InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Geen kabelbedrijf nodig met online-tv van Sony

Geen kabelbedrijf nodig met online-tv van Sony

Geen kabelbedrijf nodig met online-tv van Sony Kastjekijken zonder een abonnement bij een kabelbedrijf is waarschijnlijk vanaf 2014 steeds beter mogelijk. Sony zette in augustus 2013 een revolutionaire stap door een reeks overeenkomsten met grote Amerikaanse producenten te sluiten. Bovendien sloten de Japanners een deal met het mediaconcern Viacom, eigenaar van onder meer MTV, Nickelodeon en Comedy Central. Sony wil vanaf 2014 films en series via de eigen smartphones, tablets, televisies maar ook via hun Playstation streamen. Exit kabelaar! De zenders, programma’s en films krijg je met de Sony Bravia-televisies (en de volgende generatie tv’s) vanaf eind 2013, 2014 rechtstreeks van de mediabedrijven binnen, zonder tussenkomst van een kabelaar of telecombedrijf. Deze laatste bedrijven zijn niet blij met de deal. Als deze ontwikkeling zich doorzet, zijn hun televisiediensten steeds minder nodig. De ontwikkeling zal er toe leiden dat klanten met een online-tv geen derde bedrijf meer nodig hebben om zenders door te geven.

Playstation

Interessant is dat de nieuwe streamingdienst wordt ontwikkeld door de gamedivisie van Sony. Aangezien Playstation een succes is waarvan wereldwijd circa 80 miljoen exemplaren zijn verkocht, verwachten de Japanners op deze manier de grootste doelgroep te bereiken.

Kostbaar

Sony neemt met deze stappen rond streamingdienst ook een voorsprong op de andere electronicabedrijven. Deze zullen snel volgen, wat de ontwikkeling verder versterkt. Sony verwacht ook dat de vraag naar zijn apparaten zal toenemen. Al zal het niet direct stormlopen. De prijs van een de nieuwste televisies met de ultra HD-kwaliteit en snufjes is naar verwachting in 2014 nog erg kostbaar. Reken op minimaal 4.500 euro. Anderzijds is de nieuwe technologie en streaming ook toepasbaar op de Bravia-televisies.

Adverteerder

Voor marketeers en reclamebureaus is het ook een interessante ontwikkeling. In die kringen kijkt men uit naar de reclamecampagnes die op maat aangeboden kunnen worden aan de televisiekijker. Dat maakt dat mediabedrijven, die afhankelijk zijn van adverteerders, Sony’s initiatief verwelkomen. In augustus 2013 zaten Walt Disney, Time Warner en de Amerikaanse zender CBS al met de Japanners om de tafel. Sony is zelf ook producent van vele films en series als Breaking Bad en Justified.

Concurrenten

Insiders hadden verwacht dat Intel, Apple of Google de voorsprong zouden pakken om rechtstreeks toegang te bieden tot televisiezenders. Deze bedrijven zijn weliswaar lang bezig om hun netwerken op de markt te krijgen. Net als Netflix, het bedrijf dat binnenkort op de Nederlandse markt komt en onbeperkt films en series biedt voor een vaste abonnementsprijs. Maar Sony is in 2013 duidelijk het verst met het binnenhalen van de noodzakelijke inhoud, die televisiezenders en productiebedrijven bieden.

Aandeelhouder

Sony ligt al enige tijd onder vuur van een kritische en aandeelhouder Daniel Loeb. Hij bezit 7 procent van de aandelen en heeft daardoor aardige invloed. Hij eist dat Sony het entertainmentonderdeel afsplitst en voor elk geval 20 procent verkoopt. Loeb denkt dat hij daarmee het meeste geld verdient. De Sony-topman antwoordde echter dat hij niets van een splitsing of verkoop wil weten. Hij beloofde dat Sony de entertainmenttak zou gebruiken om ‘een uitmuntende positie van het bedrijf te bereiken om te concurreren’. Met de overeenkomsten met de mediabedrijven is de kans groot dat die doelstelling wordt behaald.

Vernieuwende producten

Sony heeft ook plannen om in 2014 een reeks vernieuwende consumentenproducten op de markt te brengen. De nieuwe Xperia smartphones hebben dezelfde techniek als de nieuwe televisies van Sony. De apparaatjes bieden straks ook een scherp beeld met een ultra HD-kwaliteit. Ook hierin loopt Sony in 2013 voorop. Nog wel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Telegraaf, 17 augustus 2013
  • Nu.nl, 16 augustus 2013

Reageer op het artikel "Geen kabelbedrijf nodig met online-tv van Sony"

Infoteur: Lierop69
Laatste update: 16-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!