InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > De risico's van smartphone verslaving in Nederland

De risico's van smartphone verslaving in Nederland

De risico's van smartphone verslaving in Nederland Volgens TNS Nipo en het CBS is Nederland in Europa koploper in het gebruik van mobiele telefoons. Volgens hen ligt het gebruik ervan hoger dan in andere Europese landen. Het gebruik van een smartphone heeft voordelen maar het brengt echter ook risico´s met zich mee. Veel jongeren en ouderen lopen hierdoor het risico telefoonverslaafd te worden. De gedragssymptomen en het obsessieve karakter zijn ongeveer hetzelfde als bij een gokverslaving en gameverslaving. Mobiele telefoonverslaving kan gezien worden als een vorm van multimedia verslaving. Deze vorm van afhankelijkheid is nauw verbonden aan hoge sociale druk. Bijvoorbeeld altijd bereikbaar zijn. Dit zorgt op zijn beurt weer voor stress en dat kan bijvoorbeeld weer excessief alcoholgebruik in de hand werken. Al met al zijn er wezenlijke risico's die nog te weinig onderkent worden.

Smartphone

Het gebruik van een smartphone is de laatste jaren enorm toegenomen. Uit een onderzoek blijkt dat 44 procent van de Nederlanders een smartphone in bezit heeft. Daarnaast heeft bijna iedereen een ‘normale’ mobiele telefoon. In Nederland en net als in heel Europa is dat ongeveer 98 procent. Volgens het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) waren er in 1995 had Nederland nog drie mobiele-telefoon aansluitingen per 100 inwoners. In 2005 waren dit er al 100 per 100 inwoners. Op 1 januari telde Nederland 115 telecomwinkels. In januari 2006 waren dat er al maar liefst 900. In 2011 concludeerde de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) i.s.m. GSM Helpdesk Nederland, dat 83% van alle beschikbare mobiele telefoonnummers was uitgegeven.

Multimedia verslaving

Het blijkt dat het grootste gedeelte van de tijd besteed wordt aan het gebruik van een smartphone met apps. Mobiele telefoon gebruikers besteden gemiddeld 95 procent van hun tijd aan apps. Websitebezoek neemt slechts 5 procent aan tijd in beslag. Waarschijnlijk speelt het bedieningsgemak een grote rol in het gebruik. Websites zijn op mobiele telefoons minder gemakkelijk te ‘bedienen’. Vooral de multimedia-applicaties zijn gewild. Gebruikers besteden veel tijd aan het maken van foto's en video's. Het spelen van een spelletje wordt ook steeds vaker en langer gedaan. Ook hierin speelt het bedieningsgemak een grote rol.

Social media verslaving

Naast de voordelen van een smartphone zijn er ook risico’s. Doordat het gebruik relatief goedkoop en laagdrempelig kan zijn, ontstaat het gevaar dat gebruikers veel tijd besteden aan het gebruik van de multi-media. Het gebruik van populaire apps, gratis of betaald, nemen veel tijd in beslag. De vernieuwende elementen en moeilijkheidsgraden in een app geven hetzelfde effect als met bijvoorbeeld gokken. Don Schothorst van verslavingskliniek Solutions en Dick Trubendorffer van GGZ CrisisCare Trubendorffer, zien bijvoorbeeld de toename van het aantal gokverslaafden als gevolg van het online gokken en pokeren.

Internetverslaving

Het zijn niet alleen jongeren die steeds vaker online gaan gokken. We kunnen misschien wel stellen dat, wanneer er meer aanbod komt en beter toegankelijk wordt, het gebruik toeneemt. Met als gevolg dat er afhankelijkheid of problematisch gebruik ontstaat. Het is misschien nog koffiedik kijken maar in het straatbeeld valt op dat jongeren maar ook ouderen, niet meer zonder smartphone kunnen. Ook steeds meer ouderen besteden dagelijks veel tijd op internet. Om de social media verslaving goed in beeld te krijgen is meer onderzoek nodig.

