier kun je erachter komen wat de prijzen en beoordelingen van bepaalde producten zijn. Maar ook waar een tekst en voorwerp vandaan komt, natuurlijk met alle bijkomende informatie. Zeker deze applicatie kan zeer nuttig zijn, maar is ook erg leuk om mee te spelen. Je kunt gewoon overal een foto van maken en daar informatie over opzoeken. Met deze applicatie deze kun je een hilarische middag beleven, door de meest onzinnige voorwerpen op te zoeken.

Angry Birds

Angry Birds is de hit voor de Android tablet. Deze app is een jarenlang een van de meest gedownloade apps geweest. Met dit spelletje moet je met een katapult vogels op bouwwerken van varkens afschieten met als doel deze gebouwen om te kegelen. Het idee is om met zo min mogelijk schoten alle bouwwerken en vijanden te vernietigen en zo de maximale vijf sterren per level te halen. Dit spel is uitermate geschikt voor tablets omdat het gespeeld wordt aan de hand van het grote touchscreen dat tablets beschikken. Natuurlijk moet je als je een tablet hebt ook gewoon wat games hebben om af en toe wat zinloos tijd te verdrijven. Angry Birds is ontzettend verslavend en simpel tegelijk waardoor dit een echte aanrader is voor de vrije momentjes tussen enkele activiteiten in.

Buienradar HD

Buienradar HD is de applicatie voor al jouw weerberichten en weersverwachtingen. De applicatie toont een kaart van Nederland met daarop de wolken die eventueel voor regen kunnen zorgen. Je kunt zo direct zien waar het nu regent en waar het straks gaat regenen. Je kunt jouw eigen locatie instellen om snel te zien of je vandaag een paraplu nodig hebt. Maar waarom zou je nou de Buienradarapplicatie nemen als je Buienradar ook gewoon op internet kunt vinden? Simpel! Veel applicaties zijn ook gewoon als website beschikbaar, maar de applicatie past de website voor jouw tablet aan waardoor deze veel gebruikersvriendelijker wordt. Vooral als je wilt weten wanneer het gaat regenen is het handig om een goed overzicht te hebben omdat je anders alsnog met foute gegevens rekening houdt.

Dropbox

Dropbox is wereldwijd misschien wel de populairste website om online bestanden op te kunnen slaan en te synchroniseren. Gelukkig is Dropbox ook verkrijgbaar als app voor de Android tablet. Je kunt met Dropbox bestanden veilig en onzichtbaar voor anderen uploaden. Door dit te doen heb je met al jouw andere elektronica toegang tot deze bestanden. Door deze verbinding tussen al jouw mobiele apparaten hoef je nooit meer e-mails naar jezelf te sturen of erachter komen dat een bestand op jouw andere apparaat staat. Je kunt zelfs vanuit Dropbox de meeste video’s direct streamen op jouw apparaten. Dropbox is als app gratis te downloaden.

Evernote

Evernote is een gratis programma, waarmee je tal van soorten informatie kunt bewaren. Met Evernote kun je tekstdocumenten, gesproken berichten, ingescande stukken, afbeeldingen en dergelijke opslaan. Evernote is net zoals Dropbox beschikbaar voor heel veel soorten elektronica. Hierdoor kun je al jouw apparaten zonder moeite synchroniseren en altijd en overal beschikken over de documenten en berichten die je op dat moment nodig hebt. Het programma maakt gebruik van tags zodat je altijd snel jouw opgeslagen bestanden kunt terugvinden. Maar het mooiste van allemaal is dat Evernote ook beschikbaar is voor de Android tablet! Deze app is een echte aanrader. Je maakt van je tablet een verlengstuk van jezelf. Je kunt al jouw afspraken en aantekeningen onderweg opslaan en ze later thuis weer terugzien. Je kunt notities maken, to do lists maken en geluid opslaan door de ingebouwde voice-recorder. Met Evernote kun je razendsnel jouw ideeën opslaan en overal direct weer terugvinden om in te zien. Deze app is uitermate geschikt voor het zakelijk gebruik van de Android Tablet.
Gerelateerde artikelen
Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?Google Play, voorheen de Android Market, is de tegenhanger van de App Store. Het gebeurt helaas met enige regelmaat dat…
Bronnen en referenties
  • http://www.pcmag.com/slideshow_viewer/0,3253,l=294561&a=294561&po=1,00.asp
  • http://www.gratissoftware.nu/gratis-android-tablet-apps.php
  • http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/telefonie/mobiele-telefoons/extra/leuke-apps/

Reageer op het artikel "20 handige apps voor Android-tablets"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 09-06-2018
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!