Social Media Seeking Behavior

In het kader van een drugsverslaving spreekt men in de verslavingszorg van Drugs Seeking Behavior (DSB). Dit betekent dat een drugsverslaafde de hele dag bezig is om zijn dope te scoren. Doordat hij daarmee bezig is vertoond hij een bepaald ‘ongewenst’ gedrag. Met het oog op de risico’s van afhankelijkheid van Social media gebruik, introduceren we de term
Social Media Seeking Behavior (SMSB) Deze naam kenmerkt het gedrag van iemand die de hele dag bezig is met het gebruik van zijn of haar smartphone. De gevolgen op lange termijn zijn misschien nog niet goed duidelijk maar, het gedrag van jongeren en ouderen wordt beïnvloed door het gebruik van (mobiele) smartphone’s.

Overeenkomsten telefoonverslaving, gokverslaving en gameverslaving

  • Obsessief en dwangmatig gebruik
  • Paniek als er niet over kan worden beschikt
  • Ruzie over gebruik van
  • Isolement
  • Behoefte aan prikkels
  • Kost veel geld en tijd
  • Invloed op werk, school en gezin
  • Schulden

Hoe kan een telefoonverslaving overmatig alcoholgebruik in de hand kan werken

Excessief telefoongebruik heeft invloed op de hersenen. In de eerste plaats moeten onze hersenen grote hoeveelheden informatie verwerken. De meeste informatie slaan we niet op. Gelukkig dat ons brein een ingebouwd filter heeft en niet bruikbare info niet opslaat. Maar denk aan de vele filmpjes, foto's en games die we wel leuk vinden. Via sms en whatsapp ontvangen we berichten waarop gereageerd moet worden. De sociale druk die dat met zich meebrengt heeft invloed op onze psychische gezondheid. Wanneer er op psychisch vlak een verstoring plaatsvind dan zoekt men vaak naar zelfmedicatie. Dat kan een verdovend middel zijn bijvoorbeeld alcohol of een opwekkend middel zoals speed of cocaïne. Ander alternatief voor een 'oppepper' is het drinken van energiedrink. Die 'zelfmedicatie' is niet een middel wat je 1000 kilometer verderop moet gaan halen. Het meest beschikbare middel komt in aanmerking voor 'zelfmedicatie'. Voor de meesten is alcohol het meest beschikbare. Het kan overal gekocht worden en de leeftijd controle laat vaak te wensen over. Alcohol is een verdovend middel en zorgt voor 'ontspanning' in de hersenen. Dit is echter van korte duur maar de persoon in kwestie ervaart dat het gevoel van stress vermindert. De hersenen hebben dat 'trucje' snel door en zo ontstaat er een groeiende behoefte en verlangen om je stress de baas te worden.

Preventief

Ondanks dat de gevolgen nog niet goed onderzocht zijn, is het belangrijk dat ouders controle uitoefenen, en hun kinderen leren omgaan met een smartphone.
Gerelateerde artikelen
Internetverslaving: ben ik verslaafd aan Social Media?Nu het steeds makkelijker wordt om overal op internet te kunnen surfen is de verleiding erg groot om dat ook daadwerkeli…
Socialbesitas: een verslaving aan social mediaSocialbesitas: een verslaving aan social mediaVroeger bestonden er geen mobieltjes. Maar nu is dat heel anders. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en je…
Wat is een Smartphone?Wat is een Smartphone?Een smartphone, letterlijk vertaald een "slimme telefoon", is een mobiele telefoon die naast de normale telefoonfuncties…
Sociale verslaving: van Instagram tot aan WhatsappSociale verslaving: van Instagram tot aan WhatsappDokter Phil heeft al verschijnende gevallen behandeld in zijn televisieshow. Mensen, en dan voornamelijk jongeren, kunne…
Downloaden en gebruiken van WhatsApp op uw smartphoneDownloaden en gebruiken van WhatsApp op uw smartphoneWhatsApp is een mobile messaging software/applicatie voor uw smartphone. Dit stukje software is voor bijna alle huidige…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Unsplash, Pixabay
  • Website CBS
  • Website NIPO
  • Artikel NOS Online Gokverslaving

Reageer op het artikel "De risico's van smartphone verslaving in Nederland"

Infoteur: Hessel
Laatste update: 03-11-2017
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!